Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLinda Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa
2
Wat gaan we deze workshop doen? Even voorstellen Waarom wel/niet flippen? Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken? Tips en tools Ideeën uitwisselen De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten? Aan de slag Mastery leren
3
Even voorstellen Laura van de Raa de Souza – de Veer 32 jaar, getrouwd, 4 kinderen
4
Even voorstellen Docent scheikunde (en NLT) Willem van Oranje College in Waalwijk Bovenbouw havo/vwo Dit jaar: 4 vwo en 5 havo Youtube: https://www.youtube.com/user/veertjelhttps://www.youtube.com/user/veertjel
5
Wat gaan we deze workshop doen? Even voorstellen Waarom wel/niet flippen? Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken? Tips en tools Ideeën uitwisselen De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten? Aan de slag Mastery leren
6
Waarom wel/niet flippen? Voordelen Meer persoonlijk tijd in de les Zwakke/zieke leerlingen kunnen de les nogmaals bekijken/inhalen Sterke leerlingen kunnen stukken overslaan Als docent meer inzicht op het vastlopen van leerlingen (omdat het in de les gebeurt) Uitleg kan meerdere keren bekeken worden Nadelen Veel voorbereiding (zelf filmpjes maken) Het juiste filmpje vinden bij je les (niet zelf filmpjes maken) 70 minuten les Kijken ze de filmpjes wel?
7
Huiswerk: Hoe zorg je dat ze ‘kijken’? Doel: een klas vol leerlingen die de uitleg al een keer gehoord/gezien/gelezen heeft Leerlingen moeten huiswerk als zinvol ervaren Er moet een consequentie aan vast zitten
8
Huiswerk: consequenties Positief: Je kan meedoen met de les. Je kunt extra uitleg krijgen. Je kunt al een stuk overslaan (en leukere dingen doen) Negatief: Je ervaart dat je wat gemist hebt. Je moet het alsnog doen. Je hebt geen mogelijkheid tot extra hulp. Je kunt niet meedoen aan het practicum. Je moet nakomen
9
Huiswerk: tips & tools Kijk de eerste keer klassikaal en leg uit wat je van je leerlingen verwacht Maak simpele controle vragen, laat ze de “A” vragen uit het boek ook maken Laat leerlingen een samenvatting maken van het filmpje en op papier meenemen Gebruik online tools om te checken
10
Huiswerk: tips & tools Online tools: Google-formulieren Zaption, Edpuzzle, Verso Socrative (tijdens de les) Edmodo
11
Google formulieren Makkelijk en gratis Via google-drive (google account nodig) Drive.google.com
12
Google formulieren: voorbeelden Standaard formulier Standaard formulier Opdrachten evaluatie (geen flip) Opdrachten evaluatie Reacties Reacties Makkelijk controleren, handige sorteerfuncties Je weet waar je in de les op terug moet komen Mogelijkheid voor differentiatie tijdens de les Nadeel: leerlingen kunnen hun antwoorden niet terugzien, geen feedback
13
Google-formulieren: mogelijkheden Youtube filmpje “embedden” Eenvoudige vragen die de basis-inhoud dekken Vinden leerlingen dat ze het begrepen hebben? Keuze-opties voor tijdens de les Universele basis-vragen: Noem 3 dingen die je al wist Noem 3 dingen die nieuw zijn Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd
14
Huiswerk: tips & tools Online tools: Google-formulieren Zaption, Edpuzzle, Verso, Knowmia, etc… Socrative (tijdens de les) Edmodo
15
Wat gaan we deze workshop doen? Even voorstellen Waarom wel/niet flippen? Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken? Tips en tools Ideeën uitwisselen De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten? Aan de slag Mastery leren
16
Wat gaan we deze workshop doen? Even voorstellen Waarom wel/niet flippen? Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken? Tips en tools Ideeën uitwisselen De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten? Aan de slag Mastery leren
17
Differentiatie in de les Leerlingen hebben de les voorbereid Leerlingen die extra uitleg nodig hebben apart zetten Eventueel korte check vragen (socrative) Mogelijkheid tot vooruit werken (nieuw filmpje) Extra uitleg / verdiepende opdracht Extra practicum / praktische opdracht Zelf filmpje laten maken Activerende werkvormen
18
Samen flippen Na deze workshop ook enthousiast geworden ? Samen flippen voorkomt dat we allemaal steeds het wiel opnieuw moeten uitvinden Meld je aan door een mail naar veertjel@gmail.com te sturen met je google-account (voor het delen van google- formulieren)veertjel@gmail.com Filmpjes en google-formulieren delen via een gezamenlijke google-drive. Ook als je niet bij de workshop aanwezig bent geweest, maar wel mee wilt doen
19
Extra: mastery model De volgende pagina’s bevatten een idee dat ik ooit heb opgeschreven, maar nooit heb uit kunnen voeren Het kost tijd om dit op te zetten, maar het lijkt mij wel een soort ideaal-plaatje om de verantwoordelijkheid van het leren weer terug bij de leerlingen te leggen Het hele document is op te vragen via: veertjel@gmail.comveertjel@gmail.com
20
Mastery model Stof opdelen in leerdoelen (gebaseerd op syllabus?) Per leerdoel een mastery toets/test Toets/test moet met 75-80% gehaald zijn voordat de leerling verder mag Zelfde les mag de toets niet opnieuw gemaakt worden (serieuze voorbereiding) Veel versies van een toets nodig om opnieuw te kunnen maken (digitaal moodle) Weinig klassikale instructie filmpjes met uitleg, vooral om thuis te bekijken
21
Mastery: thuis activiteiten Voornamelijk: instructiefilmpjes bekijken korte (diagnostische) vragen maken (ter verwerking van het instructiefilmpje) inschrijven voor: extra uitleg practicum/project toetsen/testen Eventueel ook: diagnostische toetsen maken (methode site?) extra oefenen (methode site?)
22
Mastery: les activiteiten mastery toetsen/testen (bij voorkeur digitaal) gedifferentieerd groepswerken ondersteuning samen extra uitleg krijgen verdieping doel: op hetzelfde niveau werken practica (verplicht en optioneel) projecten (optioneel, verdiepend/verbredend)
23
Mastery: beoordeling Toetscijfer: 50% toets en 50% “Mastery” Mastery cijfer: 6 = alle leerdoelen op tijd afgerond (en op 75-80%) 7 = 6 + klein project (+/- 2 lessen) 8 = alle leerdoelen minimaal 90% gescoord + klein project of: 6 + project met goed verslag (3-4 lessen) 9 = 6 + groot project met uitstekend verslag (5-6 lessen) Of 90% + project met goed verslag (3-4 lessen) Of 100% met klein project 10=90% + groot project met uitstekend verslag Of 100% met goed verslag (3-4 lessen)
24
Achtergrond ideeën Het idee is dat iedereen de leerdoelen behaald moet hebben voordat de schriftelijke toets wordt gegeven. De zwakkeren zullen daar alle tijd en extra uitleg voor nodig hebben De sterkeren kunnen kiezen om snel door de stof te gaan en daarna een groot project te doen, of om heel “perfectionistisch” door de stof te gaan en zo een hogere score op de toetsen te halen. Daar hoort altijd een klein project bij, omdat leerlingen niet alleen maar moeten focussen op de beheersings-toetsjes, maar hun opgedane kennis ook anders moeten leren in te zetten. Een gehaalde toets (75-80%) mag opnieuw gemaakt worden om de score te verbeteren, maar niet tijdens dezelfde les. Dit geldt ook voor een niet gehaalde toets. Reden: goed voorbereid zijn moet natuurlijk wel lonen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.