Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsmée Bos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Hallo!
3
En jullie? Graag je naam, waar je werkt Of je al een twitteraccount hebt? wat je leervraag is ivm twitter?
4
Wat vandaag? Wat is twitter? Waarvoor? … Hoe maak ik een account en zet ik eerste stappen? o Eigen account creëren o Profiel aanvullen o Mensen volgen o Eerste tweet o Account promoten Tips & tricks
5
Twitter? ‘to twitter’=kwetteren 140 tekens, ‘microblog’ over wat je bezig houdt Volgen en gevolgd worden Iedereen kan je tweets lezen, tenzij je een slotje hebt Vluchtig medium – kennis delen Heel vaak: linken … naar website, fora, foto’s,…
6
Twitter in cijfers? 316 miljoen maandelijks actieve gebruikers 80% vd gebruikers zit op een mobiel toestel Sinds 2006, 100 à 200.000 actieve gebruikers in België 10% twitteraars schrijft 90% van de tweets
9
Succesvol: wie gebruikt het? Wie op Twitter…? - Opiniemakers - Gezaghebbenden - Celebrities - Bedrijven - Officiële instanties
10
Waarvoor gebruik je Twitter? Virtuele toog (je zeurt, ventileert, lacht, becommentariëert, bekritiseert, ridiculiseert, schuimbekt …) en etalage (kijk wat ik eet, lees, beluister …) Een alternatief persagentschap op maat: je blijft op de hoogte, deelt en verzamelt informatie, netwerkt … geldt zowel voor privé als professioneel (contact met burger,…) Belangrijk: je kunt Twitter gerust ook alleen maar passief gebruiken!
11
Opportuniteiten Twitter o Vacatures kenbaar maken Tip: vrijdag NM hoogste effect o Toegankelijkheid en snelheid – ook “onbereikbare” mensen o Feedback / hulp vragen (mensen willen helpen!) #dtv o Trigger - Publiceren (link naar blog, artikel, website) o Netwerken – info verspreiden en oppikken
12
Maar ook: crisiscommunicatie
13
Persoonlijk versus werkaccount (en daartussen) Persoonlijk
14
Persoonlijk vs. werkaccount Werk
15
Verschil met Facebook? Facebook: contact met mensen die je kent of die je kende (vrienden, familie, (ex-)collega’s). Nadruk op entertainment. Twitter: contact met mensen en organisaties die je wilt leren kennen en/of vice versa (politici, journalisten, sportlui, opiniemakers, bedrijven, media …)
16
Hoe beginnen? Ga naar Twitter.com
17
Registreer je
18
Tips voor gebruikersnaam Kort: max. 15 tekens. Hoe korter, hoe meer plaats je overhebt. Simpel: vermijd teveel aan underscore & cijfers : onhandig bij mobiel gebruik en moeilijk te onthouden. Herkenbaar (bv. je eigen naam of de naam waarmee je op andere media bekend bent): makkelijk identificeerbaar/te onthouden. Niet hoofdlettergevoelig, geen spaties. Gebruikersnaam = twitternaam = username = (user) handle. Er is ook een langere naam (20 tekens, met spaties, makkelijk te veranderen).
21
Maak je account Suggesties: Twitter geeft je suggesties van personen die jij misschien interessant vindt Interesse: je kunt zelf een interesseveld aangeven om mensen te vinden die over dat onderwerp tweeten Vrienden: Twitter gaat na of er vrienden van je op Twitter zitten !! Ga naar je e-mailaccount om je adres te bevestigen !!
22
Je volgt accounts
23
Nog meer accounts volgen
25
Enkele twitteraccounts @vlaparl @Din0busters @belgium.be @onderwijs_vl @maartendegendt @NancyDVogelaere @delijn @FVMas @dropje @petragoo @Kortomvzw @flanderstoday @vioe @Vlaanderen1700 @vdab_be @FODEconomie @jeugdbeleid1 @Thuisindestad @Vlaamseinfolijn
26
Bio schrijven
27
Twitterbio Max. 160 tekens. Kan altijd aangepast worden. Zakelijk, persoonlijk, combinatie? Voeg toe: website, LinkedIn, blog, last.fm … Locatie (eventueel). Voeg eventueel toe dat je tweet in eigen naam. Zoek inspiratie bij andere bio’s (of http://twitterbiogenerator.com)http://twitterbiogenerator.com Wees o Beknopt o Onderscheidend o Foutloos o Consistent
29
Instellingen - ontwerp
30
Je eerste tweet Laat je maar gaan!
31
Dit is je homepage Klik op ‘compose new tweet’: je kunt meteen foto’s en locatie toevoegen 1 2 3 4 6 5
32
Elementen van je homepage 1: Startpagina Terug naar beginpagina, met de tijdlijn waar je alle berichten kunt lezen. 2: Meldingen Alle berichten naar jou gestuurd zijn. Hier ziet je ook wie jou is gaan volgen, wie welk bericht heeft geretweet en wie je bericht bewaard heeft als favoriet. 3: Berichten: Als je een privébericht naar iemand wilt sturen of er één gekregen hebt 4: Zoeken Het zoekvenster waarmee je naar twitteraars en onderwerpen kunt zoeken. 5: Foto/avatar/Ik: o.a. je profiel, instellingen en afmelden. 6: Nieuwe tweet Mogelijkheid om nieuwe tweet te schrijven.
33
Twerminologie #ff Follow Friday #LT hiermee verwijs je naar je vorige tweet Twunch Tweeps, tweeple, twitterati Avatar #dtv #durftevragen RT Retweet MT (modified tweet) LT (Last tweet) Tijdlijn/timeline Hashtag # Reply Direct message Follow / unfollow Mention Trending topics Twitterwall
34
De tweet – de reply
35
Tweet openen
36
Andere mogelijkheden ●Beantwoorden ●Verwijderen ●Toevoegen aan favorieten ●Bookmarking ●Aantrekken van nieuwe volgers ●Bedanken ●Liken ●… ●Meer: delen via e-mail of embedden
37
De retweet Als je andermans tweet wilt delen met je volgers. Twee opties
38
De meest geretweete tweet ooit. De op een na meest geretweete tweet ooit
39
De melding (mention) Wie heeft je aangesproken of geretweet, of heeft je tweet als favoriet gekenmerkt, of is je gaan volgen?
40
De #hashtag ‘Labeltje’ dat je aan een tweet hangt: voor trefwoord, zonder spatie. Ad hoc aangemaakt, niet ‘officieel’. Maakt het makkelijk om conversatie te zoeken & volgen. Gebruik #niet #onnodig #veel #hashtags.
41
#tvvv#swebel
42
Hashtag voor context, humor … Let the weekend begin! #TGIF Spannend filmpje kijken en dan ontdekken dat het einde er niet op staat... #fail Het is al juni, maar dat blijft tussen mei en juli #grapje Last night's episode of #GameOfThrones was especially crushing. #loveit Niks zo stijlvol als een paar roze crocs #NOT Zoveel drama. Het lijkt wel een soap. #thuisopeen
43
Direct Message Alleen mensen die jij zelf volgt, kunnen je DM’en en vice versa. Links DM’en gaat niet.
44
Pas op! Doe geen ‘Letermeke’ Twitter is googleable: alles wat je tweet, kan gevonden worden. ‘Twitter was not really designed for privacy. If you do not want it public, don't put it on Twitter’ ‘People shouldn't consider social networks a place to communicate private things... These services are designed to share, and privacy is a second consideration.’
45
Lijsten maken Om je tijdlijn beheersbaar te houden/te filteren.
46
Lijst maken Not at all. Want to learn to know you. You to?'
47
Stel je lijst samen Namen toevoegen.
48
Selecteer gebruiker en rechtsklik. Je kunt ook mensen die je niet volgt, toevoegen aan een lijst!
49
Geabonneerd op/lid van
50
E-mailmeldingen
51
Tips Links korter maken met tinyurl.com of bit.ly. Twitterclients: Tweetdeck of Hootsuite. Trendsmap / http://trendsmap.com/local/be/gent Tweetping onemilliontweet
52
Enkele do’s en don’ts Blijf positief en hoffelijk, speel niet op de man. Spam is uit den boze, platte promo ook. Geef je tweets een persoonlijke touch. Denk eraan dat je zelfs in je persoonlijk account je werkgever vertegenwoordigt. Vermeld in je bio wie je bent en wat je doet. Geef geen gevoelige info weg. Probeer te antwoorden op mentions. Respecteer je bron: retweet ipv te stelen. Wees en blijf jezelf. Uit ‘Twitter voor journalisten’, Bart Van Belle
53
Ga eens naar www.vlaanderen.be/handreiking. Je vindt er onze tips over het gebruik van sociale mediawww.vlaanderen.be/handreiking http://www.bestuurszaken.be/ict-code hier vind je meer informatie over correct gedrag mbt ICT http://www.bestuurszaken.be/ict-code Nog wat snelle tips
54
Nog vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.