Download de presentatie
GepubliceerdHanne de Wilde Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Schrijven in de 21ste eeuw: observerend leren
Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen (KU Leuven) Forum Taalbeleid en Taalondersteuning – 19 mei 2015
2
Schrijven en leren schrijven
Sterke cognitieve inspanning “Writing is a form of thinking” (Kellog 1999) Complex geheel van temporeel verdeelde cognitieve processen + interactie daartussen Rijlaarsdam et al. 2005
3
Schrijven en leren schrijven
4
Observerend leren Albert Bandura
observerend leren / sociale leertheorie imitatio of modeling handelingen + gedachten metacognitieve processen model-observer similarity
5
Verschillende toepassingen
Lezer observeren Smikkelcasus Experiment uitschrijven Schrijver live observeren Laptop aan de beamer Schrijver observeren via film Onderzoek M. Raedts Workshops TaalVaST (Rijlaarsdam & Braaksma 2004, Raedts 2008, Raedts et al. 2009, )
6
Modellen Mastery Coping Weak Combinatie
Braaksma et al. 2004, Ferrari et al. 1998
7
Scripts Basis: authentieke tekst (zwak) - zelfgeschreven tekst (sterk)
Reconstructie van schrijfproces > literatuur Similarity hypothesis (beperkte) vrijheid acteurs Montage: richtvragen observatietaak
8
De observatietaak 3 delen: Voorbereiden: Observeren Analyseren
Taak van de modellen bespreken Richtvragen Observeren Enkel observeren en noteren wat opvalt Analyseren Analytische vragen Vertrekken vanuit één bepaald model
9
Video Screen Capture Software Student ‘denkt’ hardop
10
Conclusies voor observeren
Metacognitieve strategieën ↑ Task schemes (Hayes 1996), SRSD (Harris & Graham 1996) Geloof in eigen vaardigheden en motivatie ↑ Taakkennis ↑ Model-observer similarity Vertrekken vanuit startsituatie
11
Belangrijk Variatie in schrijfstrategieën en processen
Vele wegen leiden naar een goede tekst (Rijlaarsdam et al. 2005)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.