Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter van Dongen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Omgaan met moeilijk gedrag ROC West-Brabant 17 september 2015 Drs. S.E. Booij in samenwerking met Prof. dr. A.J.W. van der Does
2
Omgaan met moeilijk gedrag Deel 2 Uzelf als instrument
3
Omgaan met lastig gedrag Stop met wensen dat de persoon zal veranderen! Leer om te gaan met het gedrag.
4
Strategie stap 1 Stel uw intuïtieve reactie uit : o zie uw evenwicht terug te vinden o ga naar het balkon o kortom: (h)erken u emotie, maar handel er niet naar ! o zo houdt u de leiding
5
Strategie stap 2 Eerst begrijpen, dan begrepen worden: o neutraliseer de negatieve gevoelens van de ander o ga naast hem staan o verdraag het om bij moeilijke gevoelens stil te staan, zonder oordeel, veroordeling of snelle oplossing.
6
Strategie stap 3 Begrenzen: o geef grenzen aan o handhaaf die o bied steun en begrip
7
Strategie stap 4 Bij herhalende patronen: metacommunicatie o herken het patroon o benoem het patroon o stel de effectiviteit van het gedrag aan de orde
8
Strategie stap 5 Planmatige aanpak: o creëer enige afstand tussen uzelf en de moeilijke persoon: labellen kan helpen! o stel een plan van aanpak op o implementeer dat plan o evalueer en pas uw tactiek aan o ga door!
9
Strategie stap 6 Ken uzelf: o Wat zijn uw zwakke plekken ? o Wanneer hebben ze u emotioneel te pakken? o Hoe kunt u uzelf uit die klem bevrijden?
10
Uzelf als instrument Wat voelt u? Hoort het bij de ander of bij u? Moet u er wat mee? Zo ja, wat?
11
Overdracht Het overdragen van gevoelens die horen bij een persoon uit het verleden (meestal de ouders) naar een persoon in het heden.
12
Tegenoverdracht De door de eigen emoties gekleurde reactie op de ander: a. projectieve identificatie b. eigen verleden
13
De valkuil van de overdracht U bent het meeste kwetsbaar voor de valkuil van de overdracht als: 1.U net ernstig narcistisch gekrenkt bent. 2.De ander reddersfantasieën bij u oproept. 3.De ander angst bij u oproept. 4.Het gedrag van de ander raakt aan uw relationele kernconflict.
14
Relationele kernconflict Uw wensen, behoeftes en intenties ten opzichte van anderen (“Ik wil me bewijzen door te helpen”) De verwachte reactie daarop van de ander (“Waar bemoei je je mee?”) Uw reactie op het feitelijke of verwachte gedrag van de ander (“Ik ben niks waard”)
15
Omgaan met moeilijke mensen
16
Aangeraden literatuur Zo ben ik nu eenmaal; Willem van der Does; Scriptum; ISBN 97 890 5594 2619 Onderhandelen met lastige mensen; W. Ury;ISBN 90-254- 0159-7 Coping with difficult people; Robert.M. Bramson ; Dell Publishing Company; ISBN 0-440-20201-9 Leiderschap ontraadseld; Manfred Kets de Vries; ISBN 90 5712 121 2 Wat leiders drijft; Manfred Kets de Vries; Uitgeverij Nieuwezijds 2006; ISBN 90 5712 233 2
17
S.E.Booij sebooij@booijconsultancy.nl www.booijconsultancy.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.