De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat is Skillzz eigenlijk?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat is Skillzz eigenlijk?"— Transcript van de presentatie:

0 Skillzz Handleiding voor mentor
Powered by

1 Wat is Skillzz eigenlijk?
Skillz is een digitale toepassing voor het onderwijs. De Skillzz app is van MasterPeace, een wereldwijde vredesbeweging, actief in  meer dan 40 landen en die als kernwaarde positiviteit uitdraagt. MasterPeace is ervan overtuigd dat we 7 miljard talenten hebben, ieder mens, ieder kind. MasterPeace zoekt wat ons bindt via muziek, kunst, sport en dialoog. Deze toepassing laat het kind zelf de eigen talenten ontdekken, de klas die talenten herkennen en bevestigen en nodigt uit tot een gesprek over thema’s die de docent belangrijk vindt om bespreekbaar te maken. Thieme Meulenhoff heeft deze app mogelijk gemaakt omdat Thieme Meulenhoff juist de leerling centraal stelt en met liefde deze talenten helpt ontwikkelen en de docent hiermee tevens een hulpmiddel geeft om de dialoog tussen leerlingen te herkennen en op een leuke , spannende en innovatieve manier bespreekbaar maakt. Een set basisfuncties voor de PC, iPad en smartphone rondom 2 thema’s : 1. Talenten geef aan hoe je je voelt op dit moment beschrijf je eigen talent(en) geef aan welke talenten je van klasgenoten ziet 2. Dialoog reageer op actuele (nieuws) thema’s die je mentor introduceert geef aan wat jij kan doen om een start te maken met verbeteren van een actuele situatie benoem welke talenten je daarbij denkt nodig te hebben

2 Test fase Doel van de test: leerlingen en mentoren betrekken in de ontwikkeling van de app zodat deze naadloos aansluit bij de leefwereld van de gebruikers en de kans op positief effect op de ontwikkeling van 21stcentury skills maximaal is De testfase duurt 4 lesweken van bv. 28 sept t/m 31 oktober (inclusief 1 week herfstvakantie) Er nemen maximaal 3 scholen deel aan de testfase Per deelnemende school participeert 1 of 2 klassen De mentor is de coördinator van de pilot op school en de contactpersoon richting SKILLZZ Planning in de 4 lesweken voorbereidende kennismaking om mentor te informeren en programma te bespreken mentor-uur in lesweek 1: mentor legt uit wat Skillzz is en wat het doel van de pilot is; installeren van de app op smartphones van de leerlingen en mentor; mentor introduceert direct eerste actuele (nieuws) thema mentor-uur in lesweek 2/3: mentor toont via iPad & smartboard de activiteiten in de app en bespreekt de ervaringen en vragen; bovendien inventariseert de mentor de feedback, tips en ook de onderdelen die juist aanslaan (zie template). tijdens herfstvakantie worden aanpassingen gedaan op basis van de feedback mentor-uur in lesweek 4: mentor bespreekt vernieuwingen en feedback met de leerlingen en inventariseert welk cijfer de leerlingen de app willen geven (zie template).

3 Detail planning Activiteit Wie Datum Input Hoe resultaat
Briefing mentor SKILLZZ Week 38/39 Briefingsdocument Gesprek Mentor weet wat van hem wordt verwacht en hoeveel tijd het kost Start testfase; eerste lesuur Mentor Handleiding In de klas Leerlingen hebben app op telefoon, en hebben eerste actuele thema besproken Tweede lesuur Elke leerling heeft zijn eigen talenten benoemd Tussentijdse evaluatie testfase SKILLZZ & mentor Telefoongesprek Derde lesuur Feedback formulier Leerlingen hebben de complete functionaliteit gezien en ervaren Aanpassingen App Luminis Technisch App is verbeterd Vierde lesuur Leerlingen snappen wat het doel en middel is en hebben aangegeven wat ze van de app vinden Finale feedback & evaluatie SKILLZZ & Mentor Centrale afsluiting met alle piotscholen Alle pilotscholen Bijeenkomst in Amersfoort Delen van bevindingen en input voor doorontwikkeling

4 Skillzz klaarzetten Skillz voorbereiden gebruik

5 In gebruik nemen Registreren docent via PC
Een groep klaarzetten via PC Inloggen via telefoon Leerlingbeheer Hoe werkt het: Als docent beheer je een groep. Hiervoor moet je eerst jezelf registereren bij Skillzz. Na registratie kom je in de docentenpagina waar je zelf groepen kunt aanmaken. Elke groep heeft een unieke klascode. Leerlingen die zich geregistreerd hebben gebruiken deze klascode om bij de groep te komen.

6 1: Registreren docent via PC
Ga naar Voer je adres in en bedenk zelf een wachtwoord. Je krijgt een ter verificatie van je mailadres. Klik op de link in deze -> je bent nu geregistreerd als docent en kunt groepen aanmaken

7 2. Ga naar de Docentenpagina via PC
Hier vind je: Nieuwe groep: - Toevoegen van een groep waar de ingelogde docent, de begeleider van is Leerlingen - Deactiveren en activeren van leerlingen Stellingen  - Stellingen toevoegen - Stellingen wijzigen - Deactiveren en activeren van stellingen.

8 3. Maak een nieuwe groep aan via PC
Klik op Nieuwe groep Bedenk een groepsnaam en klik op ok De groep verschijnt in de lijst met een aanmeldcode. Als leerlingen deze code invullen bij het inloggen (groepsnummer) worden ze aan een groep worden toegevoegd. Leerlingen kunnen bij meerdere groepen horen

9 4. Stellingen aanmaken en beheren via PC
Klik op stellingen Hier zie je alle stellingen die voor de klas klaarstaan. Voor de pilot moeten stellingen handmatig worden toegevoegd. Vanaf januari zal er een database beschikbaar zijn met stellingen die kunnen worden ingezet. Door op nieuwe stelling te klikken kun je een nieuwe stelling toevoegen Geef de stelling een titel, opdrachtomschrijving en voeg eventueel een plaatje of youtube url toe. En klik op ok. De stelling is daarna direct zichtbaar voor de leerlingen. Stellingen kunnen actief of inactief zijn door op de knop deactiveer of heractiveer te drukken. Voor de pilot hebben we een aantal stellingen uitgewerkt. Mail naar voor meer stellingen die je eenvoudig kunt kopieren voor je leerlingen.

10 5. Beheer leerlingen via PC
Klik op leerlingen Hier zie je alle leerlingen die zich met de klascode hebben aangemeld. Door op deactiveren te klikken kunnen evt ongewenste groepsleden inactief worden of kunnen leerlingen tijdelijk niet meer in Skillzz werken. Door op heractiveren te klikken wordt de leerling weer actief.

11 6. Skillzz op je telefoon installeren
Aanmelden Ga via de browser van je telefoon naar Skillzz.azurewebsites.net Vul je adres en wachtwoord in (dit zijn je adres en wachtwoord die je hiervoor bij het registreren als docent hebt gebruikt Klik op “Aanmelden” Koppelen aan groep Je komt dan in het scherm “Overzicht” Klik op menu Klik op “Instellingen” Klik op “gegevens wijzigen” Vink rondje aan van de groep die je net hebt aangemaakt Klik wederom op “gegevens wijzigen” Ga via het menu weer naar scherm “Overzicht” Skillzz via een icoontje aan je startscherm toevoegen Met een Iphone: ga naar de onderkant van de pagina en klik op vierkantje met pijl omhoog en vervolgens op “Zet in beginscherm” Met een Android toestel: klik op 3 puntjes en kies “toevoegen aan startscherm” Kijk voor hulp:

12 A. Registreren leerling via telefoon
De leerling gaat via de browser van zijn/haar telefoon naar Skillzz.azurewebsites.net Leerlingen klikken op registreren Leerlingen vullen in: Naam (in principe de voornaam evt met eerste letter achternaam) Groepnummer (staat onder aanmeldcode in het docentendeel). Wachtwoord (mag de leerling zelf verzinnen) 4. Leerling upload een avatar. Dit mag een foto zijn van zichzelf of iets anders. Het is wel handig om te weten wie wie is in de groep. -> Leerling is nu lid van de groep

13 B. Aanmelden leerling via telefoon
De leerling gaat via de browser van zijn/haar telefoon naar Skillzz.azurewebsites.net Leerlingen vullen adres en wachtwoord in en klikken op “Aanmelden” Skillzz via een icoontje aan je startscherm toevoegen Met een Iphone: ga naar de onderkant van de pagina en klik op vierkantje met pijl omhoog en vervolgens op “Zet in beginscherm” Met een Android toestel: klik op 3 puntjes en kies “toevoegen aan startscherm” Kijk voor hulp:

14 Skillzz Gebruiken Skillz voorbereiden gebruik

15 Overzicht Hier kan een leerling aangeven hoe hij zich voelt. De leerling moet een emoticon en een tekst invullen en op post drukken. Dit is voor iedereen zichtbaar. Hier staat het aantal talenten. En het aantal malen dat iemand deze leerling een held vindt De verschillende emoticons Er zijn twee tijdlijnen. Die van de leerling en de klas. Alle interacties zijn hier zichtbaar voor alle leerlingen en de docent

16 De onderdelen Linksboven staat een knopje om bij het menu te komen, In het menu staan de verschillende onderdelen van Skillzz. Overzicht: met de statusupdate en de persoonlijke en klassetijdlijn Mijn Skillzz: hier beheer je je talenten. Mijn groep: De toegang tot je groep met de statusupdates Skillzz in de wereld: Stellingen, opdrachten en praktijkcases van docenten, MasterPeace en ThiemeMeulenhoff. Instellingen: je accountgegevens Afmelden: om uit te loggen

17 Mijn Skillzz Om talenten te verwijderen klik op beheren
Hier voeg je talenten toe Het wereldbolletje geeft aan dat je je talent hebt ingezet in Skillzz in de wereld

18 Mijn Groep/klas Hier kun je aangeven dat je iemand een held vindt en waarom Hier zie je wie allemaal vindt dat iemand een bepaald talent heeft Hier kun je aangeven dat ook vindt dat iemand een talent heeft Hier kun je iemand een talent toebedelen

19 Skillzz in de wereld filmpje opdracht inzet talenten
Hieronder verschijnen alle reacties van leerlingen op de stelling. Dit kun je centraal bespreken

20 Instellingen Je kunt in meerdere groepen zitten. In gegevens wijzigen wissel je van groep. Per groep bouw je opnieuw aan talenten

21 Skillzz Inrichting pilot Skillz voorbereiden gebruik

22 Concept agenda mentor-uur lesweek 1
Tijd Wat Wie 9.00 uur Bedoeling les en afspraken maken met de klas Skillzz installeren (20 min) Leerlingen proberen app uit: talent benoemen, gevoel benoemen, talent bij een ander benoemen. Eventueel met behulp van kwaliteitenkaartjes. (10 min) Skillzz in de wereld: docent poneert een stelling. Leerlingen reageren. Docent projecteert de uitkomst op het bord. Centraal bespreken wat men ziet

23 Concept agenda mentor-uur lesweek 2
Tijd Wat Wie 9.00 uur Net ophalen: hoe is het gegaan? Wat ging goed? Wat kan beter? Luchtige stelling o.b.v creativiteit Dialoogopdracht waarin leerlingen elkaar beter leren kennen. Ontdek iets dat je nog niet wist van de ander Ronde held en talent. Laat leerlingen benoemen wie zei een held vinden. Ronde gevoel benoemen. Laat leerlingen elkaar vragen hoe zij zich voelen en dit vastleggen in de app.

24 Concept agenda mentor-uur lesweek 3
Tijd Wat Wie 9.00 uur Hoe is het gegaan? Hoe voelt het als je een talent krijgt of iemand je een held noemt? (10 min) Blik op de klas. Hoe voelen we ons vandaag? Leerlingen aan elkaar koppelen met als doel elkaar te helpen. (20 min) Skillzz in de wereld. De docent heeft een aantal stellingen klaargezet en leerlingen kiezen een stelling. Tot slot bespreekt de docent centraal de input op de stellingen.

25 Concept agenda mentor-uur lesweek 4
Tijd Wat Wie 9.00 uur Evaluatieformulier invullen Bespreken tips en tops. Wat is goed aan Skillzz en wat zou je verbeteren als jij het voor het zeggen had?

26 Template feedback - leerlingen
Eenvoudig Vind je de app makkelijk om te gebruiken? cijfer 1-10 eventuele toelichting Fun Vind je het leuk om de app te gebruiken? cijfer 1-10 eventuele toelichting Kleuren Vind je de kleuren mooi? cijfer 1-10 eventuele toelichting Held Wat denk je als je het woord “held” zie in de app Smileys Vind je de smileys in de app leuk? cijfer 1-10 eventuele toelichting In de klas Is er iets verandert in de klas door het gebruik van de app? Buiten de klas Gebruik je de app ook buiten het mentoruur dus b.v. thuis?

27 Template feedback - docenten
gebruikersgemak cijfer 1-10 toelichting tijdsinvestering hoeveel tijd kost het installeren in de klas toelichting positief effect op talentontwikkeling cijfer 1-10 toelichting positief effect op dialoogvaardigheid cijfer 1-10 toelichting positief effect op samenwerken cijfer 1-10 toelichting OPEN Feedback

28 Wat willen we testen in de testfase
Aansluiting van leerlingen en docenten bij de term “held” Testen emoticons, werkt dit Openheid van het systeem, nu hebben we niet alles dichtgetimmerd, zoals negatieve signalen kunnen ook gepost worden… hoe gaan leerlingen en de klas hiermee om Hoe vaak en in welke les willen docenten en leerlingen de app inzetten wat levert het op, qua sfeer, en concrete activiteiten In hoeverre willen scholen verbonden worden met andere scholen die ook deelnemen aan SKILLZZ middels een platform oid Wie op school gaat hiermee aan de slag, zijn dit de mentoren Gebruikersgemak, is het intuïtief Gebruiken de leerlingen het ook buiten de les Wat levert het de mentor op Wat levert het de leerlingen op

29 Ideeën voor een les Met kaartjes talenten/kwaliteiten benoemen Met elkaar met stellingen aan de slag Wereld issues dichtbij halen. Wat gebeurt er in de klas? Wat kun je daaraan doen? Wordt aangevuld…

30 In geval van nood: U werkt met een beta versie van de uiteindelijke applicatie. Het kan zijn dat de applicatie nog niet helemaal storingsvrij werkt. Mocht u een bug tegenkomen, vastlopen aarzel niet om contact op te nemen: Irene van Heerde

31 FAQ Q: Welke partijen zitten er achter Skillzz? A: ThiemeMeulenhoff en MasterPeace ontwikkelen gezamenlijk deze app. Beiden streven ernaar talenten van leerlingen in te zetten voor een beter sociaal-emotioneel klimaat in de klas. Beide partijen maken onderdeel uit van een netwerk van organisaties die dit ook nastreven. Q: Waar zet ik Skillzz in? A: Skillzz is perfect in te zetten in mentoruren. Ook sluit het goed aan bij vakken als Leefstijl, Levensbeschouwing en Nederlands. Q: Wat maakt Skillzz uniek? A: Het is een hele lichte en luchtige omgeving vol positiviteit waar leerlingen worden uitgenodigd te benoemen wat zij en anderen goed kunnen en aan te geven hoe ze zicht voelen. Als docent krijg je in een gestructureerde, veilige omgeving vat op hoe leerlingen er echt bij zitten. En een heel palet aan extra impulsen voor de les. Zonder moeite. Q: Er zit een leerling in mijn klas die er niet in hoort, wat nu? A: Ga naar de docentenpagina en klik op leerlingen. Klik op deactiveer. De leerling is nu geen lid meer van de groep. Mocht hij onverhoopt ten onrechte zijn uitgeschakeld, klik dan op heractiveer. Alle gegevens blijven bewaard en de leerling is weer lid van de groep. Q: Er is een ‘negatief’ talent benoemd waar de leerling niet blij mee is, wat nu? A: De leerling kan bij ‘Mijn Skillzz’ het talent eenvoudig verwijderen door op beheer te klikken en het ongewenste talent te verwijderen. Q: Hoe bestel ik Skillzz na 1 januari? A: Ga naar en klik op aanmelden. Hier vul je je gegevens in, bedenkt een wachtwoord en je kunt direct aan de slag. Skilzz is een gratis web-app. Q: Kan ik Skillzz vinden in de appstore? A: Nee, Skillzz is een webapplicatie. Het is wel voor mobiel gebruik ontwikkeld en via alle telefoons via elke browser met internet te benaderen.

32 FAQ Q: Heb ik internet nodig? A: Ja, Skillzz is een online applicatie. Internet is een vereiste om met Skillzz te kunnen werken.

33 Belangrijk Powered by Alles blijft binnen de groep.
Skillzz is een veilige omgeving. Leerlingdata is niet voor ThiemeMeulenhoff of MasterPeace beschikbaar. Na de pilot worden alle gegevens gewist. Leerlingen en docenten gaan integer met gegevens om. Skillzz is voor positiviteit Negativiteit wordt niet getolereerd. De docent zal dit, als het zich wel voor mocht doen dit openlijk in de klas bespreken. Alle opmerkingen zijn welkom, spaar ons niet De pilot heeft tot doel zoveel mogelijk te leren. Elk bugje of onduidelijkheid willen we horen. Snap je iets niet binnen een paar seconden, dan is dat voor ons een reden voor verbetering. Laat het ons weten. Powered by

34 Afspraken .………………………………………………………… ………………………………………………................
Wij………………………. Spreken met elkaar af dat: .………………………………………………………… ……………………………………………… ………………………………………………………...... …………………………………………………………… Powered by


Download ppt "Wat is Skillzz eigenlijk?"

Verwante presentaties


Ads door Google