Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKlaas de Boer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
MEDIATHEORIE II @karlijngoossen Karlijn Goossen, 2015
2
WEEKOVERZICHT Inhoud week 1inleiding; leven ín media week 2de almacht van de media week 3de beperkte macht van de media week 4 aandacht voor de ontvanger week 5 - week 6 de sturende macht van de media week 7 naar een nieuwe denken over massacommunicatie Karlijn Goossen, 2015
3
AANWEZIGHEID Karlijn Goossen, 2015
4
AANWEZIGHEID Presentieplicht #1maak een #selfie @ ieder Mediatheorie hoorcollege NB specifieke collegeweken moeten herkenbaar zijn #2uiterlijk 20 oktober post je jouw selfie-collage @ de MJO-Facebookpagina #3max 1 hoorcollege missen, míts een goede reden én notificatie voorafgaand @ hoorcollege Karlijn Goossen, 2015
5
COLLEGE #1 Wat gaan we doen? #1inleiding #2leven ín media #3mediatisering Karlijn Goossen, 2015
6
#1 Karlijn Goossen, 2015
7
INLEIDING Verkennen & analyseren wereld van media #1hoe media gemaakt worden #productieproces #2wat er in die media staat #inhoud #3hoe die inhoud gebruikt wordt door mensen #mediagebruik Karlijn Goossen, 2015
8
A WORLD… Karlijn Goossen, 2015
9
MH17 Karlijn Goossen, 2015
10
ALS #ICEBUCKETCHALLENGE Karlijn Goossen, 2015
11
ISLAMIC STATE Karlijn Goossen, 2015
12
REALITY TV Karlijn Goossen, 2015
13
MEDIAGEBRUIK Karlijn Goossen, 2015
14
#2 Karlijn Goossen, 2015
15
MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015
16
MEDIALIFE Mark Deuze o manier waarop samenleving met media omgaat & in het bijzonder met social media o gevolgen hiervan voor omgang met maatschappelijke processen & wijze waarop burgers en samenleving met elkaar omgaan om elkaar te maken o doel medialife perspectief = aandacht van media af te leiden ;) o hypothese: wat als we niet mét, maar ín media leven…? Karlijn Goossen, 2015
17
MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015
18
MEDIALIFE Leven ín media betekent 1ons leven is zo nauw verbonden met media, dat we [de] media zelf bijna niet meer kunnen zien media vervagen uit ons bewustzijn; onzichtbaarheid van media; waardoor media veel dominantere rol krijgen in aansturen van alledaagse interactie Karlijn Goossen, 2015
19
MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015
20
OCCUPY WALL STREET Karlijn Goossen, 2015
21
MEDIALIFE Leven ín media betekent 2we gaan wereld steeds meer zien in termen van [de] media we oriënteren ons op media & beoordelen onszelf/elkaar adhv selectiecriteria media als we kijken naar & participeren in samenleving Karlijn Goossen, 2015
22
THE TRUMAN SHOW Karlijn Goossen, 2015
23
REALITY TV Karlijn Goossen, 2015
24
MEDIALIFE Leven ín media betekent 3oriëntatie op [de] wereld & media geeft verwachting dat we iets aan die wereld kunnen doen onze omgang met media & ICT creëert werkelijkheid uniek tot onze interventie daarin & ervaring daarvan; geeft enorm gevoel van [goddelijke] macht. groeiend idee/besef dat we iets aan werkelijkheid [kunnen] veranderen als we die werkelijkheid ervaren, consumeren, produceren in media. Karlijn Goossen, 2015
25
ALS #ICEBUCKETCHALLENGE Karlijn Goossen, 2015
26
HASHTAG ACTIVISME Karlijn Goossen, 2015
27
#3 Karlijn Goossen, 2015
28
MEDIATISERING Stig Hjarvard o concept bedacht in RE: op groeiende invloed op sociale en culturele instituten sociale theorie mbt media & mediaveranderingen o mediatisering = proces waarbij cultuur & samenleving afhankelijk worden van [de] media & medialogica o karakteristieken van oude én nieuwe media beïnvloeden menselijke interactie, sociale instituten & culturele verbeeldingen Karlijn Goossen, 2015
29
MEDIATISERING …process through which core element of a social or cultural activity assume media form. As a consequence: o the activity is to a > of < degree, performed through interaction with a medium o the symbolic content & the structure of the social & cultural activity are influenced by media environments & a media logic upon which they gradually become more dependent. “ Karlijn Goossen, 2015
30
HOUSE OF CARDS Karlijn Goossen, 2015
31
MEDIATISERING maakt inzichtelijk hoe media zich hebben verspreid naar, vervlochten zijn geraakt met en van invloed zijn geworden op sociale instituten & culturele fenomenen zoals politiek, religie, spel, lifestyle etc. “ Karlijn Goossen, 2015
32
THE HUNGER GAMES Karlijn Goossen, 2015
33
Wat zijn/doen ‘media’? 1technologie #drager 2sociaal instituut #omgeving 3mechanisme dat content organiseert & contextualiseert #taal 4plaats/ruimte voor ervaringen door ontvanger #omgeving MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015
34
MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015
35
THE INTERNET’S OWN BOY Karlijn Goossen, 2015
36
MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015
37
MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015
38
CONTACT Karlijn Goossen … is docent journalistiek en media, religie en cultuur, onderzoek en innovatie @ J&C #CHEde kgoossen@che.nl @karlijngoossen 0654908181 Karlijn Goossen, 2015
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.