Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrank Fedde ter Linde Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Beter Onderwijs Nederland
Het Nieuwe Leren versus Beter Onderwijs Nederland Door Pieter Jongsma en Micheal Laan
2
A B 1 Liever klassikaal les Liever meer individueel les 2 Gepersonaliseerde lesdoelen Vaste doelen voor de hele klas 3 Vaardigheden Vakinhoud 4 Het is de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen Het is niet de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen 5 Leerlingen leren tegenwoordig anders dan vroeger Leerlingen zijn niet minder in staat geworden om traditioneel onderwijs te volgen 6 Ordening in disciplines, vakken apart aanbieden Multidisciplinaire vakken 7 Leerniveaus scheiden Gemengde klassen 8 Leerlingen hun eigen leerproces laten sturen Docent stuurt het proces 9 Leren uit een boek/opgaven Leren met projecten 10 Lesmethoden aanpassen aan de nieuwste onderzoeksresultaten Meer onderzoek nodig voordat lesmethoden aangepast worden
3
Hoeveel procent BON of HNL ben jij?
A B 1 BON HNL 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4
Het Nieuwe Leren Paraplubegrip 3 belangrijke punten:
Het belang van reflectie en zelfregulatie bij het leren Leren is altijd gesitueerd in een context Leren als een sociaal proces
5
Het Nieuwe Leren Het belang van reflectie en zelfregulatie bij het leren Beslissingen nemen over eigen leerproces Leren is altijd gesitueerd in een context Kennis krijgt pas betekenis in de context van de toepassing Leren als een sociaal proces Minder individuele en cognitieve perspectieven Meer motivationele en sociale processen
6
Beter Onderwijs Nederland (2006)
Het Nieuwe Leren stelt: Het belang van reflectie en zelfregulatie bij het leren Hebben leerlingen wel voldoende zelfsturing? Leren is altijd gesitueerd in een context Gaat het niet ten koste van de vakinhoud? Leren als een sociaal proces …
7
Beter Onderwijs Nederland (2006)
Wat dan wel? Lessen toegesneden op de capaciteiten van de leerlingen. Directe instructie en oefening onder leiding van een vakkundig docent weer centraal. Aandacht en ruimte voor differentiatie, maar wel binnen een gemeenschappelijk lesprogramma.
8
Kun je je vinden in de uitkomst?
BON/HNL test, mee eens? Eigen middelbare school Huidige school
9
A B 1 Liever klassikaal les Liever meer individueel les 2 Gepersonaliseerde lesdoelen Vaste doelen voor de hele klas 3 Vaardigheden Vakinhoud 4 Het is de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen Het is niet de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen 5 Leerlingen leren tegenwoordig anders dan vroeger Leerlingen zijn niet minder in staat geworden om traditioneel onderwijs te volgen 6 Ordening in disciplines, vakken apart aanbieden Multidisciplinaire vakken 7 Leerniveaus scheiden Gemengde klassen 8 Leerlingen hun eigen leerproces laten sturen Docent stuurt het proces 9 Leren uit een boek/opgaven Leren met projecten 10 Lesmethoden aanpassen aan de nieuwste onderzoeksresultaten Meer onderzoek nodig voordat lesmethoden aangepast worden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.