Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHans van der Woude Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
2
Lichte omzetgroei supermarkten in juli 2015
Lichte omzetgroei supermarkten in juli Zondag opening supermarkten ingeburgerd. € 1,3 miljard omzet op zondag in supermarkten. Bijna 2 op de 3 huishoudens maakt er frequent gebruik van. Avond omzet supermarkt en omzet op vrijdag/zaterdag valt verder terug . De supermarktomzet is in juli 2015 met 0,5% gestegen van € 3,18 miljard (juli 2014) naar € 3,19 miljard (juli 2015). De omzet per kassabon daalde (-1,5%) van € 22,24 (juli 2014) naar € 21,89 (juli 2015). Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg in juli echter met bijna 2%. In de eerste 7 maanden van 2015 (t/m juli) steeg de supermarktomzet met 0,7% van € 19,89 miljard (2014) naar € 20,03 miljard (2015). De omzet per kassabon bleef vrijwel stabiel van € 22,27 (2014) naar € 22,25 (2015), terwijl er 0,8% meer kassabonnen werden afgerekend. De zondagomzet van de supermarkten is in het afgelopen jaar (voortschrijdend 2015 t/m kwartaal 2) weer fors gegroeid naar € 1,3 miljard . Bijna 2 op de 3 huishoudens doen per jaar gemiddeld 8.5x boodschappen op zondag. Oftewel: 3.88% van de supermarktomzet wordt op zondag gerealiseerd. 2 2 2
3
Lichte omzetgroei supermarkten in juli 2015
Lichte omzetgroei supermarkten in juli Zondag opening supermarkten ingeburgerd. € 1,3 miljard omzet op zondag in supermarkten. Bijna 2 op de 3 huishoudens maakt er frequent gebruik van. Avond omzet supermarkt en omzet op vrijdag/zaterdag valt verder terug . Vooral de jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondag opening. Echter sinds 2008 is jaarlijks in elke fase van de gezingscyclus een forse stijging van het zondag omzet. Gepensioneerden maken nog beperkt gebruik van de zondag opening. Regionaal zijn er grote verschillen. De huishoudens in het Noorden en Oosten van het land maken naar verhouding minder gebruik van de zondag opening dan de huishoudens in de Randstad en het Zuiden. In alle regio’s groei het zondag aandeel. De groei van de zondag omzet is de afgelopen jaren ten koste gegaan van een lager omzetaandeel van de avond verkopen (na uur) en van de vrijdag/zaterdag . In 2007 werd nog 9,3% van de omzet na uur gerealiseerd, nu is dat nog 8,0% .De vrijdag/zaterdag zakte qua omzetbelang van 46,9% (2007) naar 43,3% (2015). Vrijdag en zaterdag blijven wel de 2 belangrijkste omzet -dagen van de supermarkt. 3 3 3
4
Zondagomzet in supermarkten
5
Het zondag aandeel groeit doordat steeds meer huishoudens (nu bijna 2 op de 3) steeds vaker (nu 8.5 x per jaar) op zondag boodschappen doen. Ruim drie/kwart van de zondagomzet in de middag.
6
Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 3
Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 3.88% in voortschrijdend jaar 2015 (t/m kwartaal 2), oftewel € 1,3 miljard omzet. Afgelopen jaren daalde de vrijdag-/zaterdagomzet van 46.9%(2007) naar 43,3%(2015).
7
Omschrijving GfK Life Cycle Profielen
Jonge Alleenstaande Eenpersoons huishouden Geen kinderen Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners Tweepersoons huishouden Geen kinderen Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, laag inkomen 2 personen in huishouden Huishouden met kinderen (incl. 18+) Netto Inkomen < €2300,- HH met kinderen, hoog inkomen 2 personen in huishouden Huishouden met kinderen (incl. 18+) Netto Inkomen > €2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) Eenpersoons huishouden Geen kinderen 40 tot 65 jaar Kostwinner (2p) 2 persoons huishouden Geen kinderen Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, laag inkomen 1 of 2 personen in huishouden Hoofdkostwinner gepensioneerd/VUT Netto inkomen < €1700,- Gepensioneerden, hoog inkomen 1 of 2 personen in huishouden Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT Netto inkomen > €1700,-
8
Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagopening
Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagopening. Aandeel van de zondag is beperkt bij de gepensioneerden, In elke fase van de gezinscyclus is jaarlijks sinds 2008 een forse stijging van het zondag aandeel zichtbaar.
9
Districten in Nederland (districtsindeling volgens GfK)
District III: Noord District I: 3 Grote steden + agglomeraties (Den Haag, Amsterdam, Rotterdam) District II: Rest West District IV: Oost District V: Zuid
10
Groot verschil tussen de districten qua zondag omzetaandeel, met name tussen de 3 grote steden en het Noorden van het land. Maar in alle regio’s groeit het omzetaandeel van de zondag sinds 2008.
11
Het omzetaandeel van de avond omzet in de supermarkt is de afgelopen jaren fors gedaald. In 2007 werd nog 9.3% van de omzet na uur gerealiseerd. Nu (MAT Q2 2015) is dit gedaald daar 8.0%.
12
GfK Supermarktkengetallen
13
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’
‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ 13 13 13
14
GfK Kengetallen Supermarktomzet Weekbasis 2014 - 2015
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit ConsumerScan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.
15
Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% +2.6% +1.1% +2.3% -0.1% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% +0.2% -1.2% +1.6% -0.3% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 15
16
GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2014 - 2015
17
GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014
18
GfK Supermarktkengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014
19
GfK Supermarktkengetallen Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014
20
Meer informatie? Joop Holla vindt u op: op gfkconnect
Research Director
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.