Download de presentatie
1
Hoe leer je geschiedenis?
2
Wat moet ik leren? Neem eerst de tekst een keer globaal door.
Leer de begrippen uit de tekst (schuin gedrukt; betekenis achterin werkboek). Begrippen vormen een soort kapstok voor je kennis. Leer de aantekeningen (powerpointsheets). Lees eerst de paragraaf, leer vervolgens de aantekening bij die paragraaf. Lees de paragrafen nog een keer. Vraag je bij iedere alinea af wat je net geleerd hebt. Zorg dat je de personen, jaartallen en feiten kent. Ook extra materiaal (bijvoorbeeld de documentaire vragen/antwoorden) Beheers je vaardigheden (Hoofdstuk 1, blz. 17 leesboek/handboek)
3
Hoe? Dé manier bestaat niet. Dit gaat om structuur, die helpt bij het leren. Hoe groter de hoeveelheid stof, hoe meer je moet onthouden. Onthouden doe je door te herhalen De één zal iets sneller onthouden dan de ander. Stel vragen over de stof Wat zou de docent jou kunnen vragen? Bedenk zelf toetsvragen Combineer horen, zien en doen Lees de tekst een keer hardop (zien en horen) Maak een samenvatting per § voor jezelf (doen)
4
Verdeel het werk Alles in één keer leren is teveel. Na één dag ben je c.a. 80% vergeten. Je moet dus herhalen, daardoor groeit het percentage van wat je onthoudt. Verdeel daarom je werk in stukjes. Neem de paragrafen als uitgangspunt. Neem de tijd. Liever 5 x 20 minuten dan 1 x een heel uur
5
Bij de toets Vergeet je uitleg niet als dit gevraagd wordt: geen uitleg, geen punten Moet je twee redenen geven, doe dit dan. Schrijf er niet meer op, deze worden niet nagekeken. Als er bij een vraag wordt verwezen naar een bron, gebruik dan de bron in je antwoord. Een beeldelement bij een spotprent: dit kan ook de tekst in de prent zijn! Lees goed de vragen door, evenals het onder- of bovenschrift bij een bron.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.