Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeopold van den Berg Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Studenten zetten talenten in voor de maatschappij
Summit ‘Exchanging Excellence’ Radboud Universiteit Nijmegen, 25 juni 2015
2
Opbouw presentatie Introductie Concept: ‘Giving Back’
Format: de Honours Class Ontwikkeling Changemakers in Leiden De class Changemakers in Leiden Opzet & programma Projecten Project de Merenwijk Het resultaat: afronding Honours Class Het vervolg?
3
Even voorstellen Marieke van Haaren, coördinator Honours College
Nina van der Voort, student Rechtsgeleerdheid en honours class ‘Changemakers in Leiden’ Ellen Wiering, student Criminologie en honours class ‘Changemakers in Leiden’
4
‘Giving back’ In de Verenigde Staten Studenten doen iets terug voor de maatschappij/ voor hun community: We believe that an honors education should instill in students the desire to be active, contributing members of their societies. Our aim is summarized best in our motto: "To be honorable is to serve." In Nederland Studenten willen hun talenten inzetten voor de maatschappij, of hun omgeving In Leiden Relatie universiteit - maatschappij en relatie stad-universiteit belangrijk.
5
Honours Classes Wat is een Honours Class?
Keuzevak van 5 EC, voor studenten in het Honours College, en reguliere studenten met goede cijfers Jaarlijks aanbod van ongeveer 30 verschillende honours classes, zeer uiteenlopende thema’s Gemiddeld 15 studenten per class
6
Stadslab Leiden = netwerk van Stadslaboranten
7
Ontwikkeling Changemakers in Leiden
Plan: honours class waarin studenten iets doen in/voor de stad Leiden ↓ Burgemeester Lenferink enthousiast ↓ Uitwerken in samenwerking met Stadslab Leiden ↓ Class ‘Changemakers in Leiden’
8
Changemakers in Leiden
Week 1-3: wetenschappelijke inleiding thema college 1 prof.dr. Job Cohen: over gemeentelijke democratie college 2 Dr. Geerten Boogaard: over democratische waarden college 3 door Marije van den Berg (Stadslab Leiden) over ‘democratisch innoveren’, én presentatie + keuze projecten Week 4: uitwerken Plan van Aanpak en proefpresentaties (met coach) Week 5: Dragons Den elk team presenteert plan aan drie dragons (wethouder Marleen Damen, Job Cohen en Marije van den Berg ), in de Raadszaal van het Stadhuis van Leiden
9
De projecten Zelf bedachte projecten:
1 Stad, 2 werelden - Een studie naar de participatie van student en burger in Leiden Haarlemmerstraat op de schop - Democratisch proces of macht van de elite? Groene Daken in Leiden Projecten van Stadslab Leiden: Horizon Omgevingsvisie regio Leiden Burgerparticipatie in de Merenwijk Trendonderzoek Internationalisering
10
Aan de slag in de stad! week 6-8: studenten werken aan project, begeleiding vanuit Stadslab Terugkombijeenkomst: wat gaat goed, en wat niet? Feedback en tips van Job Cohen en Marije van den Berg week 9-11: afronden projecten Afsluitende bijeenkomst: presentaties door alle groepjes aan de drie Dragons.
11
Project Merenwijk Bekijk het filmpje
12
Afronding van de class Studenten schrijven reflectieverslag
verbinding tussen wetenschappelijke theorie en het project (mag als groep) reflectie op het proces en wat zij daarin geleerd hebben (individueel).
13
Ervaringen, leerpunten en vervolg
14
Vragen? Honours Academy Oude Sterrewacht Sterrenwachtlaan 11, 2311 GW Leiden honoursacademy.leidenuniv.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.