Download de presentatie
1
Pabo instroom geschiedenis
2
Toets tijdvak 7 & 8
3
Vandaag Tijdvak 9 Eerste Wereldoorlog Interbellum Tweede Wereldoorlog
4
Thema Eerste Wereldoorlog
5
Voorliefde voor militair vertoon
Militarisme Voorliefde voor militair vertoon Uniformen, wapens, parades, discipline enz
6
Nationalisme
7
Imperialisme
8
Bondgenootschappen
9
Niet de vraag, komt er oorlog? Maar wanneer komt de oorlog?
- Von Schlieffenplan bestond al 20 jaar
10
Oorzaken Eerste wereldoorlog
Militarisme Nationalisme Imperialisme Bondgenootschappen
11
Ten oorlog Aanleiding: Aanslag op Prins Ferdinand
12
Loopgravenoorlog
13
Duikbotenoorlog
14
Nederland Neutraal Veel Belgische vluchtelingen
Toch werd neutraliteit enkele keren geschonden (soms compensatie) Distributie
15
Uitkomsten Geallieerden winnen 9 miljoen doden Russische revolutie
Vrede van Versailles (Duitsland is schuldig!) Gebiedsverlies Duitsland Herstelbetalingen Mag klein legertje hebben
16
Geografisch
17
Economische Duitsland Herstelbetalingen Minder inwoners (6,5 miljoen)
Minder grondstoffen Kortom crisis
18
Oplossing is Dawesplan
19
Hoogconjunctuur Aandelen stegen Lonen stegen Arbeidsproductie steeg
20
Oorzaken beurskrach Aandelen waren meer waard dan redelijk.
Overproductie Lenen Zwarte donderdag Iedereen wilde aandelen z.s.m. kwijt
21
Gevolgen beurskrach VS kan geen geld meer lenen aan Duitsland (dawesplan loopt ten einde) Hoge werkloosheid armoede
22
Nederland Colijn Bezuinigingsbeleid Werkverschaffing stempelen
23
Duitsland Onvrede Opkomst nationaal socialisme verdrag van Versailles
Economie (werkloosheid) Opkomst nationaal socialisme
24
Italie (interbellum) Fascisme
In Italië kwamen de fascisten aan de macht. Het Italiaans fascisme was een politiek stelsel, waarbij de politieke partij of de leider de macht had. Het individu werd ondergeschikt gemaakt aan het stelsel en aan de natie. Het fascisme was anticommunistisch en extreem nationalistisch. Van bovenaf werden de maatschappij en de economie gereglementeerd.
25
Nationaal Socialisme Fascisme+ Antisemitisme
26
Nazi Duitsland (1933 – 1939) Andere partijen verboden
Propaganda / intimidatie Verzwakt parlement Rassenwetten Houdt zich niet aan verdrag van Versailles Duitstaligen in Duitsland Oostenrijk Sudetenland
27
1933 Adolf Hitler aan de macht
28
Neurenberger Rassenwetten
29
1938 Kristallnacht
30
Gedicht Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen; ik was immers geen communist. Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten heb ik gezwegen; ik was immers geen sociaaldemocraat. Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen; ik was immers geen syndicalist. Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen; ik was immers geen Jood. Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen; ik was immers geen katholiek. Toen ze mij kwamen halen ...was er niemand meer die nog kon protesteren.
31
Holocaust / Jodenvervolging(1933 – 1945)
1923: Judenfrage (Mein Kampf) 1933 – 1941: Lösung 1942: Wannsee Endlösung Treblinka Sobibor Belzec Majdanek Babi Yar Adolf Eichmann (1906 – 1961) Auschwitz Mauthausen
32
Anschluss
33
Polen Von molotov-ribbentroppact
34
Oorlog
36
Pearl Harbor
38
Nederlandse bezetting
Aanpassing en verzet
39
Einde Tweede wereldoorlog
Omslag Slag Stalingrad D-Day Einde 5 mei (Duitsland geeft zich over) 2 September
40
Nagasaki & Hiroshima
41
Vraag 1. Hoe heette de hond van Adolf Hitler? A. Rex B. Blondi
C. Marrilyn Monroe D. Otto
42
Vraag 2. Welke hoort er niet tussen?
A. Verduisteren B. Onderduiken C. Radio’s inleveren D. Gedwongen tewerkstellen
43
Vraag 3. Wanneer begint de Tweede Wereldoorlog?
A (Anschluss Oostenrijk) B (Inval Polen) C (Inval Nederland) D (Pearl Harbor)
44
Tijdvak 10
45
Beeldmateriaal 1945 Bevrijding Dachau
46
Europa in as
47
Wederopbouw Vadertje Drees (bekend van WAO)
PVDA opgericht (doorbraakpartij) CDU, SDAP, Democratische Bond. Opkomst Verzorgingsstaat Zorgt voor welzijn van haar burgers (onderwijs, zorg, sociale zekerheid)
48
Bekostiging verzorgingsstaat
Geleide loonpolitiek (tot jaren 60) Marshallhulp Vanaf 1959 Gasbel Slochteren
49
1953 (watersnoodramp)
50
Deltawerken
51
Jaren 60 Welvaart Geleide loonpolitiek verdwijnt Hogere lonen
Meer consumptie Milieuwetten
52
Ontzuiling Oorzaken Media Urbanisatie Mobiliteit verzorgingsstaat
53
Emancipatie ’60 Feminisme Welvaart Technologische vooruitgang
Meer vrije tijd (studie)
54
Nieuwe normen en waarden
Provo’s (anti autoritair) Hippies (pacifisme)
55
Welvaart: Multicultureel (gastarbeiders) (asielzoekers) (voormalige koloniën)
56
Vandaag: Tijdvak 10 TV & Computer
Thema: Dekolonisatie B.10.1 De aspirant-student kan uitleggen welke rol nationale bewegingen in de Nederlandse koloniën speelden bij het verkrijgen van onafhankelijkheid.
57
Socialer beleid (toekomst: zelfstandigheid)
Ethische politiek Socialer beleid (toekomst: zelfstandigheid) Geen wingewest maar voogdijschap met verantwoordelijkheid Oorzaak: Misstanden in Indonesië (wingewest, cultuurstelsel batig slot) Kritiek (Eduard Dekkers, Max Havelaar)
58
Indisch Nationalisme Indiers komen in aanraking met westerse gedachten
Soevereiniteit Nationalisme Politiek democratie
59
Japanse bezetting van Nederlands indie
- Werken samen met de nationalisten (beloven eigen bestuur)
60
Politionele acties 2 offensieve acties
61
Onafhankelijkheid 1949 Oorzaak: VS
Dreigt met stopzetten van de marshallhulp
62
Koude Oorlog
64
Verenigde Staten Liberaal
65
Communisme Karl Marx
66
Verenigde Staten Navo Kapitalistisch democratie
verschillen Verenigde Staten Navo Kapitalistisch democratie Sovjet Unie Warchaupact Communistisch dictatuur
67
1945 – 1989 (gebeurtenissen) Oprichting Navo Oprichting Warschaupact
Bouw Berlijnse muur Cubacrisis Vietnamoorlog Glasnost perestrojka
68
Leerdoelen gehaald? Tijdvak 9
B.9.4 De aspirant-student kan Europa en Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog beschrijven en voorbeelden van collaboratie, verzet en aanpassing van de Nederlandse bevolking noemen. B.9.3 De aspirant-student kan de Jodenvervolging beschrijven. Tijdvak 10 B.10.1 De aspirant-student kan uitleggen welke rol nationale bewegingen in de Nederlandse koloniën speelden bij het verkrijgen van onafhankelijkheid B.10.2 De aspirant-student kan de spanningen tussen de Sovjetunie en de VS ten tijde van de Koude Oorlog beschrijven. B.10.3 De aspirant-student kan de economische en sociaal- culturele veranderingen en de toenemende pluriformiteit vanaf de jaren ’60 in Nederland beschrijven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.