Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCarla de Smedt Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
2
Klik om de stijl te bewerken Inleiding (even voorstellen) Lex Jansen (1955) Senior consultant handicap + studie 1981-2008 diverse functies in het HBO lex.jansen@handicap-studie.nl 06-54675632 Twitter: @lj3hs Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
3
Klik om de stijl te bewerken Inleiding (even voorstellen) Expertisecentrum handicap + studie ondersteunt hogescholen en universiteiten bij het toegankelijk maken van onderwijs voor studenten met een functiebeperking Handicap + studie stimuleert dat jongeren met een functiebeperking succesvol kunnen studeren in een opleiding van hun keuze in het hoger onderwijs. In samenwerking met het hoger onderwijs ontwikkelt en implementeert handicap + studie innovatieve en praktische oplossingen voor inclusiever hoger onderwijs Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
4
Klik om de stijl te bewerken Inleiding (even voorstellen) Stationsplein 14, 's-Hertogenbosch (NL) Telefoon: 073 6800783 E-mail: algemeen@handicap-studie.nl Website: www.handicap-studie.nl Twitter: @handicapstudie Facebook:handicap + studie Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
5
Klik om de stijl te bewerken Inleiding (programma) Voorstellen Facts & figures (NL) Verantwoordelijkheid examencommissie Reactie handicap + studie Korte film: Casper Het Referentiemodel Uitreiken overig materiaal + afronding Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
6
Klik om de stijl te bewerken Facts & figures Functiebeperking komt voor bij ca. 30 % van het totaal aantal studenten (ca. 670.000, met en zonder functiebeperking) Van die groep heeft 1/3 last van die beperking bij het studeren (= 10% van de totale groep). Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
7
Klik om de stijl te bewerken Facts & figures % fb% bel% bel:fb Dyslexie6,8%1,8%26,2% Psychische probl.3,9%2,1%54,0% ADHD1,7%0,9%50,1% ASS1,4%0,4%32,0% Bron: Studeren met een functiebeperking 2012, ResearchNed/ITS Nijmegen, april 2013, i.o.v. min. OCW Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
8
Klik om de stijl te bewerken Facts & figures Dyslexie Psychische problematiek ADHD ASS Concentratieproblemen (div. oorzaken) Vermoeidheid (div. oorzaken) Veel voorkomend binnen de groep studenten die aangeeft dat hun functiebeperking belemmerend werkt. Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
9
Klik om de stijl te bewerken Verantwoordelijkheid examencommissie Aangepaste wetgeving (2010 / 2011): het borgen van de kwaliteit van de tentamens en examens, het vaststellen van richtlijnen en aanwijzingen binnen het kader van de onderwijs- en examenregeling, om de uitslag van tentamens en examens te beoordelen en vast te stellen, het verlenen van toestemming aan een student om een door die student samengesteld programma te volgen, waarvan het examen leidt tot het verkrijgen van een graad (alleen WO), het verlenen van vrijstelling voor het afleggen van één of meer tentamens. Inleiding Facts & figures Verantwoor- deijkheid ex.cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
10
Klik om de stijl te bewerken Verantwoordelijkheid examencommissie Aangepaste wetgeving (2010 / 2011): het borgen van de kwaliteit van de tentamens en examens, het vaststellen van richtlijnen en aanwijzingen binnen het kader van de onderwijs- en examenregeling, om de uitslag van tentamens en examens te beoordelen en vast te stellen, het verlenen van toestemming aan een student om een door die student samengesteld programma te volgen, waarvan het examen leidt tot het verkrijgen van een graad (alleen WO), het verlenen van vrijstelling voor het afleggen van één of meer tentamens. Inleiding Facts & figures Verantwoor- deijkheid ex.cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
11
Klik om de stijl te bewerken Verantwoordelijkheid examencommissie Gevolg: examencommissies zijn huiveriger geworden om aanpassingen aan toetsen, alternatieve toetsing en het gebruik van hulpmiddelen bij toetsing toe te staan. Inleiding Facts & figures Verantwoor- deijkheid ex.cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
12
Klik om de stijl te bewerken Verantwoordelijkheid examencommissie Redenen voor die huiver: vermeend verscherpt toezicht (verantwoording!), mogelijke oneerlijkheid in beoordeling (bij alt. toets), toets wordt wellicht minder zwaar (bij gebruik van hulpmiddelen) Inleiding Facts & figures Verantwoor- deijkheid ex.cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
13
Klik om de stijl te bewerken Reactie handicap + studie: Project ‘Toetsen, niet minder maar anders’ 2 producten: Referentiemodel (hulpmiddel voor examencommissies), Serie korte films (om problematiek onder de aandacht te brengen). Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
14
Klik om de stijl te bewerken Casper Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding Kijkinstructie: Welk door Casper benoemd probleem had u zich niet eerder gerealiseerd? https://www.youtube.com/watch?v=5KKEKlLdEjk
15
Klik om de stijl te bewerken Referentiemodel Toetsen, niet minder maar anders Referentiemodel http://www.handicap- studie.nl/downloads/HS_Toetsen 2013_def.pdf Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding Procedures en protocollen, Borging toetskwaliteit, (beleid, programma, toets, item) Pleidooi voor gebruik toetsmatrijs, Referentie aan UDL, Wettelijk kader (NL), Voorbeelden / alternatieven
16
Klik om de stijl te bewerken Referentiemodel Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding Procedures en protocollen, Borging toetskwaliteit, (beleid, programma, toets, item) Pleidooi voor gebruik toetsmatrijs, Referentie aan UDL: Het ontwerpen van een leer- en toetsomgeving die toegankelijk is voor álle studenten, zie: http://siho.pxl.be/ ; http://www.handicap- studie.nl/1_87_Universal_Design_for_Learning.aspx ; http://udlnederland.nl/ http://siho.pxl.be/http://www.handicap- studie.nl/1_87_Universal_Design_for_Learning.aspxhttp://udlnederland.nl/ Wettelijk kader, Voorbeelden / alternatieven
17
Klik om de stijl te bewerken Afronding Aanvullend materiaal (‘leesvoer voor in de trein’) Artikel: ‘Waarom doven niet kunnen lezen’ Artikel: ‘Ieder zijn eigen toets?’ * Artikel: ‘Eens dyslectisch, altijd dyslectisch’ * Gedicht: ‘Ik wil niet weten wat je later wilt gaan worden’ Deze artikelen verschenen eerder in het tijdschrift ‘Examens’. Zie www.e-xamens.nlwww.e-xamens.nl Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
18
Klik om de stijl te bewerken Afronding Nog iemand een vraag of slotopmerking? Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.