Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHelena Verbeek Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie, Hogeschool Utrecht Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
2
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Inhoud presentatie Motivaties en drijfveren De studenttypen Achtergrondkenmerken Studiesucces De ‘ideale’ school Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
3
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Motivaties en drijfveren Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
4
? ? Studiesucces Dé student bestaat niet! Studiesucces en tevredenheid
Onderwijsprogramma Blended learning Flipping the classroom Studiesucces en tevredenheid ? ? Didactiek en begeleiding Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
5
? ? Studiesucces Onderwijsprogramma Studiesucces Blended learning
Flipping the classroom Studiesucces ? Leerstijlen: Dekker, Vermunt Leergroepen HBO Theorie van Graves vooropleiding geslacht culturele achtergrond leeftijd ? Didactiek en begeleiding Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
6
Persoonlijke oriëntaties en studiesucces
Gedifferentieerd onderwijsprogramma Studiesucces en tevredenheid Studiesucces en tevredenheid Persoonlijke oriëntaties: motivaties en drijfveren Studiehouding, studiegedrag Studiesucces en tevredenheid Studiesucces Is het doel wel om de tevredenheid te maximaliseren? Didactiek en begeleiding op maat 4 Studenttypen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
7
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Studenttypen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
8
Het studenttypenmodel
Vragenlijst met stellingen segmentatie model (kwalitatief) Cluster- analyse Creatieve sessies met docenten Interviews met docenten mei 2013 Segmentatie model (kwantitatief) 2e concept segmentatie model 1e concept segmentatie model Open deductieve benadering Soortgelijke modellen: studenttypen studentenmonitor van TNS NIPO, Excellentiemodel Young Works/Motivaction/Beta Platform, mentality model Motivaction, Ipsos Censydiam model, persona’s bedrijven tbv consumentenbehoeften: ANWB, Asics, etc. Context sensitief, propedeuse FEM, dynamisch, migratie mogelijk binnen zelfde context: state en deels ook trait. Workshops met docenten Interviews met studenten ‘gevalideerde’ studenttypen sept 2014 Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
9
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Circa 40 stellingen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
10
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
De 4 studenttypen* Calculerende consument Gedreven zelfontplooier Studeren = papiertje halen Studeren = alles uit jezelf halen 19% 14% Studeren = de tijd van je leven hebben Studeren = Het goed doen OP de FEM, hogeschool Utrecht Correctie: uitgaande van response voor de vier studenttypen calculerende 60%, doelloze 58%, plichtsgetrouwe 95% en gedreven 85% (gemiddeld 80%) Feitelijk in respons: 14%, 14%, 57%, 15% Indirecte aanwijzing dat links een lagere respons heeft dan rechts is ook dat blijkt dat de non-respons een beduidend lager studiesucces heeft. 19% Doelloze opportunist 48% Plichtsgetrouwe samenwerker Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
11
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
12
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Calculerende consument Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
13
Calculerende consument
Studeren = een noodzakelijk kwaad Doel: ‘papiertje’ halen Doet zo min mogelijk Studeert oppervlakkig Groepswerk Groepswerk: alleen fijn als je daardoor zelf minder werk hebt Weinig initiatief, lage betrokkenheid Samenwerken obv functionele taakverdeling Leermotivatie Hoge verplichtende motivatie Lage autonome motivatie Uitstelgedrag en meeliften Oppervlakkig leren Lage studieprestaties Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
14
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Gedreven zelfontplooier Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
15
Gedreven zelfontplooier
Studeren = alles uit jezelf halen Sterk gemotiveerd, voorbereiden op carrière Doelgericht: vaart eigen koers Onderzoekend, ambitieus Gepassioneerd, wil worden uitgedaagd Groepswerk Werkt liever alleen (dan gebeurt het tenminste goed) Neemt de leiding Stoort zich aan meelifters en zwakke groepsleden, spreekt hen hierop aan. Leermotivatie Lage verplichtende motivatie Hoge autonome motivatie Geeft eigen leerproces vorm Werkt efficiënt, zet door Raakt niet snel in paniek Behaalt goede studieresultaten Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
16
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Doelloze opportunist Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
17
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Doelloze opportunist Studeren = de tijd van je leven hebben Studie is bijzaak Ongemotiveerd, ongedisciplineerd, onverschillige houding Zorgeloos: denk dat het wel goed komt Groepswerk Groepswerk: fijn want daardoor zelf minder werk Passieve houding, draagt weinig bij Voelt zich niet verantwoordelijk Meelifter Leermotivatie Lage verplichtende motivatie Lage autonome motivatie Stelt uit, zet niet door Doet geen moeite om leerstof aan te pakken en leeractiviteiten bij te stellen Zwakke studieresultaten Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
18
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Plichtsgetrouwe samenwerker Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
19
Plichtsgetrouwe samenwerker
Studeren = het goed doen Studie is heel belangrijk, sterk gemotiveerd Ervaart druk om te presteren Zoekt goedkeuring/bevestiging Stelt zich afhankelijk op Studeert grondig Kan onzeker en perfectionistisch zijn Leermotivatie Hoge verplichtende motivatie Hoge autonome motivatie Strakke planning, stuurt eigen leerproces Geeft niet snel op Leerproces verloopt niet optimaal door prestatiedruk Groepswerk Werkt graag samen Groep geeft bevestiging en feedback Voelt zich verantwoordelijk Vindt meelifters vervelend, maar is aarzelend om ze te confronteren Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
20
Achtergrondkenmerken en studieprestaties
Verdeling jongens – meisjes? Leeftijd? Vooropleiding? Behaalde studiepunten? Gemiddeld cijfer? Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
21
Achtergrondkenmerken
“bij 19+ telt niet op tot 100%” Onder de studenttypen met een actieve studiehouding meer dan gemiddeld 19+, MBO en vrouwen. Onder de doelloze opportunisten opvallend veel havisten. Ondanks dat zich onder de actieve studenten een hoger dan gemiddeld percentage mbo-ers bevind, is het studiesucces van de actieve studenten hoger dan van de niet-actieve studenten. [mbo-ers hebben gemiddeld en gecorrigeerd voor geslacht en culturele achtergrond het minste studiesucces]. Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
22
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Studiesucces (13-14) Onder de doelloze opportunisten zelfs minder stakers dan onder de plichtsgetrouwe samenwerkers. Maar wel een hoog percentrage negatief studieadvies. De doelloze opportunisten maken zich geen zorgen en blijven gewoon ingeschreven. “kennelijk is vooral de as actief-passief belangrijk” Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
23
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Studiesucces (13-14) Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
24
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Verschillen tussen opleidingen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
25
De ‘ideale’ school? Individueel Gedreven zelfontplooier
Docent = inspirator Topdocenten: veel praktijkervaring Lessen centreren rond vragen/behoefte Geen ‘zinloze’, verplichte dingen Ruimte voor eigen invulling Excellentietraject Zelfstandig werken Calculerende consument Docent = uitdager Opleggen van structuur Omgeving waarin studenten meer moeten presteren om een voldoende te halen Werken aan motivatie Passief Actief Plichtsgetrouwe samenwerker Docent = begeleider In het begin: Veel begeleiding en feedback Veel oefenmomenten Veel aandacht voor proces in groepswerk (meelifters aanpakken) Doelloze opportunist Docent = opvoeder Individuele opdrachten Strakke regels, tussentijdse deadlines Opdrachten voor echte opdrachtgever Wake-up call Gebruik hierbij de info uit de dia’s die de hoge scores voor de assen weergeven. Percentages verschillen per opleiding. Bijvoorbeeld bij Business Management 1,5 x zoveel Gedreven zelfontplooiers als bij Facility management. Samen
26
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Info Op verzoek kan de digitale printversie van het boekje worden toegestuurd. Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
27
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Studenttypentest 0% 87% 0% 13% Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
28
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
29
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
30
Intake assessment: achtergrondvragen
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
31
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
32
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
33
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.