Download de presentatie
GepubliceerdPetrus Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Boek: Massamedia Schematische samenvatting
§ 1: Communicatie en massamedia § 2: De gedrukte media § 3: Radio, Televisie en internet § 4: Technologische ontwikkelingen § 5: Functies van de media § 6: De overheid en de gedrukte media § 7: Overheidsregels voor omroepen en zenders § 8: Nieuws § 9: De macht van de Media
2
H1: Communicatie en massamedia
Directe en indirecte communicatie Verbale en non-verbale communicaties Eenzijdige en meerzijdige communicatie Communicatievormen 5 Kenmerken: Informatie openbaar, meestal bereikbaar Eenrichtingsverkeer Anoniem publiek Geen persoonlijk contact Geen directe feedback. Massacommunicatie
4
Verstuurd via een medium Informatie Overbrengen Encoderen en Decoderen
Zender en Ontvanger Verstuurd via een medium Informatie Overbrengen Encoderen en Decoderen Encoderen: via een medium verspreiden Decoderen: De ontvanger krijgt het product
6
Communicatievormen Directe en Indirecte communicatie
Verbale en non-verbale communicatie Eenzijdige en Meerzijdige communicatie Directe: Elkaar zien, Face-to-facecontact. Verbale: Vertellen wat we beleven Eenzijdige: Zender geeft informatie aan ontvanger Non-verbale: Muziek, schilderijen en lichaamstaal Indirecte: Via telefoon of computer Meerzijdige: Iedereen is zender en ontvanger
8
Hoofdstuk 2: De gedrukte media
9
Hoofdstuk 2: De gedrukte media
Regionaal: vooral plaatselijk nieuws Landelijk: binnen & Buitenland Kranten Populaire kranten Kwaliteits kranten/ kader kranten Huis-aan-Huis bladen Abbonnementskranten Gratis kranten
10
Hoofdstuk 2: De gedrukte media
11
Hoofdstuk 2: De gedrukte media
12
H3: Radio, televisie en internet.
Vier soorten televisie en radiozenders: 1. Publieke omroepen. *Opgericht 1920 *Zendtijd= zuilen *1951 eerste tv uitzending 2. Commerciële zenders. *Hoofddoel = winst (willen geld verdienen) *1989 eerste tv uitzending 3. Regionale en lokalen zenders en omroepen. *Verdienen geld met reclame *Krijgen subsidies van gemeentes op provincie *Lokale en regionale zenders brengen vooral plaatselijk nieuws. 4. internationale zenders en omroepen. *Ze richten zich op internationale zenders. Zoals CNN en Discovery channel. *De Wereldomroep is een bijzondere Nederlandse publieke omroep. Die wereldwijd nieuws uitzend.
14
Internet : *ontstond door de internationale politiek. *In de jaren 90 was het “gebruiksvriendelijk”. *Dankzij internet heb je toegang tot verschillende massamedia. *de internet vervult deze functies van de media: informatie, meningsvorming, amusement, en onderwijs.
16
H4: Technologische Ontwikkelingen
Technologie heeft te maken met de ontwikkeling van nieuwe apparaten. De technologie zorgt ervoor dat de wereld kleiner en goedkoper wordt. Gevolgen voor de gedrukte media De technologische ontwikkeling heeft gevolgen voor media. -Betere/Snellere Communicatie -Koppeling kranten/ tijdschrifteninternet -Door die koppeling meer interactieve mogelijkheden Snelheid van communicatie veel groter, d.m.v bijv. mailen van nieuwsberichten. Nieuwsberichten worden digitaal opgeslagen in computersystemen, zodat mensen het kunnen lezen in archief. Gevolgen van Internet -De wereld wordt steeds kleiner -Er is toename van persoonlijke en onpersoonlijke contacten -De gevaren en verleidingen nemen toe Gevolgen voor Radio en TV -Meer kranten en digitale tv -Meet interactieve en crossmedia mogelijkheden -Meer kanalen en Digitale TV -Meer interactieve crossmedia mogelijkheden
17
H4: Technologische Ontwikkelingen
Gevaren en Verleidingen Internet heeft ook gevaren; zo kunnen hackers bijvoorbeeld je hotmail hacken en je lezen. Internet media houden hun doelgroep goed in de gaten Je hebt naast gevaren ook verleidingen; zoals bijvoorbeeld veel kopen op webshops, zo kunnen mensen in schulden raken Concurrentie Door de vele technische mogelijkheden is er tussen kranten, tijdschriften, omroepen en zenders steeds meer concurrentie. Crossmedia en Interactie Kranten en tijdschriften hebben bijv. ook een eigen website Crossmedia. Websites van bekende massamedia zorgen voor Interactie. Bijv. chatblogs enz.
18
Paragraaf 5 Functies van de media
19
Functies van de samenleving (5)
Functies voor het individu Dat is de massamedia in het dagelijks leven Maatschappelijke functies Het ontwikkelen en voortbestaan van de hele samenleving 1. Democratische besluitvorming 2. Cultuuroverdracht 3. vrijetijdsbesteding . Onderwijs les via radio en tv 2. Meningsvorming 3. Informatie Journaal 4. Amusement Ingezonden brieven opiniërende functie . Informatie Journaal
20
Vrijheid van meninguiting
uitgangspunt Vrijheid van meninguiting Bescherming pluriform aanbod.
21
Vrijheid van meningsuiting:
persvrijheid Kranten mogen bijna alles grondwet basisregels Nederlandse bevolking
22
Niet alles mag Discrimineren. · Onwaarheden verspreiden. Opruiende uitspraken doen.
23
Weinig persvrijheid? Machthebber bepalen alles, burgers niets
24
Verschillende programma’s
pluriformiteit Verschillende programma’s zenders Maatschappelijke groepen Stem laten horen
25
Meerdere kranten-tijdschriften
13 uitgeverijen over. uitgeverij Meerdere kranten-tijdschriften
27
De overheid en de gedrukte media
Paragraaf 6 De overheid en de gedrukte media
28
Functies van massamedia
Functies voor individu Maatschappelijke functies - Informatie - Onderwijs - Meningsvorming - Amusement - Reclame - Democratische besluitvorming - Cultuur overdracht - Vrijetijds besteding Politike agende Controle- of Waakhond Functie pluriformiteit
29
Onderwijs radio en TV leerzame programma’s
Internet en cd-roms cursussen en lessen Meningsvorming talkshows en discussieprogramma’s Kranten en opinietijdschriften ingezonden brieven en commentaar van redactie Meningsvormende functie/ opiniërende functie Amusement radio en TV radio= muziekprogramma’s TV= ruim 50% amusement quizen - Soaps - Sport - Komedies - Films Comerciele zenders 80% amusement
30
Reclame TV en posters grappig
Sfeervol Flitsend Dringt binnen Kranten en tijdschriften advertenties Websites banners
31
Cultuur overdracht doorgeven van kennis en cultuur
Bijvoorbeeld: Koninginnedag en sinterklaas Socialiserende functie Vrijetijdsbesteding sinds jaren 50 Massamedia speelt hier op in, zoals amusement programma’s Politieke agenda dat zeg je als politici zich met een kwestie gaan bemoeien Controle- of waakhonden functie: zo noemen we het volgen en controleren van politici Pluriformiteit: dat het belangrijk is voor de democratie dat er veel verschillende massamedia zijn
35
H7: overheidsregels voor omroepen en zenders
36
H7: overheidsregels voor omroepen en zenders
37
H7: overheidsregels voor omroepen en zenders
38
H7: overheidsregels voor omroepen en zenders
39
H7: overheidsregels voor omroepen en zenders
40
Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting
Journalisten krijgen informatie van: Personen/instellingen Ze gaan zelf op zoek Bureau dat nieuwsberichten verzameld en uitgeeft aan kranten/radio Persbureaus
41
Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting
Wat komt er in de kranten? Wat komt er in het journaal? Nieuws wordt gekozen door : De actualiteit Het bijzonder van de gebeurtenis De nabijheid van een nieuwsfeit De speciale belangstelling van doelgroep De eigen identiteit van krant,omgroep of zender
42
Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting
Bijzondere berichten Onverwachte berichten Nieuwsgierige lezers Wordt goed bekeken
43
Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting
Hulpmiddelen om zo Objectief mogelijk te zijn Maakt een scheiding tussen feiten en meningen Kiest passende woorden en beelden objectief Zonder mening, feiten Past hoor en wederhoor toe Gebruikt meerdere bronnen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.