De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Boek: Massamedia Schematische samenvatting

Verwante presentaties


Presentatie over: "Boek: Massamedia Schematische samenvatting"— Transcript van de presentatie:

1 Boek: Massamedia Schematische samenvatting
§ 1: Communicatie en massamedia § 2: De gedrukte media § 3: Radio, Televisie en internet § 4: Technologische ontwikkelingen § 5: Functies van de media § 6: De overheid en de gedrukte media § 7: Overheidsregels voor omroepen en zenders § 8: Nieuws § 9: De macht van de Media

2 H1: Communicatie en massamedia
Directe en indirecte communicatie Verbale en non-verbale communicaties Eenzijdige en meerzijdige communicatie Communicatievormen 5 Kenmerken: Informatie openbaar, meestal bereikbaar Eenrichtingsverkeer Anoniem publiek Geen persoonlijk contact Geen directe feedback. Massacommunicatie

3

4 Verstuurd via een medium Informatie Overbrengen Encoderen en Decoderen
Zender en Ontvanger Verstuurd via een medium Informatie Overbrengen Encoderen en Decoderen Encoderen: via een medium verspreiden Decoderen: De ontvanger krijgt het product

5

6 Communicatievormen Directe en Indirecte communicatie
Verbale en non-verbale communicatie Eenzijdige en Meerzijdige communicatie Directe: Elkaar zien, Face-to-facecontact. Verbale: Vertellen wat we beleven Eenzijdige: Zender geeft informatie aan ontvanger Non-verbale: Muziek, schilderijen en lichaamstaal Indirecte: Via telefoon of computer Meerzijdige: Iedereen is zender en ontvanger

7

8 Hoofdstuk 2: De gedrukte media

9 Hoofdstuk 2: De gedrukte media
Regionaal: vooral plaatselijk nieuws Landelijk: binnen & Buitenland Kranten Populaire kranten Kwaliteits kranten/ kader kranten Huis-aan-Huis bladen Abbonnementskranten Gratis kranten

10 Hoofdstuk 2: De gedrukte media

11 Hoofdstuk 2: De gedrukte media

12 H3: Radio, televisie en internet.
Vier soorten televisie en radiozenders: 1. Publieke omroepen. *Opgericht 1920 *Zendtijd= zuilen *1951 eerste tv uitzending 2. Commerciële zenders. *Hoofddoel = winst (willen geld verdienen) *1989 eerste tv uitzending 3. Regionale en lokalen zenders en omroepen. *Verdienen geld met reclame *Krijgen subsidies van gemeentes op provincie *Lokale en regionale zenders brengen vooral plaatselijk nieuws. 4. internationale zenders en omroepen. *Ze richten zich op internationale zenders. Zoals CNN en Discovery channel. *De Wereldomroep is een bijzondere Nederlandse publieke omroep. Die wereldwijd nieuws uitzend.

13

14 Internet : *ontstond door de internationale politiek. *In de jaren 90 was het “gebruiksvriendelijk”. *Dankzij internet heb je toegang tot verschillende massamedia. *de internet vervult deze functies van de media: informatie, meningsvorming, amusement, en onderwijs.

15

16 H4: Technologische Ontwikkelingen
Technologie heeft te maken met de ontwikkeling van nieuwe apparaten. De technologie zorgt ervoor dat de wereld kleiner en goedkoper wordt. Gevolgen voor de gedrukte media De technologische ontwikkeling heeft gevolgen voor media. -Betere/Snellere Communicatie -Koppeling kranten/ tijdschrifteninternet -Door die koppeling  meer interactieve mogelijkheden  Snelheid van communicatie veel groter, d.m.v bijv. mailen van nieuwsberichten.  Nieuwsberichten worden digitaal opgeslagen in computersystemen, zodat mensen het kunnen lezen in archief. Gevolgen van Internet -De wereld wordt steeds kleiner -Er is toename van persoonlijke en onpersoonlijke contacten -De gevaren en verleidingen nemen toe Gevolgen voor Radio en TV -Meer kranten en digitale tv -Meet interactieve en crossmedia mogelijkheden -Meer kanalen en Digitale TV -Meer interactieve crossmedia mogelijkheden

17 H4: Technologische Ontwikkelingen
Gevaren en Verleidingen Internet heeft ook gevaren; zo kunnen hackers bijvoorbeeld je hotmail hacken en je lezen. Internet media houden hun doelgroep goed in de gaten Je hebt naast gevaren ook verleidingen; zoals bijvoorbeeld veel kopen op webshops, zo kunnen mensen in schulden raken Concurrentie Door de vele technische mogelijkheden is er tussen kranten, tijdschriften, omroepen en zenders steeds meer concurrentie. Crossmedia en Interactie Kranten en tijdschriften hebben bijv. ook een eigen website  Crossmedia. Websites van bekende massamedia zorgen voor  Interactie. Bijv. chatblogs enz.

18 Paragraaf 5 Functies van de media

19 Functies van de samenleving (5)
Functies voor het individu Dat is de massamedia in het dagelijks leven Maatschappelijke functies Het ontwikkelen en voortbestaan van de hele samenleving 1. Democratische besluitvorming 2. Cultuuroverdracht 3. vrijetijdsbesteding . Onderwijs  les via radio en tv 2. Meningsvorming 3. Informatie  Journaal 4. Amusement  Ingezonden brieven opiniërende functie . Informatie  Journaal

20 Vrijheid van meninguiting
uitgangspunt Vrijheid van meninguiting Bescherming pluriform aanbod.

21 Vrijheid van meningsuiting:
persvrijheid Kranten mogen bijna alles grondwet basisregels Nederlandse bevolking

22 Niet alles mag Discrimineren. ·         Onwaarheden verspreiden. Opruiende uitspraken doen.

23 Weinig persvrijheid? Machthebber bepalen alles, burgers niets

24 Verschillende programma’s
pluriformiteit Verschillende programma’s zenders Maatschappelijke groepen Stem laten horen

25 Meerdere kranten-tijdschriften
13 uitgeverijen over. uitgeverij Meerdere kranten-tijdschriften

26

27 De overheid en de gedrukte media
Paragraaf 6 De overheid en de gedrukte media

28 Functies van massamedia
Functies voor individu Maatschappelijke functies - Informatie - Onderwijs - Meningsvorming - Amusement - Reclame - Democratische besluitvorming - Cultuur overdracht - Vrijetijds besteding Politike agende Controle- of Waakhond Functie pluriformiteit

29 Onderwijs radio en TV leerzame programma’s
Internet en cd-roms cursussen en lessen Meningsvorming talkshows en discussieprogramma’s Kranten en opinietijdschriften ingezonden brieven en commentaar van redactie Meningsvormende functie/ opiniërende functie Amusement radio en TV radio= muziekprogramma’s TV= ruim 50% amusement quizen - Soaps - Sport - Komedies - Films Comerciele zenders 80% amusement

30 Reclame TV en posters grappig
Sfeervol Flitsend Dringt binnen Kranten en tijdschriften advertenties Websites banners

31 Cultuur overdracht doorgeven van kennis en cultuur
Bijvoorbeeld: Koninginnedag en sinterklaas Socialiserende functie Vrijetijdsbesteding sinds jaren 50 Massamedia speelt hier op in, zoals amusement programma’s Politieke agenda dat zeg je als politici zich met een kwestie gaan bemoeien Controle- of waakhonden functie: zo noemen we het volgen en controleren van politici Pluriformiteit: dat het belangrijk is voor de democratie dat er veel verschillende massamedia zijn

32

33

34

35 H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

36 H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

37 H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

38 H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

39 H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

40 Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting
Journalisten krijgen informatie van: Personen/instellingen Ze gaan zelf op zoek Bureau dat nieuwsberichten verzameld en uitgeeft aan kranten/radio Persbureaus

41 Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting
Wat komt er in de kranten? Wat komt er in het journaal? Nieuws wordt gekozen door : De actualiteit Het bijzonder van de gebeurtenis De nabijheid van een nieuwsfeit De speciale belangstelling van doelgroep De eigen identiteit van krant,omgroep of zender

42 Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting
Bijzondere berichten Onverwachte berichten Nieuwsgierige lezers Wordt goed bekeken

43 Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting
Hulpmiddelen om zo Objectief mogelijk te zijn Maakt een scheiding tussen feiten en meningen Kiest passende woorden en beelden objectief Zonder mening, feiten Past hoor en wederhoor toe Gebruikt meerdere bronnen

44

45

46

47

48

49


Download ppt "Boek: Massamedia Schematische samenvatting"

Verwante presentaties


Ads door Google