Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlfred Desmet Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
voICe: geeft de patiënt zijn stem terug!
Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
2
Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
Inhoud presentatie Ontstaan van voICe. Wat is voICe: demonstratie. Ervaring na bijna2 jaar gebruik voICe. Aanbevelingen. Vragen. Gebruik van de ja/nee kaarten. Geen toetsing maar mening. Stellingen/ ervaring. Wie kent de app? Rood: ken de app niet. Groen: kent de app wel. Wie heeft er met de app gewerkt? Rood: niet. Groen: wel. Doel van deze presentatie: Jullie te laten nadenken over communicatie met de IC-patiënt. Jullie te laten kennismaken met de app voICe. Jullie te laten nadenken over de rol die je als verpleegkundige hebt bij de communicatie en wat daarvoor nodig is. Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
3
Waarom deze app? Machteloosheid en frustratie bij patiënten, bezoek en mijzelf. Ontwikkelingen in de zorg voor IC patiënten. Ontwikkeling van patiëntenparticipatie. Het verhaal van 1986 neurologie, CVA, opvoeding, tijd, onbeschoft, non, aan het werk. Machteloos en gefrustreerd. 2000 IC herkenning, kort en medicatie. 2012 aanlopen tegen dit gevoel machteloos, gefrustreerd, ongeduldig, schuldgevoel. Siebe Onderzoek patientenervaringen post IC en familie van Willem Roudijk: ontbreken van mogelijkheid tot communicatie wordt als groot probleem ervaren.
4
Ontwikkelingen in de zorg voor IC-patiënten.
Ontwikkeling zorg: Beademingsmachines: Betere afstemming van beademing op ademhaling patiënt: bijv PS/NAVA beademing. Onderzoek: wakkerder, sneller van beademing/IC af. Comfortabeler dus meer wakker. Sneller beslissing tot aanbrengen tracheacanule. Kan op de IC zelf. NIV. Sneller mobiliseren: uit bed, zwembad. Patientenpopulatie verandert: steeds meer chronsich zieken, vroeger de meningococcensepsis nu de Duchenne. Vraagt meer van communicatie. Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
5
Maatschappelijke ontwikkelingen
Ontwikkeling patiëntenparticipatie. Patiënt en familie zijn steeds beter geïnformeerd, willen meedenken en vragen inspraak in behandeling. Patiënt als partner vraagt communicatie in beide richtingen. Steeds meer aandacht voor beleving en verwerking IC opname. Goede zorg, goede reclame. Maar, IC is laatste terrein waar patiënten nog monddood zijn. Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
6
Gebruikte communicatiemiddelen
schrijven gebarentaal liplezen letterbord Wat zijn dan de mogelijkheden om te kunnen communiceren met de IC-patiënt? Vraag:
7
Echter... Moeheid Concentratieprobleem. Desoriëntatie.
Probleem met fijne motoriek. Spierzwakte
8
Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
Film voICe. voICe: een rondleiding door de app. Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
9
Wat hebben we geleerd van 2 jaar gebruik voICe?
Tijd wordt als grootste hindernis gezien voor alle mensen rond de patiënt behalve de familie. Personele bezetting is niet verandert door verandering van pipulatie. En patiënt die nog erg ziek is en diep gesedeerd krijgt een hogere score dan een wakkere stabiele patiënt. En die krijgt 1;1. Introductie iPad en app kost het meeste tijd. Probeer evt uit te besteden aan andere discipline zoals logo. Stelling: wie is de aangewezen persoon om uit te zoeken welke communicatiemethode voor de patiënt het beste werkt? Rood: verpleegkundige. Groen: logopedie. Vraag aan beide kampen
10
SPEACS: communicatie trainingsprogramma voor verpleegkundigen.
Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
11
Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
Aanbevelingen. Opleiding. Personele bezetting. Multi disciplinaire aanpak. Beschikbaarheid diverse hulpmiddelen. Het verlies van de stem is een verlies van een lichaamsfunctie. Niet levensbedreigend maar evenwel een functie die vervangen niet worden zoals een CVVH machine de nieren vervangt. Opleiding: Leer professionals werkzaam op de ICU te communiceren met een patiënt die een canule/tube heeft. Scholingsprogramma moet omvatten: 1. Bestaande hulpmiddelen. 2. Screening volgens een gestructureerde methode. 3.Afspraken maken en vastleggen. 4. Aanbieden passend hulpmiddel. (letterbord, liplezen, pen/papier) 5.Evalueren en eventueel aanpassen naar gelang mogelijkheden patiënt. 6. Leren medicatie gericht geven: BT/ slapen. Personele bezetting. We hebben gemerkt dat goede communicatie tijd kost. Personele bezetting zou hier op aangepast moeten worden. Bezetting dag- en avonddiensten. Uit onderzoek blijkt dat een hoger personeelsbezetting en verlaagde mortaliteit geeft. Meer communicatie is minder delier? Of vroeg ontdekken. Multidisciplinaire aanpak. Stem is lichaamsfunctie die (tijdelijk) wegvalt zoals de nieren, longen of hart kunnen uitvallen. Arts/logo/ergo/fysio zouden moeten samenwerken om communicatie mogelijk te maken. Zou eerste doel moeten zijn. Ieder vanuit zijn eigen professie. Voorbeeld PM. Maar denk ook aan betrekken familie. Hulpmidel passend bij patiënt: Iedere patiënt vraagt andere aanpak. Creatief op zoek gaan. Ontwikkelen hulpmiddelen zoals electrolarynx. App aanpassen met grote letters en ABC bord. Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
12
Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
Vragen? Website: Facebook: communicatieapp. Judith van Kol, voICe, Radboudumc Nijmegen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.