Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip Hermans Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6
2
Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen die verzonden en ontvangen kunnen worden via een kanaal dat tijd en/of ruimte overbrugt. Guido Fauconnier (maar ook: medium = reclamedrager)
3
Informatiedistributie methodeMEDIA voorbeelden ‘push’uitstallingsmedia affiche, verkeersbord verzendingsmedia direct mail, folder, pamflet conversatiemedia telefoon, email, newsgroup, MUD multiplicatiemedia krant, tijdschrift, radio, tv ‘pull’consultatiemedia teletekst, website
4
Theorieën van massacommunicatie Niet-wederkerig (‘machtige’ media)focus op media Injectienaaldtheorie two-step flow (gate-keepers) multi-step flow, agenda setting-theorie uses & gratifications theorie wederkerig (actief publiek) focus op publiek
5
Marshall McLuhans metaforen en slogans 1.The medium is the message. 2.The medium is the massage. 3.We live in a mess-age. 4.The content of a new medium is the old medium. 5.Hot and cool media 6.Global village
6
Voorlichting, PR, Propaganda Voorlichting: mensen in staat stellen tot een zelfstandige en bewuste menings- en besluitvorming m.b.t. een concrete situatie Public Relations: stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar interne en externe publieksgroepen. Propaganda: zender probeert mensen over te halen tot het navolgen van gedachten of idealen op het terrein van politiek, godsdienst, opvoeding of consumptie
7
Beïnvloeding (1) Niveau: gericht op:typisch voor: cognitief kennisvoorlichting affectief attitudepublic relations conatief gedragpropaganda
8
Beïnvloeding (2) doel:taalfunctie:gepaste stijl: informatiereferentieelzakelijk acceptatierelationeelpersoonlijk, beleefd intentieappellerendwervend (diverse doelen)expressief(afh. van doel, genre)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.