Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimon Boender Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Uitleg paragraaf 3.6 Maken opdrachten paragraaf 3.6 (Maken examenbundel)
3
Het grotestedenbeleid heeft als doel het wonen, werken en leven in de 36 grote steden te verbeteren. (= LEEFBAARHEID) In het grotestedenbeleid wordt voor een periode van 5 jaar afgesproken welke resultaten op verschillende terreinen gehaald moeten worden. In het beleid wordt aan de steden overgelaten hoe deze resultaten behaald gaan worden.
4
Sociale cohesie Fysieke woonomgeving Veiligheid
5
Traditioneel werd dit gevormd door oa: ◦ Gezin ◦ School ◦ Verenigingen Waarom nu niet meer? ◦ Individualisering van de samenleving (‘ikke en de rest kan stikken’) Iedereen internet/privacy etc Ieder voordeel heb een nadeel Ieder nadeel heb een voordeel Johan Cruijf
6
Als er weinig sociale cohesie is spreek je van segregatie (scheiding) Door hogere inkomens groepen aan te trekken hopen ze dat de sociale cohesie gestimuleerd word. ◦ Waarom? Voorbeeldfunctie (jij kunt net zo succesvol worden als ik!) [stijging op de sociaal-economische ladder] Daarom zie je vaak bij probleemwijken; huizen worden gebouwd voor het duurdere segment.probleemwijkenduurdere segment
7
Zoals net gezegd wil de overheid vandaag de dag graag die hogere inkomens aantrekken. Dit was ooit eens anders: Tot 1970, economische bril: ◦ Cityvorming (centrum van de stad alleen voor kantoren en winkels etc, bewoners worden naar de buitenwijken gejaagd). In de jaren 70, stadsvernieuwing met belangrijk thema: Verbeteringen woningkwaliteit Jaren daarna veel sociale woningbouw (Huurwoningen). Overheid probeert tegenwoordig een mix te vinden tussen hoeveelheid huur/koopwoningen en inkomenssegment (starterswoningen tot villa’s).
9
Verschil tussen gevoel van onveiligheid en harde criminaliteitscijfers ◦ Subjectieve en objectieve veiligheid
10
Leefbaarheid is toegenomen. ◦ Dit komt oa door te focussen op de probleemwijken. (40 prachtwijken van Vogelaar). Alle elementen van leefbaarheid scoorde hierbij onvoldoende en in de wijken was er sprake van ontspoorde allochtonen jongeren + witte vlucht. ◦ Wijken verbeterde door extra aandacht, maar ook door initiatieven: Buurtvaders (ouders van hangjongeren, gaan patrouilleren). Of trapveldjes aanleggen.
11
Leefbaarheid Veertig ‘prachtwijken’ (probleemwijken/ vogelaarwijken) Bron: KEI-Centrum
12
Uitleg paragraaf 3.6 Maken opdrachten paragraaf 3.6 (Maken examenbundel)
13
Maken opdrachten paragraaf 3.5 (gezamenlijk) Uitleg paragraaf 3.6 Maken examenbundel ◦ (Nog vragen over de leerstof voor de herkansing) Vrijdag: Bespreken ‘herkansing’ klassikaal Maken opdrachten paragraaf 3.6 Maken examenbundel
14
Verdeling van de 40 ‘prachtwijken’ naar bouwperiode. 62,5% van de wijken gebouwd in de periode 1950 - 1970
15
Leefbaarheid
16
Leefbaarheid: De mate waarin de woningen in een wijk voldoen aan de woonwensen van de bewoners en de woonomgeving als veilig, sociaal, schoon en gezond wordt ervaren. Verzamelbegrip ◦ Fysieke leefbaarheid de kwaliteit van de woningen en de woonomgeving aan en de beschikbaarheid van voorzieningen (winkels, wijkcentra). ◦ Sociale leefbaarheid de mate waarin de bewoners zich betrokken voelen bij een wijk en er contact hebben met andere bewoners. ◦ Veiligheid de mate waarin de bewoners van een wijk zich beschermd voelen tegen personen of gevaren (bv het verkeer) Objectieve (statistische gegevens) en subjectieve leefbaarheid. Samen vormen ze het buurtprofiel.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.