Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPepijn Vos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
E FFICIËNTIE MASTER D OCENT HGZO Onderwijs Innovatie Project: Wytze van der Zee, Stijn Mentzel, Leah Schoffelmeer, Marloes Ter Stege, Tamara Lust, Froukje Dijkstra & Sabrina Joosten
2
P ROGRAMMA 1. Projectopdracht 2. Doelstellingen 3. Methode 4. Resultaten 5. Discussie 6. Conclusie en aanbevelingen 7. Overleg toepassing aanbeveling 8. vragen
3
P ROJECTOPDRACHT Jirka Subsidie VWS Efficiëntie https://www.youtube.com/watch?v=KFYAoDaJllY&feat ure=youtu.be met minder middelen dezelfde kwaliteit van onderwijs financiële, personele en materiële middelen Lijst aanbevelingen Geen financieel plaatje
4
H OOFDDOELSTELLING : O P WELKE WIJZE KAN DE MASTEROPLEIDING D OCENT HGZO HAAR ONDERWIJS EFFICIËNTER SAMENSTELLEN ?
5
D EELVRAGEN 1) Welke aspecten uit de handleiding masteropleiding Docent HGZO en verwante opleidingen van EXPOSZ kunnen gereorganiseerd worden met als doel het efficiënter maken van het onderwijs? 2) Welke aspecten kunnen volgens het huidige docententeam van de masteropleiding Docent HGZO gereorganiseerd worden met als doel het efficiënter maken van het onderwijs? 3) Welke aspecten kunnen volgens de huidige docenten in opleiding (DIO) van de masteropleiding Docent HGZO gereorganiseerd worden met als doel het efficiënter maken van het onderwijs? 4) Welke oplossingen worden in de literatuur vermeld voor de knelpunten die zich voordoen bij de masteropleiding Docent HGZO?
6
M ETHODE Deelvragen beantwoorden 1. Handleidingen master HGZO vs Handleidingen eerstegraads HGZO & docentenopleiding FBW 2. Enquête docenten (N=4) 3. Interview DIO’s (N=3) Literatuur en Jirka 4. Literatuurstudie Literatuur zoeken Literatuur selectie Knelpunten oplossen m.b.v. literatuur
7
R ESULTATEN (1) Handleidingen Overlap lessen leertaken
8
R ESULTATEN (2) Docenten: Feedback kost veel tijd Videocolleges Basiskennis/vaardigheden LVF, soorten werkvormen, coaching en toetsing Roostering automatiseren Lesbezoek Opnemen ipv op locatie
9
R ESULTATEN (3) Studenten (Dio’s) Lesbezoek opnemen (een v/d drie) Videocolleges Peerfeedback tijdens de les Dagindeling Start/eind Pauzes Indeling v/d leervragen Bespreking resultaten Studiebegeleiding (bij HGZO later gestart dan op stage)
10
R ESULTATEN (4) Literatuuronderzoek Ter onderbouwing van bovenstaande onderdelen
11
C ONCLUSIE & A ANBEVELINGEN (1) Videocolleges
12
C ONCLUSIE & A ANBEVELINGEN (2) Peerfeedback Koppelen van studenten Feedback in de les
13
C ONCLUSIE & A ANBEVELINGEN (3) Lesbezoeken 1 v/d 3 vervangen Koppelen
14
C ONCLUSIE & A ANBEVELINGEN (4) Start v.d. dag Pauzes Lengte v.d. dag Indeling vakken
15
P RAKTISCH VOORBEELD : V IDEOCOLLEGES Cursus Totaal: 6 bijeenkomsten 6 x 2,5 h = 15 contacturen College opnemen bij Klas A, week 1, 3, 5 Afspelen bij Klas B College opnemen bij Klas B, week 2, 4, 6 Afspelen bij Klas A Totaal 15 contacturen (- 1 uur videocolleges plaatsen) Winst per cursus van 6 bijeenkomsten: 14 contacturen voor de docent.
16
WERKVORM Vorm 3 groepjes Iedere groep 1 onderwerp Geef aan hoe je jullie onderwerp zou implementeren in de studie 3 min presenteren van de uitkomsten
17
V RAGEN
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.