Download de presentatie
GepubliceerdChrista Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Computersystemen 1 L.V.de.Zeeuw@HRO.NL
2
2 Logische bouwstenen
3
Inleiding 1 Defenitie Intelligentie:
Het vermogen om op grond van bepaalde feiten beslissingen te nemen. Wisselschakeling: Intelligent? L.V. de Zeeuw Computersystemen
4
Inleiding 2 Intelligentie bij machines en mensen hebben ‘logica’ gemeen. Logische schakelingen Een andere belangrijke voorwaarde voor intelligentie is ‘geheugen’. Geheugen schakelingen L.V. de Zeeuw Computersystemen
5
2.1 Logica 1 Logica houdt zich bezig met:
Beweringen (Eis: moet waar of onwaar zijn ofwel eenduidig) De relaties tussen beweringen L.V. de Zeeuw Computersystemen
6
2.1 Logica 2 Als het regent én ik ben buiten, wordt ik nat. Als
‘het regent’ = waar én ‘ik ben buiten’ = waar dan ‘ik wordt nat’ = waar L.V. de Zeeuw Computersystemen
7
2.1 Logica 3 Voorbeeld: (A=waar)/\(B=waar) =>(C=waar) L.V. de Zeeuw
Computersystemen
8
2.1 Logica 4 Voorbeeld: (A=waar)\/(B=waar) =>(C=waar)
Inclusieve OF omdat aan beide voorwaarden is voldaan L.V. de Zeeuw Computersystemen
9
2.1 Logica 4 George Boole (1815 – 1864) heeft bedacht hoe je met logische functies kunt rekenen. We spreken van: Boole algebra Boolse variabelen of Booleanse variabelen L.V. de Zeeuw Computersystemen
10
2.1 Logica 5 Programmeer talen en het type ‘Boolean’.
Een Boolean kan alleen de waarden ‘True’ of ‘False’ aan nemen. L.V. de Zeeuw Computersystemen
11
2.2 Poorten Logische schakelingen worden opgebouwd uit ‘poorten’.
Met deze poorten kunnen de belangrijkste onderdelen van een computer worden gerealiseerd. XOR als elementaire poorten L.V. de Zeeuw Computersystemen
12
2.2.1 Afspraken over 0 en 1 H L T F 1 CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) TTL (Transistor Transistor Logic) L.V. de Zeeuw Computersystemen
13
2.2.2 De EN-poort 1 Spreek uit EN L.V. de Zeeuw Computersystemen
14
2.2.2 De EN-poort 2 Zie: www.misc.hro.nl/telematica L.V. de Zeeuw
Computersystemen
15
2.2.2 De EN-poort 3 L.V. de Zeeuw Computersystemen
16
2.2.3 De OF-poort Spreek uit OF L.V. de Zeeuw Computersystemen
17
Bolletje aan de uitgang
2.2.4 De NIET-poort 1 Bolletje aan de uitgang _ Notaties: A, A’, !A, of Not(A) L.V. de Zeeuw Computersystemen
18
Bolletje aan de uitgang
2.2.4 De NIET-poort 2 Bolletje aan de uitgang L.V. de Zeeuw Computersystemen
19
2.2.4 De NIET-poort 3 L.V. de Zeeuw Computersystemen
20
2.2.5 De Exclusieve OR-poort
Spreek uit Exclusive OR L.V. de Zeeuw Computersystemen
21
IEC: International Electrotechnical Commision
2.2.6 Symbolen voor poorten IEC: International Electrotechnical Commision L.V. de Zeeuw Computersystemen
22
2.2.7 Poorten met meer ingangen
L.V. de Zeeuw Computersystemen
23
2.2.8 Schakelingen met poorten 1
L.V. de Zeeuw Computersystemen
24
2.2.8 Schakelingen met poorten 2
Exclusief OR samengesteld uit elementaire poorten P1 P2 Q 1 Not And Or L.V. de Zeeuw Computersystemen
25
2.2.8 Schakelingen met poorten 3
Regels: TTL en CMOS niet door elkaar gebruiken Op één uitgang mogen meerdere ingangen. Uitgangen mogen niet met elkaar verbonden worden (kortsluiting) L.V. de Zeeuw Computersystemen
26
2.2.8 Schakelingen met poorten 4
L.V. de Zeeuw Computersystemen
27
2.2.8 Schakelingen met poorten 5
L.V. de Zeeuw Computersystemen
28
2.2.8 Schakelingen met poorten 6
NAND-poort en.wikipedia.org/wiki/Diode-transistor_logic L.V. de Zeeuw Computersystemen
29
2.3 Schakelingen voor computers
Sleutel Multiplexer Vergelijker Pariteits generator Opteller L.V. de Zeeuw Computersystemen
30
Besturingslijn (sleutel)
datapad Besturingslijn (sleutel) L.V. de Zeeuw Computersystemen
31
De waarde van A of B verschijnt hier afhankelijk of ‘Keuze’ 0 of 1 is.
2.3.2 Multiplexer De waarde van A of B verschijnt hier afhankelijk of ‘Keuze’ 0 of 1 is. L.V. de Zeeuw Computersystemen
32
2.3.3 Vergelijker Als waarden van A0-A3 gelijk zijn aan B0-B3 verschijnt hier een 0 (ongelijk) of een 1 (gelijk) L.V. de Zeeuw Computersystemen
33
Levert een 1 als het aantal enen aan de ingang oneven is
2.3.4 Parity generator Levert een 1 als het aantal enen aan de ingang oneven is Nu 5 input lijnen. Pariteit L.V. de Zeeuw Computersystemen
34
2.3.5 Opteller 1 0+0=00 0+1=01 1+0=01 1+1=10 (1 onthouden= carry)
Half Adder L.V. de Zeeuw Computersystemen
35
2.3.5 Opteller 2 L.V. de Zeeuw Computersystemen
36
2.3.5 Opteller 3 Full Adder L.V. de Zeeuw Computersystemen
37
2.3.5 Opteller 4 L.V. de Zeeuw Computersystemen
38
2.4 Geheugencellen Combinatorische schakelingen: De uitgangen zijn een onmiddellijke functie van de ingang. Sequentiële schakelingen: hebben ‘geheugen’. kunnen niet alleen met waarheidstabellen worden beschreven. L.V. de Zeeuw Computersystemen
39
2.4.1 De latch en flip-flop 1 L.V. de Zeeuw Computersystemen
40
2.4.1 De latch en flip-flop 2 Ingang wordt gevolgd
Uitgang wordt gevolgd Pulsplaatje L.V. de Zeeuw Computersystemen
41
2.4.1 De latch en flip-flop 3 Verschillen
Uitgang volgt ingang terwijl de controle ingang 1 is = géén klok signaal Eenvoudiger Goedkoper Flip-flop Uitgang volgt ingang op het moment dat controle ingang 0 wordt = klok Signaal Ingewikkelder Duurder Meerdere flip-flops achter elkaar. L.V. de Zeeuw Computersystemen
42
Rondje: Data wordt gelezen op de achterflank
2.4.1 De latch en flip-flop 4 Rondje: Data wordt gelezen op de achterflank Achterflank L.V. de Zeeuw Computersystemen
43
2.4.2 Registers 1 Naam Breedte [bits] Aantal combinaties Bit
(binary digit) 1 21=2 Nibble 4 24=16 Byte (bi eight) 8 28=256 Word 16 216=65536 (Long) word 32 232= (Quad) word 64 264= L.V. de Zeeuw Computersystemen
44
2.4.2 Registers 2 L.V. de Zeeuw Computersystemen
45
2.4.3 Schuifregisters 1 Op elke voorflank van de klokpuls wordt de data van de ene flip-flop in de volgende ingelezen. L.V. de Zeeuw Computersystemen
46
2.4.4 Schuifregisters 2 Omzetten van parallele data naar seriele data en andersom Cyclic Redudancy Check (CRC) generator. L.V. de Zeeuw Computersystemen
47
2.5 De organisatie van het geheugen
Moderne computer beschikken over miljoenen geheugen registers. Dit geheugen wordt bestuurd zonder dat we met miljoenen verschillende lijnen te maken krijgen. L.V. de Zeeuw Computersystemen
48
2.5.1 Schrijven in het geheugen 1
Data in bus (4 lijnen) L.V. de Zeeuw Computersystemen
49
2.5.1 Schrijven in het geheugen 2
AND poort Adres bus De 5 lijnen wijzen maximaal 25 =32 registers aan Bolletjes: Bepalen welke lijnen geinverteerd zijn! L.V. de Zeeuw Computersystemen
50
2.5.2 Uitlezen 1 We willen de data-in bus ook gebruiken als data-uit bus. De databus moet dus het in en uitgaande data kunnen verwerken. Als we data-in van een regsiter verbinden met de data-uit krijgen we kortsluiting. Opslossing: De Tristate uitgang L.V. de Zeeuw Computersystemen
51
2.5.2 Uitlezen 2 Drie toestanden: 0, 1, Z (niet verbonden)
L.V. de Zeeuw Computersystemen
52
2.5.2 Uitlezen 3 L.V. de Zeeuw Computersystemen
53
2.5.3 De databus 1 L.V. de Zeeuw Computersystemen
54
2.5.3 De databus 2 L.V. de Zeeuw Computersystemen
55
2.5.3 Accesstijd Accesstijd: De tijd die nodig is om data uit een geheugen te lezen. Het bedienen van het geheugen wordt gedaan door de CPU (Central Processing Unit) Geheugen: Random Access (willekeurige data kan meeteen worden gelezen) Sequentieel (data kan alleen in vast volgorde worden gelezen: bv bandje) L.V. de Zeeuw Computersystemen
56
2.6 Geheugensoorten L.V. de Zeeuw Computersystemen
57
2.6.1 Standaardtypen 1 RAM: S-RAM, D-RAM: Static/Dynamic Random Access Memory ROM: Read Only Memory PROM: Programmable Read Only Memory EPROM: Erasable Programmable Read Only Memory EEPROM: Electrically Erasable Programmable Read Only Memory L.V. de Zeeuw Computersystemen
58
2.6.1 Standaardtypen 2 EPROM L.V. de Zeeuw Computersystemen
59
2.6.2 Kanttekeningen Access: Alle geheugenvormen zijn ‘Randam Access’
Snelheid: Het geheugen moet de snelheid van de processor kunnen bijhouden. Geheugenmodules: Samen brengen van meerder geheugenchips op een printplaatje. L.V. de Zeeuw Computersystemen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.