De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”"— Transcript van de presentatie:

1 Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?

2 Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”

3 Te leren stof MMS 1 Hoofdstuk 1 en 2 (pagina 27 t/m 56): De 7 fasen van het economisch leven Definities van de begrippen marketing, MVO en USP De 4 aandachtspunten bij marketing De 5 marketinginstrumenten (de 5 P’s) Het verschil tussen goederen en diensten De 8 kenmerken van dienstenmarketing De markt, marktgebied, marktgrootte en marktaandeel De concrete / abstracte markt Het marketingnetwerk (verkoop- en inkoopmarkt, publieksgroepen en omgevingsfactoren)

4 De markt Marktgebied Het geografische gebied waar de potentiële afnemers zitten en waarop de onderneming haar marketing activiteiten richt Marktgrootte De hoeveelheid omzet die te behalen is binnen een marktgebied Marktaandeel Het gedeelte van de totale markt dat bij een aanbieder koopt

5 De markt De concrete markt Een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komt Online verkoop valt ook onder de concrete markt De abstracte markt Is een verzameling van alle concrete markten De reismarkt De huizenmarkt Het lijkt op de termen reisbranche of huizenbranche, maar het gebruik van het woord markt is vanwege het vraag en aanbod

6 Het marketingnetwerk

7 De verkoop- en inkoopmarkt

8 De afnemers De gasten / klanten van een organisatie of een concurrent van de organisatie De organisatie De organisatie van waaruit wij het marketingnetwerk bekijken De concurrentie De concurrenten van de organisatie De toeleverende bedrijven De leveranciers van de organisatie

9 De publieksgroepen

10 De kapitaalverschaffers Banken en investeerders kunnen eisen stellen aan de organisatie De overheden Denk bijvoorbeeld aan gemeenten waar een vergunning moet worden geregeld De media Kunnen positieve en negatieve publiciteit opleveren De specifieke publieksgroepen Bijvoorbeeld milieuorganisaties, vakbonden en winkeliersverenigingen

11 De omgevingsfactoren

12 Het weer Zon, regen, sneeuw De bevolkingssamenstelling Rijke inwoners, hoge criminaliteit, oudere bewoners De economie Economische crisis, hogere brandstofprijzen, hogere BTW De technologische ontwikkelingen Het internet, smartphones, OV-chipkaart Let op! Dit zijn geen dubbele pijlen (de organisatie heeft hier géén invloed op)

13 Opdracht

14 Aanvullen “Test je kennis”

15 Vragen

16 Vraag 1 A B CD E F

17 Vul het onderstaande marketingnetwerk in a.Toeleverende bedrijven b.De organisatie c.Klanten / gasten d.Concurrentie e.Publieksgroepen f.Omgevingsfactoren

18 Vraag 2 Noem de 5 marketinginstrumenten 1.Product 2.Prijs 3.Plaats 4.Promotie 5.Personeel

19 Vraag 3 Beschrijf het verschil tussen goederen en diensten Antwoord

20 Vraag 4 Wat is het verschil tussen de abstracte en de concrete markt? Antwoord

21 Vraag 5 Wat is marktgrootte? De hoeveelheid omzet die te behalen is binnen een marktgebied

22 Vraag 6 Noem drie voorbeelden van publieksgroepen 1.De kapitaalverschaffers (banken / investeerders 2.De overheden (de gemeente) 3.De media (radio, tv, internet) 4.De specifieke publieksgroepen (milieuorganisaties, vakbonden, winkeliersverenigingen)


Download ppt "Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”"

Verwante presentaties


Ads door Google