Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Kijk op leerlingen en leren
Bijeenkomst 4 De black box geopend…
2
Vorige week: behaviorisme
3
Twee stromingen Operante conditionering Klassieke conditionering
(Europa: Pavlov) Ontdekking stimulus Respons keten Operante conditionering (Amerika: Skinner) Gedrag uitlokken door een reactie op dit gedrag
4
Kritiek Belonen kan leiden tot verwennen en afhankelijkheid (extrinsieke motivatie) Straffen kan demotiverend werken Intentie/motivatie is wel degelijk belangrijk Aan context en belevingsaspecten wordt geen recht gedaan. Geen aandacht voor informatieverwerking in de hersenen – black box Reductionistische mensvisie
6
Cognitie Hoe verwerven mensen kennis Hoe ordenen mensen informatie
Hoe gebruiken mensen kennis in hun gedrag
8
Cognitivisme Hoe werken de zintuigen – aandacht.
Hoe onthouden mensen dingen het beste Hoe structureren mensen het beste informatie? Hoe lossen mensen problemen op? Motivatie
9
Information-processing theory
10
Opvattingen over instructie
Domein-analyse, domein is op te delen in kleine hapklare brokken Kennis brengen we eerst eenvoudig en daarna is er een toenemende complexiteit mogelijk
11
Direct instructie aandacht pakken, demonstreren/uitleggen,
zelfstandig inoefenen, feedback en afsluiten
12
Ontwikkelingspsychologie
Belangrijke onderzoeker Europa: Piaget
13
Cognitieve ontwikkeling volgens Piaget
Vaste fasen die niet te versnellen zijn In interactie met de fysieke wereld
14
Kritiek Laboratoriumsituaties Té goed gestructureerde taken
Daardoor weinig transfer naar nieuwe situaties Erg docent gestuurd Daardoor niet leren zelf leren te sturen Zowel behaviorisme als cognitivisme gaan uit van logisch positivistische uitgangspunten – kennis is vaststaand
15
Reactie van Vygotsky Grondlegger handelingspsychologie,
constructivisme Ontwikkeling is te stimuleren met name door de interactie met de sociale wereld
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.