De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Day for Change – Haagse Hogeschool. Actieorganisatie, opgericht in 2006 door Marc Klein Essink, Arthur Hoogendijk en Diederik Laman Trip Kennis over en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Day for Change – Haagse Hogeschool. Actieorganisatie, opgericht in 2006 door Marc Klein Essink, Arthur Hoogendijk en Diederik Laman Trip Kennis over en."— Transcript van de presentatie:

1 Day for Change – Haagse Hogeschool

2 Actieorganisatie, opgericht in 2006 door Marc Klein Essink, Arthur Hoogendijk en Diederik Laman Trip Kennis over en steun voor microkrediet/microfinanciering in Nederland vergroten Fondsen werven om microkrediet voor meer mensen in ontwikkelingslanden bereikbaar maken Day for Change Organisatie en doelstellingen

3 Grondlegger en ontwikkelaar van microkrediet Grameen Bank 1976 Nobelprijs voor de vrede in 2006 One to watch: Banker to the Poor Muhammad Yunus

4 Microkrediet is een systeem van kleine leningen Leningen zonder onderpand Mogelijkheid om te investeren in een eigen bedrijf Inkomen en bezit opbouwen Empowerment Duurzaam Microkrediet Inhoud

5 98% van de leningen wordt terugbetaald Meeste van de leningen worden aan vrouwen verstrekt: zij blijken financieel betrouwbaarder (!) Leningen veelal binnen groepen Groepen worden begeleid Sociale controle en leren van elkaar Microkrediet Feiten

6 'Microkrediet is geen panacee voor alles, er is veel meer nodig. Maar de gedachte die er aan ten grondslag ligt - niet geven maar lenen - moeten we veel breder verspreiden. De tijd van hulp is voorbij!'... Met microkrediet doe je aanspraak op de eigenwaarde van mensen, zij moeten hun eigen keuzes kunnen maken. Kathleen Ferrier Microkrediet

7 Day for Change zamelt geld in dat beschikbaar wordt gesteld aan projecten die worden gesteund door grote Nederlandse organisaties die reeds jarenlang actief zijn op dit gebied: – MicroNed: Oxfam Novib, Cordaid, Hivos en ICCO – ASN Bank – Oikocredit – FMO – Rabobank Foundation Day for Change Idee

8 Geloven in de kracht van mensen Spreek mensen aan op hun ondernemerschap en creativiteit; hier en daar Actieve betrokkenheid belangrijker dan zomaar doneren; Hier (in Nederland) en daar (ontwikkelingslanden) waarde toevoegen Biedt mensen een handelingsperspectief. Ook jij kan iets doen! Day for Change Uitgangspunten

9 Day for Change Waarom Globalisering, financiële en economische crisis, noodzaak tot duurzame ontwikkeling, het bestrijden van (internationaal) terrorisme en het bewaken van mensenrechten vragen om mondiaal burgerschap Om dit mondiale burgerschap vorm te kunnen geven is kennis een voorwaarde, die uiteindelijk kan leiden tot een verandering in houding en gedrag. Dit leidt tot een groter draagvlak voor microfinanciering en een toegenomen bereidheid om actie te ondernemen.

10 Elke deelnemende klas ontvangt een eigen microkrediet Met de lening zetten de leerlingen in hun groep 1 of meer bedrijven op Met de winst die zij maken worden vervolgens in ontwikkelingslanden meer echte microkredieten mogelijk gemaakt Het fenomeen microkrediet begrijpen door er zelf mee bezig te zijn Zelf ondernemen, waarbij begrippen als kosten, investeren, bedrijfsplan, reclame maken (marketing), kwaliteit en winst aan bod komen. Day for Change Klasse!Actie Ondernemen voor meer microkrediet

11 Docenten handleiding Po, vmbo, havo/vwo Microkrediet, wereldburgerschap, ondernemen Werkmappen en werkbladen voor de leerlingen, te downloaden op www.dayforchange.nl Filmpjes op Day for Change website Gastles microkrediet Gratis lesmateriaal

12 Sluit aan op kerndoelen Nederlands, Mens en maatschappij, Wiskunde en Kunst en cultuur Sluit aan op afzonderlijke vakken als Economie, Aardrijkskunde, Nederlands, Kunstvakken en natuurlijk…. Wiskunde! Inzetbaar als Maatschappelijke Stage Vakoverstijgende actie

13 Helen Parkhurst, Almere Veiling lichtobjecten Praktijkvoorbeelden

14 Bedankt voor jullie aandacht!


Download ppt "Day for Change – Haagse Hogeschool. Actieorganisatie, opgericht in 2006 door Marc Klein Essink, Arthur Hoogendijk en Diederik Laman Trip Kennis over en."

Verwante presentaties


Ads door Google