Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNathan Mulder Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Opschalen en multi-site / multi-level organisaties Prof. Dr. Lucas Meijs Rotterdam School of Management Erasmus University Erasmus Centre for Strategic Philanthropy
2
Leuke titel….. Opschalen: een lokaal succesvol idee ook op andere plaatsen uitvoeren –Niet: lokaal uitbreiden of meer doelgroepen Consequentie: –Multi site: op meerdere plaatsen hetzelfde doen –Multi level: hoofdkantoor, tussenlagen, uitvoerende organisaties
3
Opschalen… Nieuwe onderzoekslijn ECSP Waarschuwing Deze presentatie is de start van een nieuwe onderzoekslijn. Vandaag gooit ECSP vooral veel intuïtieve vragen op. Volgend jaar geven we de eerste antwoorden…. grijp uw kans: beïnvloed onze vragen!
4
Aanname: opschalen in de civil society is fundamenteel anders dan opschalen in de markt of de overheid
5
McDonalds 33,000 restaurants met meer dan 64 miljoen klanten in 118 landen per dag; Meer dan 80% is in bezit van lokale eigenaren; Maar: dezelfde producten & dezelfde vormgeving.
6
Ronald McDonald Houses Mission: to create, find and support programs that directly improve the health and well being of children Vision: we believe that when you change a child’s life, you change a family’s, which can change a community, and ultimately the world
7
Ronald McDonald Houses Facts: 298 Ronald McDonald Houses serving families in 30 countries and regions worldwide; Ronald McDonald Houses serve more than 7,200 families each day around the world, saving them over $257 million a year in hotel costs.
8
Nederland
9
Colombia & Mexico
10
Engeland & de VS
11
Ronald McDonald Houses Niet alleen andere panden en vormgeving; Management en programma’s verschilen ook per chapter/McDonaldshuis; Wel gemonitord door Raad van Toezicht per chapter/McDonaldshuis; Funding gedeeltelijk van McDonalds afkomstig, maar voornamelijk van bedrijven en individuen; McDonalds werknemers worden aangespoord om te vrijwilligen in de huizen.
12
Aanname: opschalen in de civil society is fundamenteel anders dan opschalen in de markt of de overheid
13
Want…. Eigendom is niet zo duidelijk Interne financiering is niet zo makkelijk en belasting heffen is onmogelijk Hoe bewaak je het concept? ‘Institutional distance’ kan groot zijn ‘Community isomorphism’ mbt civil society en relaties met andere sectoren etc
14
Opschalen oude stijl
15
Opschalen nieuwe stijl
16
Opschalen Civil Society op vier niveaus sector (toenemend belang in relatie tot overheid en markt zowel kwantitatief als kwalitatief), organisatie (de groei en ontwikkeling van sociaal ondernemerschap in allerlei facetten) individu (de druk op de kwantiteit en kwaliteit van filantropie in tijd en geld en de druk op de kwaliteit van de bestuurders). financiering (de samenhang van innovatie, structureel, eigen inkomsten, overheid)
17
Opschalen organisatie: uitdagingen multi-site en multi-level Wat betekent deze opschaling voor –organisatie management, –governance –stakeholder relaties, –financiering,
18
Verhouding centraal – decentraal
19
Autonomie en zeggenschap Controle over het concept Macht delen met lokale stakeholders Paternalisme / particularisme / etnocentrisme Juridische vormgeving De richting van de stroom van resources steekwoorden
20
multisite organizations Trade –Loose collection of autonomous affiliates, Federal, –an active, centrally coordinated structure, Corporate. –a hierarchically controlled head office or branch office structure. Young, Bania, and Bailey (1996)
21
Umbrella associations Goal Seeking systems –Rely on hierarchical authority and unified command and control Economies –Rely on reciprocity and exchange among its participants Polities –Depend on persuasion and consensus building (Young, 2001)
22
Forces That Determine the Need for Autonomy The Need to Localize local managers perceive a great need for autonomy to deliver an effective program. local volunteers are an essential resource, and although volunteers have bought into the overall mission of the parent organization, their local orientation is a more powerful motivator. The Need to Customize –In general, the greater the degree of program customization, the greater the force for autonomy. Grosmann and Rangan, 2001
23
Forces That Influence the Degree of Affiliation Associative Value –“A strong brand name enhances an affiliate’s ability to attract volunteers and convey reliability and is particularly important to donors because the integrity of the name motivates many to give” Enhancing Value - Value enhancement is closely related to brand equity, the difference is that value enhancement has a more tangible quality than the intangible (yet real) effect of a strong brand name. It is about enhancing the value of an organization’s work and to propagate its mission. Grosmann and Rangan, 2001
24
management levers Brand name creation, Value enhancement, Expert assistance, Scale economies, Program customization (or standardization) Resource localization (or centralization). Grosmann and Rangan, 2001
25
Basisfuncties landelijk niveau Leiderschap –alle verenigingen naar ‘links’ Dienstverlening –ondersteunen van verenigingen / leden Organiseren –competitie, activiteiten Belangenbehartiging –namens (een deel) van verenigingen / leden standpunt uitdragen
26
Landelijke (vrijwilligers)organisatie Onder- steunen ActiviteitenBesturen / managen Nationaal Regionaal Lokaal ?
27
Bestuurbaarheid Veranderingen in het landelijk beleid hebben gevolgen bij lokale uitvoerders Veranderingen bij lokale uitvoerders hebben gevolgen voor landelijk beleid Afstemmen van bestuurlijk vraag op bestuurlijk vermogen
28
Dit was alleen governance en structuur…. Er volgt nog veel meer in de komende tijd
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.