De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd

Verwante presentaties


Presentatie over: "Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd"— Transcript van de presentatie:

1 Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd
Schoolpsychologie Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd Auteur: Rita Kohnstamm Bewerkt door: Kimberly Titeca

2 Biografie Rita Kohnstamm
Studeerde politicologie & psychologie Cursus Gesprekstherapie Werkzaam als: - Gesprekstherapeut - Hoofdredactrice maandblad Ouders van Nu - Hoofdredactrice tijdschrift Psychologie - Schrijfster

3 Tekst: De Leerkracht: Leerkracht = ook een klasgenoot
De klas = rustpunt voor kinderen met problemen thuis. Intellectuele belangstelling wekken en culturele sociale omgangsregels leren. Damon: relatie kind – leerkracht = complementair.

4 Kind: Samenwerken met volwassene = - Gehoorzaamheid - Erkenning van overwicht (autoriteit) Voortdurende ontwikkeling tijdens de schooljaren: - Eerste klassen: leerkracht = alleswetende volwassene  veiligheidsgevoel. - Tussen 8 – 10 jaar: gehoorzaamheid is gebaseerd op respect voor de functie jaar: Gehoorzaamheid: leerkracht moet door ervaring duidelijk maken dat hij competent is.

5 Toename mobiliteit: Kleinere kloof tussen leerkracht & leerling: - Kinderen: betere wereldoriëntatie door televisie, reizen, … Oplossing: kunst van onderwijzen tegenwoordig = voortbouwen op de al aanwezige kennis van leerlingen.

6 Klasseklimaat: = Sociale sfeer in de klas.
Leerkracht: warm of koel emotioneel klimaat? Leerkracht of leerling centraal? Autoritaire leider of niet?  Invloed op eigen inbreng leerlingen, hun kritische houding, agressiviteit, …

7 Analyse Tharp & Gallimore:
Trainingsgedrag basketball-coach analyseren. Succes = combinatie van autoriteit & grote emotionele warmte. <-> Laisser faire. Kinderen handelen volgens eigen ontwikkelingsniveau (zelfstandigheid) + kunnen nog terugvallen op een volwassene. Straf = in verhouding tot de overtreding.

8 Klassemanagement: = Kwestie van ervaring.
Greep hebben op alle activiteiten in de klas. Reserveplannen  verveling in klas tegengaan. Alles wat je zegt bevat informatie!  Aandacht erbij houden. Invloed op leerresultaten kinderen. Teacher-centered of learner-centered.

9 De opvoeding: Continuïteit tussen opvoedingsstijl en schoolleeftijd. - Persoonlijkheid ouders blijft hetzelfde. - Continuïteit opvatting ouders over opvoeding (door ervaringen eigen kinderjaren.) Beloning & straf <-> rijping kind. Kinderexploitatie tegengaan (obstakel voor zelfstandigheid kind).

10 Einde! Voor verdere informatie verwijs ik u graag door naar de site van de auteur:


Download ppt "Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd"

Verwante presentaties


Ads door Google