De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Media, een landschap volop in beweging Is de toekomst van de media downloadbaar? Hilde Van den Bulck.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Media, een landschap volop in beweging Is de toekomst van de media downloadbaar? Hilde Van den Bulck."— Transcript van de presentatie:

1 De Media, een landschap volop in beweging Is de toekomst van de media downloadbaar? Hilde Van den Bulck

2 De media, volop in beweging  Motor: digitalisering  Processen binnen de ‘klassieke’ media  Processen buiten de ‘klassieke’ media  Push vs pull media  Centraal: de ‘gebruiker’ Ik blog, jij vlogt, hij podcast als hij vertegenwoordigd is maar kijkt ons nog televisie, luisteren jullie nog naar de radio en lezen zij nog een krant?  Is de toekomst van de media downloadbaar?

3 De motor: digitalisering  Van analoog naar digitaal  Convergentie  Crossmedialisering  Content komt los van drager/medium

4 Convergentie en crossmedialisering

5 Concentratie en globalisering

6 Naar een Lean Mean Media Machine  Globalisering of localisering?  Profilering, doelgroepgericht  ‘Commercialisering’ = alles gratis en vrijblijvend?  Sound bite en image bite cultuur

7 De digitale ‘concurrenten’ van de media  Zelfde content andere drager (televisiekijken op je gsm)  Zelfde content ander gebruik (series downloaden op je pc)  User generated content (blog, vlog, podcast)  Media blijven niet achter

8 Huidige ‘ontmoeting’ PushPull Controle bij zenderControle bij ontvanger Top-downBottom-up AutoritairVrij GestuurdKeuze OudNieuw Ononderbroken stroomSelectie ConservatiefProgressief VerledenToekomst OuderwetsModern PassiefActief

9 Centraal : de gebruiker

10 Wie is die nieuwe gebruiker?

11  Ik blog, jij vlogt, hij podcast maar kijkt ons nog televisie, luisteren jullie nog naar de radio en lezen zij nog een krant?  Prototypische multimediagebruiker: van DotcomKids tot CyberSpaceBomma  Waar zit de cultuurliefhebber?

12 Hoe actief? Hoeveel keuze?  Enerzijds Meer keuze dan ooit Meer autonomie dan ooit Meer (inter)activiteit dan ooit  Anderzijds Passief kiezen Passief gebruik interpassiviteit

13 Is dit het einde van de klassieke media?

14 Is dit het einde van de klassieke media? JA  Veel drama en pathos bij futurologen, bv i.v.m. radio John Strande: ‘Can radio overcome the uncertain future? Can they build audience loyalty? In short NO’. Hoofd BBC Radio Interactive: ‘Radio can only survive if it goes digital in all ways possible’

15 Is dit het einde van de klassieke media? NEE  Wee het technologisch determinisme Economische, sociale motieven Lessen uit het verleden: talking movies  Eerste relativering: de 1e wet van de technologie: ‘a consistent pattern in our response to new technologies is we simultaneously overestimate the short term and underestimate the long term video didn’t kill the radio star Virgin onderzoek

16 Is dit het einde van de klassieke media? NEE  Tweede relativering: ‘economische factoren’ Grenzen van persoonlijke mediabudgetten (financieel en in tijd)  Derde relativering: complexiteit van het individu consument/gebruiker is complexer dan het postmoderne beeld dat wordt geschetst Vb betekenis televisiekijken blijft  recht op niets doen  Gewoontebeest  Community: sociaal gebeuren

17 Is de toekomst van de media downloadbaar?  Nood aan multiplatform afleverarchitectuur?  Bestaande diensten uitbreiden en verrijken  Bestaand publiek houden, nieuw winnen  Assets : kwaliteit, de core values van klassieke media, groot bereik, sterke economische en technische basis, sterke merkerkenning, sterk personeel

18 Is de toekomst van de media downloadbaar?  De mediatoekomst is fundamenteel onvoorspelbaar  Technologie zal anders worden gebruikt dan ze bedoeld is  De versterking van het sociale, politieke, culturele is een sociale behoefte.  De frequentieschaarste is voorbij, maar de (echte) keuzeschaarste is aangebroken


Download ppt "De Media, een landschap volop in beweging Is de toekomst van de media downloadbaar? Hilde Van den Bulck."

Verwante presentaties


Ads door Google