Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGabriël Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke
2
Wie zijn wij? Onderzoekers Manieren van lesgeven waarvan we kunnen we bewijzen dat ze werken “evidence-based teaching”
3
Samenwerken is zeer populair. Je vindt het bij alle leeftijden. Je vindt het op school en op het werk.
4
Hoe kunnen we het beter doen werken? Onderzoek!! –Rollen –Scripts
5
5
6
6 Rollen: een voorbeeld Inhoudelijke rollen: –Apotheker –Apotheker assistent –Theoreticus –Onderzoeker –Stagiair Communicatierollen: –Moderator –Vragensteller –Samenvatter –Bronnenonderzoeker
7
7
8
8 Moderator
9
9 Exchange
10
10 Leereffect Wel of geen rollen
11
11 Niveau Kennis- constructie Soort rol
12
12 Hoe onderzoeken we “niveau” kennisconstructie? Cursus 1ste jaar “onderwijskunde” 250 studenten in 20 discussiegroepen Al hun “getik” van 12 weken samenwerken 4 discussiethema’s die elk 3 weken duren = 4818 messages; totaal 60450 lijnen tekst
13
Hoe onderzoeken we niveau kennisconstructie? Elk stukje test is een “message” Elk stukje tekst wordt gecodeerd. Coderingsschema; bijv. Gunawardena, Lowe & Anderson (1997)
14
14 Gunawardena, Lowe, & Anderson (1997) Niveau 1: delen/vergelijken van informatie Niveau 2: ontdekken en verkennen van verschillen tussen ideeën, begrippen, stellingen Niveau 3: uitwisselen van eigen bedenkingen/ co-constructie nieuwe kennis Niveau 4: testen en aanpassen van nieuwe kennis Niveau 5: vastleggen nieuwe kennis en toepassen in andere situaties
15
15 Source Elk stukje wordt op deze manier gecodeerd
16
16 small (8-10), average (11-13, large (15-18)
17
17
18
Nieuw voorbeeld: denk”hoeden” Je geeft ook aan waar je bericht over gaat
19
19 Nieuw voorbeeld: denk »hoeden »
20
20 Ander voorbeeld De Bono’s (1991) denkhoeden Niveau kritisch denkenDenk »hoed » Probleem herkennenWitte hoed Probleem definiërenBlauwe hoed Probleem explorerenGroene hoed Probleem toepassenZwarte hoed Probleem integrerenGele hoed Rode hoed
21
21 Denk »hoeden» Significante meer kritisch denken bij gebruikers van de denk »hoeden »
22
22 Tagging Leerlingen die werken emrt denk »hoeden » –Meer focus in de discussie –Meer nieuwe ideeën en feiten –Meer relaties leggen tussen ideeën
23
23 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.