Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDamian Mulder Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste profielmodules” Samen met een aantal (enthousiaste) scholen.
2
Samenhang voor de N-profielen Keus voor het thema NVON Gekozen voor “Transport” voor zowel N&G als N&T N&GN&T Biologie Natuurkunde Scheikunde Wiskunde L.O.
3
Samenhang voor de N-profielen Uitgangspunten : Samenwerken moet meerwaarde hebben Exameneisen per vak* Vakverbindende onderwerpen Samen experimenteren* Een eigen onderzoek gedragen door alle deelnemende vakken* Een minimale aanpassing van het rooster* Looptijd van 7 weken, incl. eindronde (ca 100 slu) * voor N&T
4
Samenhang voor de N-profielen N&G: Transport van zuurstof en koolstofdioxide N&T: Transport van energie: Na: arbeid en energie Sk: evenwicht en reactiesnelheid Wi: differentiëren
5
Samenhang voor de N-profielen WeekVak 1 (bi) Vak 2 (na) Vak 3 (sk) Vak 4 (..) 1 2 3 4 5 6 7Toetsing en beoordeling
6
Samenhang voor de N-profielen N&T Problemen: Examenprogramma’s zijn niet op samenhang geschreven Er is weinig (inhoudelijke) overlap in de programma’s
7
Samenhang voor de N-profielen De inhoud van de profielmodules: Voor N&G: Frans Verstappen Voor N&T: Jos Paus
8
Samenhang voor de N-profielen
9
Samenhang voor de N-profielen N&T Keuze: Dicht bij de examenstof gebleven Natuurkunde is de link tussen de wiskunde, scheikunde en lo Afstemmen van de leerstof in de tijd Samen experimenteren levert samenhang in vaardigheden: uitvoeren van proeven, uitwerking en verslaggeving Samen verslag uitbrengen stimuleert
10
Samenhang voor de N-profielen N&T tijdens de lessen: kennis verzamelen experimenteren aandacht voor het thema vanuit andere vakken voorbereiding op het eigen onderzoek ondersteuning van het eigen onderzoek aandacht voor het presenteren
11
Samenhang voor de N-profielen N&T Wiskunde: Stijgen, dalen en intervallen; Toenamediagrammen differentiequotiënt differentiequotiënt toepassen snelheden raaklijnen GR hellinggrafieken toepassingen afgeleide functie raaklijnen en toppen
12
Samenhang voor de N-profielen N&T Natuurkunde: Verrichten van arbeid Energievormen Wet van behoud van energie Arbeid en kinetische energie Vermogen Rendement Toepassingen in het verkeer Verkeer en milieu
13
Samenhang voor de N-profielen N&T Scheikunde: reactiesnelheid, katalysator, reactiesnelheden concentratieverloop botsende deeltjes, dynamisch evenwicht evenwicht, molverhouding, molariteit rekenen en toepassingen
14
Samenhang voor de N-profielen N&T Bewegen, sport en maatschappij (BSM) Welke betekenis heeft sport en bewegen voor jou persoonlijk inventarisatie van verschillende fitheidstesten. uitvoeren van een aantal testen. opstellen van een persoonlijk trainingsprogramma om het prestatievermogen op een bepaald gebied te verbeteren vergelijken van de verschillende programma’s
15
Samenhang voor de N-profielen N&T Eigen onderzoek: Leerlingen verrichten een eigen onderzoek(je) waarin de aspecten die in de vakken aan de orde zijn gekomen weer terugkomen. Ze worden begeleid door één van de docenten. Het thema "Transport" wordt gedragen door de verschillende vakken. Het project wordt afgesloten tijdens een projectmiddag/avond.
16
Samenhang voor de N-profielen N&T Hoe? tijdens het project ook laten werken aan het project zelf laten kiezen, door wie laten begeleiden,.... Hoe? tijdens het project: in reguliere lessen, in een deel van de lessen, op dagdelen, in (voor leerlingen) eigen tijd,... Hoe? aan het eind van het project: presenteren, afsluitende happening van maken (met of zonder publiek),.....
17
Samenhang voor de N-profielen N&T Vraag naar concrete uitwerking: wanneer gebeurt wat (studieplanner maken) welke onderwerpen zijn geschikt voor eigen onderzoekje voorwerk verrichten voor het eigen onderzoek Voorwerk staat op http://home.hccnet.nl/jgm.paushttp://home.hccnet.nl/jgm.paus
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.