Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNora Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Rode assen Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
2
UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO 9241-210 framework U BENT HIER
3
FOCUS 3 Welke versie kreeg de meeste opvolgingen? Stem op http://tinyurl.com/1415poll4 versie A
4
FOCUS 4 Welke versie kreeg de meeste opvolgingen? Stem op http://tinyurl.com/1415poll4 versie B
5
FOCUS 5
6
6
7
7 oorspronkelijk idee eindproduct na inbreng klanten, bazen, designers, marketingafdeling...
8
RODE ASSEN 8 Elke toepassing heeft een beperkte set van kritische taken: de rode assen Zonder deze kerntaken is je toepassing waardeloos Toepassingen hebben ook een groot aantal minder belangrijke taken Minder belangrijke taken mogen de kerntaken niet in de web staan
9
RODE ASSEN 9 Ontwikkelaars steken vaak veel energie in het toevoegen van nieuwe features Energie die beter zou gaan naar het bepalen en optimaliseren en hindernissenvrij maken van deze rode assen
10
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 10 bepaal de voornaamste gebruikersdoelstellingen: resultaten gebruikersinterviews top zoektermen meest bezochte pagina’s laat gebruikers hun top 5 kiezen uit een lijst korte bevraging: ‘waarom bezoek je onze site vandaag?’ bepaal de meest voorkomende taken bepaal de taken zonder dewelke je toepassing zinloos is ... bepaal tevens je eigen businessdoelstellingen
11
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 11 http://www.slideshare.net/idaiskald/core-model-thinking-at-the-norwegian-cancer- society-responsive-day-out-brighton-june-27th Prioriteiten van gebruikers- en businessdoelstellingen kunnen gelijklopen – een product kopen / verkopen –, maar ook sterk uiteen liggen. Donaties bijvoorbeeld zijn belangrijk voor een kankerwebsite, maar niet voor hun bezoekers.
12
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 12 http://www.slideshare.net/idaiskald/core-model-thinking-at-the-norwegian-cancer- society-responsive-day-out-brighton-june-27th overzicht van alle business- en gebruikersdoelstellingen
13
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 13 http://www.slideshare.net/idaiskald/core-model-thinking-at-the-norwegian-cancer- society-responsive-day-out-brighton-june-27th schrap gebruikersdoelstellingen die onze businessdoelstellingen niet dienen of zelfs in de weg staan
14
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 14 http://www.slideshare.net/idaiskald/core-model-thinking-at-the-norwegian-cancer- society-responsive-day-out-brighton-june-27th schrap de businessdoelstellingen waarvan je de gebruiker nooit gaat kunnen overtuigen
15
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 15 http://www.slideshare.net/idaiskald/core-model-thinking-at-the-norwegian-cancer- society-responsive-day-out-brighton-june-27th De gemeenschappelijke taken die overblijven zijn de kerntaken. De businessdoelen die overblijven zullen onrechtstreeks, via deze kerntaken, gerealiseerd moeten worden.
16
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 16 Een goede rode as: is niet te generiek (“foto’s delen met familie en vrienden”) -> dit is geen taak, maar een motivatie / aspiratie is niet te specifiek (“foto’s sorteren met drag- drop”) -> dit is geen taak, maar een implementatie beschrijft een gebruikersactiviteit (“foto’s kunnen selecteren en samenvoegen in een fotoboek”) focust op één enkele taak die bestaat uit een opeenvolging van stappen kan frequent (product opzoeken) of niet frequent (gebruikersprofiel wijzigen) gebruikt worden
17
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 17 In vijf minuten, bedenk vijf rode assen voor één van volgende onderwerpen: een website die je financiën helpt beheren een presentatie app (zoals Powerpoint) voor smartphones een toepassing waarmee je online magazines kunt lezen op een tablet
18
USER STORIES 18 User stories geven context aan een rode as. Kenmerken van een goede user story: één story per steekkaart heeft de structuur ‘As... I want... so that...’ motivatie taak doel gaat net zoals rode assen over een specifieke taak, niet over een implementatie of aspiratie
19
USER STORIES 19 Een rode as zou bijvoorbeeld kunnen zijn ‘een hotel boeken’. Wat is een mogelijke user story voor een citytripper? En wat voor een zakenreiziger?
20
SCENARIOS 20 Stap per stap beschrijving van een rode as. Kan gebruikt worden bij ontwerp, usability testing... Gekleurde postits duiden verschillende categorieën opmerkingen aan. Voorbeeld 1: blauw = taak, geel = vraag, groen = commentaar, roze = idee Voorbeeld 2: groen = goed, blauw = verrassing, oranje = gekende fout, paars = nog niet gekende fout http://ux.red-gate.com/the-unexpected-consequences-of-compiling-user-feedback-at-collection
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.