De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Geschiedenis En Kaart Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Geschiedenis En Kaart Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden."— Transcript van de presentatie:

1 Geschiedenis En Kaart Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden. Deze blokkade duurde tot In 1809 vond er een Britse inval in Zeeland plaats de zgn Walcherenexpeditie. Het doel van de Britse expeditie was om het Franse eskader in Vlissingen te veroveren. Daarnaast waren de Britten van plan om Antwerpen in te nemen. Sinds de Belgische Opstand van 1830 liep de toegang tot de Antwerpse haven weer via, vanuit Belgisch perspectief gezien, buitenlands grondgebied. In het Verdrag van Londen van 1839, waarin Nederland de Belgische onafhankelijkheid erkende, werd daarom in artikel IX vastgelegd dat Nederland de vrije doorvaart diende te garanderen tussen de Noordzee en de haven van Antwerpen over de Westerschelde. Tussen Nederland en België bestaan sindsdien wrijvingen over de kosten (en sinds de jaren zeventig ook over milieuaspecten) van het verdiepen en verbreden van de toegang tot de Antwerpse haven. In oktober en november 1944, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, was de Westerschelde het toneel van zware gevechten. De stad Antwerpen was in september 1944 door Britse troepen bevrijd en vrijwel onbeschadigd in handen van de geallieerden gevallen. De Westerschelde en daarmee de toegang tot de haven was echter nog in handen van Duitse troepen. Na de strijd kwam op 28 november 1944 het eerste geallieerde scheepvaartkonvooi in Antwerpen aan. Sinds 2003 is de Westerscheldetunnel geopend. Voor die tijd waren er twee autoveerdiensten tussen Kruiningen en Perkpolder en tussen Vlissingen en Breskens.

2 Breskens

3 Vlissingen

4 Breskens

5 Sloehaven

6 Haven Vlissingen

7 Borssele

8 Avondluchten

9 Breskens

10 Vlissingen

11 Driemaster

12 Hansweert

13 Op Weg Naar Antwerpen

14 Walradartoren

15 Anker op de Dijk

16 Achter de Dijk

17 Ellewoutsdijk in gang Tunnel

18 DOW Terneuzen

19 Westerschelde Tunnel

20 Ingang Tunnel Terneuzen

21 Terneuzen

22 Terneuzen West buitenhaven

23 Bulk overslag in de Put

24 Schelde bij Terneuzen

25 De Griete

26 De Paal

27 MSC Beatrice 366 meters Lang / 52 meters Breedte / 67 meters Hoogte containers. De eerste grootste schip op de Westerschelde 06 April 2010

28 Zeedorp

29 Saeftinghe

30 Radartoren bij Bath

31 Schip bij Bath

32 Scheepvaart op de Schelde

33 Kerncentrale bij Doel

34 MSC Natalia

35 Haven Prosperpolder

36 Doel Kerncentrale

37 Schelde bij Antwerpen

38 Container haven Antwerpen

39 Astrid Tweemaster

40 Ondergaande Zon

41 Antwerpen Haven

42 Antwerpen Linkeroever
Einde


Download ppt "Geschiedenis En Kaart Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden."

Verwante presentaties


Ads door Google