Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan Moens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Geschiedenis En Kaart Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden. Deze blokkade duurde tot In 1809 vond er een Britse inval in Zeeland plaats de zgn Walcherenexpeditie. Het doel van de Britse expeditie was om het Franse eskader in Vlissingen te veroveren. Daarnaast waren de Britten van plan om Antwerpen in te nemen. Sinds de Belgische Opstand van 1830 liep de toegang tot de Antwerpse haven weer via, vanuit Belgisch perspectief gezien, buitenlands grondgebied. In het Verdrag van Londen van 1839, waarin Nederland de Belgische onafhankelijkheid erkende, werd daarom in artikel IX vastgelegd dat Nederland de vrije doorvaart diende te garanderen tussen de Noordzee en de haven van Antwerpen over de Westerschelde. Tussen Nederland en België bestaan sindsdien wrijvingen over de kosten (en sinds de jaren zeventig ook over milieuaspecten) van het verdiepen en verbreden van de toegang tot de Antwerpse haven. In oktober en november 1944, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, was de Westerschelde het toneel van zware gevechten. De stad Antwerpen was in september 1944 door Britse troepen bevrijd en vrijwel onbeschadigd in handen van de geallieerden gevallen. De Westerschelde en daarmee de toegang tot de haven was echter nog in handen van Duitse troepen. Na de strijd kwam op 28 november 1944 het eerste geallieerde scheepvaartkonvooi in Antwerpen aan. Sinds 2003 is de Westerscheldetunnel geopend. Voor die tijd waren er twee autoveerdiensten tussen Kruiningen en Perkpolder en tussen Vlissingen en Breskens.
2
Breskens
3
Vlissingen
4
Breskens
5
Sloehaven
6
Haven Vlissingen
7
Borssele
8
Avondluchten
9
Breskens
10
Vlissingen
11
Driemaster
12
Hansweert
13
Op Weg Naar Antwerpen
14
Walradartoren
15
Anker op de Dijk
16
Achter de Dijk
17
Ellewoutsdijk in gang Tunnel
18
DOW Terneuzen
19
Westerschelde Tunnel
20
Ingang Tunnel Terneuzen
21
Terneuzen
22
Terneuzen West buitenhaven
23
Bulk overslag in de Put
24
Schelde bij Terneuzen
25
De Griete
26
De Paal
27
MSC Beatrice 366 meters Lang / 52 meters Breedte / 67 meters Hoogte containers. De eerste grootste schip op de Westerschelde 06 April 2010
28
Zeedorp
29
Saeftinghe
30
Radartoren bij Bath
31
Schip bij Bath
32
Scheepvaart op de Schelde
33
Kerncentrale bij Doel
34
MSC Natalia
35
Haven Prosperpolder
36
Doel Kerncentrale
37
Schelde bij Antwerpen
38
Container haven Antwerpen
39
Astrid Tweemaster
40
Ondergaande Zon
41
Antwerpen Haven
42
Antwerpen Linkeroever
Einde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.