Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMyriam Desmet Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Studieschema BA-Talen c.s. Arjen Versloot
2
Huidig studieschema van een talenstudie semesterTVThemaAlgemeenKeuze 1.112 630 1.2618630 2.1915630 2.292130 3.130 3.2181230 36841842180 20%47%10%23% Type the footer here2 TV = taalverwerving Thema = inhoudelijke colleges binnen de taalopleiding
3
Huidig Talenaanbod Kleine Talen: < 10 vanaf jaar 2Grotere Talen: 10-25 vanaf jaar 2 ArabischDuits HebreeuwsFrans Nieuw GrieksItaliaans Scandinavisch: 2 (3)Spaans Slavisch: 2 (4)ATW RoemeensALW Engels (3 groepen) Type the footer here3 Model ‘Hengeveld’ of ‘Duits’ levert structureel weinig op! Door samenwerking binnen de opleiding bieden Scand. en Slavisch al 3/4 talenopleidingen voor de kosten van 2 apart opleidingen. Door dat Engels vrijwel volledig met parallelgroepen werkt, zijn de kosten vergelijkbaar met 3 aparte opleidingen.
4
Uitgangspunten nieuw schema Zoveel mogelijk talen handhaven: N-Grieks, Roemeens & Tsjechisch worden ‘B’-talen Theoretische vakken bundelen in 4 studiepaden Ruimte houden voor doeltalige thematische vakken Extra Keuzevakken beperken: hergebruik van bestaande vakken Taalverwerving deels extensiever begeleiden: meer ‘contacturen’ voor de student Type the footer here4
5
Themalijnen ThemalijnGlobale Inhoud Letterkunde, Tekst en MediaBestudering van (literaire) teksten in traditionele en moderne media: boek, theater, film, internet…. Taalkunde... Politiek en maatschappijGeschiedenis, economie en sociologie van Europa Vertalennieuw, arbeidsmarktgericht bachelorpad Type the footer here5
6
Nieuw studieschema van een talenstudie semesterTV Thema Algemeen Thema Taal-eigen Keuze 1.162430 1.21210830 2.16108630 2.26108630 3.130 3.23151230 573954180 17%32%22%30% Type the footer here6 Dit model levert 25% besparing
7
Overwegingen bij het schema Eerste semester biedt een breed vak (of in delen) met een staalkaart van opleidingen schakelen naar andere programma’s mogelijk Lijn Politiek en Maatschappij integreren met Europese Studies LTM: overlap met kunstopl. en mediastudies benutten Algemene vakken worden gemeenschappelijk gegeven door meerdere docenten Semester 3.1: Buitenlands verblijf Er is ruimte voor extra TV-paketten in de keuzeruimte, met inbegrip van 30 EC NG, Rm, Tsj. Type the footer here7
8
Hoe te besparen of te schuiven? Base-line “alle 150 studenten voor 180 pnt in één groot hoorcollege”: 74% besparing Een taal(groep) kost 3-5%: kleintjes zijn goedkopen! Een studiepad kost 3% De integratie van Politiek en Maatschappij met vakken/opleidingen van Europese studies en van LTM met andere kunst- en mediaopleidingen kan extra rendement opleveren Grotere groepen leveren meer inkomsten per geïnvesteerd docentuur: 3,5 keer meer!! (maar dit gaat pas werken bij extra instroom Door de TV weer als minoren aan te bieden kan daar een rendementsvoordeel gehaald worden Type the footer here8
9
Op naar een voltijdsstudie…… Type the footer here9 Roosters van tweede jaars geografie (links) en Slavisch (rechts). De student geografie heeft 28 contacturen in de week, de student Pools 12. Extra besparingen door combinatie van vakken kunnen geherinvesteerd worden in extra vakken: meer contacturen per vak Meer aandacht voor e-humanities en basale ICT-vaardigheden: Endnote, reguliere expressies, statistiek, programmeren ….
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.