Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdWouter Mertens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
IA – ORGANISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
2
UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO 9241-210 framework U BENT HIER
3
WAT IS INFORMATIE ARCHITECTUUR 3 Informatie architectuur gaat over het structureren, classifiëren, labellen, bereikbaar en vindbaar maken van informatie. Dit is te groeperen in drie onderdelen: 1. organisatie hiërarchie, structuur, sorteren, layout, groeperen... 2. labels tags, linkteksten, titels, hulpteksten, buttonteksten... 3. navigatie hoofd- en submenu, deurmat, paginering, breadcrumb, zoeken... ONDERWERP VAN VANDAAG
4
ORGANISATIE – LATCH 4 Organisatie van informatie, hoe omvangrijk ook, gebeurt altijd op één van vijf volgende manieren: L ocation A lphabet T ime C ategory H ierarchy (= grootte-orde)
5
ORGANISATIE – LOCATION 5 Als het vinden van de weg belangrijk is, of als de geografische informatie relevant is.
6
ORGANISATIE – ALPHABET 6 Voor eerder grote hoeveelheden gegevens en/of die moeilijk anders te organiseren zijn. Spreekt weinig tot de verbeelding; eerder te vermijden.
7
ORGANISATIE – TIME 7 Voor sequentiële gegevens of gegevens die in tijdszones in te delen zijn.
8
ORGANISATIE – CATEGORY 8 Voor informatie die logisch groepeert in clusters. Kunnen genest zijn (subcategorieën)
9
ORGANISATIE – HIERARCHY 9 Organisatie uitgedrukt in getallen, zoals prijs, populariteit enz...
10
ORGANISATIE – LATCH 10 Herken ze alle vijf...
11
ORGANISATIE – OEFENING 11 Hoe zou je content organiseren volgens LATCH voor -reisagentschap website -mp3 speler -verkoper van bio voeding
12
CARD SORTING 12 Onderzoeksmethode waar gebruikers helpen een organisatiestructuur op te zetten Principe: gebruikers leggen kaartjes met trefwoorden en –zinnen in hoopjes Open card sort: gebruikers mogen zelf categorieën kiezen Gesloten card sort: categorieën liggen op voorhand vast
13
CARD SORTING – ONLINE 13 Online UX tools als optimalsortoptimalsort Voordelen -makkelijker op te zetten dan face-to-face card sorts -snel en eenvoudig resultaten -makkelijker participanten te vinden -goedkoper
14
CARD SORTING – OFFLINE 14 Voordelen -feedback mogelijk over waarom een gebruiker zijn stapels zo gevormd en genoemd heeft -over het algemeen ernstiger uitgevoerd en dus betrouwbaardere resultaten dan online -geen licentiekosten
15
CARD SORTING – HOWTO – VOORBEREIDING 15 Kaartjes en een pen, dat is wat je nodig hebt om te starten. Tips: -gebruik stevige kaarten -tussen 30 en 100 kaarten -op elke kaart een label, en eventueel een korte beschrijving ter verduidelijking -probeer labels van ongeveer hetzelfde niveau te vinden -noteer het nummer van elk item op de achterkant
16
CARD SORTING – HOWTO – SORTEERSESSIE 16 Om statistisch relevant te zijn, zijn minstens 15 personen nodig (bron).bron In groepjes van 3 of individueel Schud telens een pakje kaarten en geef het aan de gebruiker Sessies worden vaak opgenomen Moderatie: geef duidelijke instructies, en sta hen bij
17
CARD SORTING – HOWTO – SORTEERSESSIE 17 First of all, we’d like to thank you for coming. As you may be aware, we’re in the initial stages of (re)designing a (web site, product, intranet). In order to make it as easy to use as possible, we’d like to get some input from the people who will be using it. And that’s where you come in. We’re going to ask you to perform a very simple exercise that will give us some great insight into how we can make this (web site, product, intranet) easier to use. Here’s how it works. In front of you is a stack of cards. Those cards represent the content and functionality for this (web site, product, intranet). Working together, you should try and sort the cards into groups that make sense to you. Don’t worry about trying to design the navigation; we’ll take care of that. Also, don’t be concerned with trying to organize the information as it is currently organized on your (web site, product, intranet). We’re more interested in seeing how you would organize it into groups you would expect to find things in. Once your groups are established, we’d like to have you give each group a name that makes sense to you. You are allowed to make sub-groups if you feel that’s appropriate. If you feel something is missing, you can use a blank index card to add it. Additionally, if a label is unclear, feel free to write a better label on the card. Finally, if you think something doesn’t belong, you can make an “outlier” pile. Oh, and one last thing. Feel free to ask questions during the exercise if you feel the need. I can’t guarantee that I can answer them during the exercise, but I’ll do my best to answer them when you’re finished. First of all, we’d like to thank you for coming. As you may be aware, we’re in the initial stages of (re)designing a (web site, product, intranet). In order to make it as easy to use as possible, we’d like to get some input from the people who will be using it. And that’s where you come in. We’re going to ask you to perform a very simple exercise that will give us some great insight into how we can make this (web site, product, intranet) easier to use. Here’s how it works. In front of you is a stack of cards. Those cards represent the content and functionality for this (web site, product, intranet). Working together, you should try and sort the cards into groups that make sense to you. Don’t worry about trying to design the navigation; we’ll take care of that. Also, don’t be concerned with trying to organize the information as it is currently organized on your (web site, product, intranet). We’re more interested in seeing how you would organize it into groups you would expect to find things in. Once your groups are established, we’d like to have you give each group a name that makes sense to you. You are allowed to make sub-groups if you feel that’s appropriate. If you feel something is missing, you can use a blank index card to add it. Additionally, if a label is unclear, feel free to write a better label on the card. Finally, if you think something doesn’t belong, you can make an “outlier” pile. Oh, and one last thing. Feel free to ask questions during the exercise if you feel the need. I can’t guarantee that I can answer them during the exercise, but I’ll do my best to answer them when you’re finished. Mogelijke tekst om deelnemers op gang te zetten (bron) :bron
18
CARD SORTING – HOWTO – RESULTATEN 18 Kuis eerst je data nog uit: -controleer de data en verwijder onbruikbare gegevens -controleer de namen die aan de stapels gegeven zijn; overweeg gelijkaardige namen samen te nemen Genereer rapporten: -item x item matrix -dendrogram -groeperingspercentages
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.