Download de presentatie
1
Les 3 – Zullen we delen?
2
Inhoud van de les Communicatie: wanneer doe je dit?
Opdracht: maken van een nieuwsfilmpje Doen van bronnenonderzoek Vertel: “Deze les gaat vooral over communicatie: het overbrengen van informatie. Dat doe je in werkstukken, maar ook in telefoongesprekken en via Twitter bijvoorbeeld. In deze les gaan we het grootste deel van de tijd besteden aan het maken van een filmpje waarin je een nieuwtje vertelt. Daarvoor moet je eerst bronnenonderzoek doen. Net als echte journalisten werken jullie onder tijdsdruk; nieuws is pas nieuws als dit snel naar buiten komt. De uitdaging is: maak het filmpje zo, dat anderen dit nieuws snel willen delen via hun netwerk.”
3
De informatiemaatschappij
Bekijk het filmpje: Vertel dat dankzij de nieuwe technieken het nieuws steeds sneller en breder verspreid wordt en dat we dankzij computers en smartphones informatie ook heel snel is op te zoeken. Dat verandert de samenleving. We zeggen dat we tegenwoordig in een ‘informatiemaatschappij’ leven. Daarover gaat het eerste filmpje.
4
Poll Hoe volg jij vooral wat er in de wereld gebeurt? Via de krant
Via de televisie Via NU.nl Via Twitter Via een andere app Ik volg het nieuws niet Vertel: “Het filmpje ging vooral over de manier waarop nieuws tot ons komt. Dat is in korte tijd veranderd van kranten naar andere media. Op welke manier volgen jullie vooral wat er in de wereld gebeurt?” Doe een snelle poll door handen op te laten steken. Verduidelijk dat iedereen gebruik maakt van meerdere media, maar dat ze nu moeten aangeven van welk medium ze het meest gebruik maken. Tip: Voer de poll uit met behulp van de handige digitale tool Mentimeter. instructiefilmpje: Maak een bruggetje naar dia 3 door te vragen: “Welke media zijn volgens jou het meest ‘betrouwbaar’? En waarom?” Koppeling met competentie C1 en het belang ervan: In een informatiesamenleving is informatie in overvloed beschikbaar en waar je je ook maar bevindt toegankelijk. Maar dat wil niet zeggen dat je er ook daadwerkelijk makkelijk toegang toe hebt! Je moet kunnen vinden wat je zoekt, selecteren wat je nodig hebt en kunnen bepalen of de informatie betrouwbaar is of niet. Voor dat laatste is het ook belangrijk dat je begrijpt dat en hoe er ruis in communicatie kan ontstaan. Door het doen van de poll krijgen de leerlingen zicht op de verschillende manieren waarop zij zelf hun gewenste informatie vinden en tot zich nemen. Ook zien ze welke media anderen gebruiken en hoe er ruis kan ontstaan.
5
Wat kan er mis gaan? Bekijk het filmpje: Vertel aan de hand van de afbeelding uit het filmpje dat de leerlingen straks gaan kijken: “Bij communicatie kan er van alles misgaan. De zender heeft een boodschap, maar komt die ook goed over bij de ontvanger? In het filmpje zie je een experiment met het doorvertellen van een nieuwsbericht.” Start het filmpje. Controleer na afloop van het filmpje of het begrip ‘ruis’ overgekomen is door de leerlingen een voorbeeld te laten geven in de context van hun eigen communicatie. Vraag: Geef een voorbeeld van ruis bij de communicatie in de klas.
6
Maak een nieuwsfilmpje
Vertel: “Jullie gaan ook een nieuwtje doorvertellen, net zoals in het filmpje dat je net hebt gezien. Maar we doen het net iets anders… Ik neem met jullie het stappenplan door.” • Maak een groepje van maximaal vier leerlingen. • Je gaat een filmpje maken. • Je werkt onder tijdsdruk: over een half uur moet je online! Spreek af wie de tijd bewaakt! Benadruk: Dit werkt in het echt ook zo. Journalisten werken onder tijdsdruk. • Je krijgt 3 minuten om op of de app om een nieuwtje te kiezen waarover jullie een filmpje maken. Opm.: dit mag natuurlijk ook een andere app of nieuwsmedium zijn. • Kijk bij het nieuws van gisteren en vandaag. • Alle rubrieken mogen, van ‘Algemeen’ tot ‘Achterklap’. • Maak over dit nieuwtje een filmpje. • Het filmpje moet zo zijn dan anderen het zullen willen delen. Vraag evt. nog kort door: “Wanneer zullen anderen jouw filmpje willen delen op hun Facebook, Twitter en dergelijke?”. • Voeg extra informatie / jouw visie toe aan jouw nieuwsbericht. • Doe daarvoor onderzoek op internet. Neem daarvoor maximaal 5 minuten de tijd. Toelichting: Zoek bijvoorbeeld extra achtergrondinformatie en details op en vermeld dit in jullie filmpje. Ook mag je je eigen mening er in verwerken. • Maak in maximaal 5 minuten op papier een plan voor je filmpje (storyboard). Wijs er op dat het uitschrijven van teksten erg veel tijd kost (en die heb je niet), werk dus met steekwoorden waar je omheen vertelt (als het fout gaat begin je gewoon opnieuw met de opname). • Maak eerst een taakverdeling: filmer, nieuwslezer(s), regisseur(s); één van jullie bewaakt ook de tijd!. Toelichting: Film met een telefoon. Wissel eventueel af tussen twee nieuwslezers die telkens een stukje vertellen, zoals in sommige journaals en programma’s ook gebeurt. Denk aan bijvoorbeeld SBS Shownieuws of Voetbal International, waar een paar mensen over het nieuws praten. • Neem het filmpje op in één shot. • Het filmpje duurt maximaal 1 minuut. Het stappenplan staat ook op het werkblad, zodat de leerlingen de afspraken tijdens het werken bij de hand hebben. Maak een keus uit deze drie mogelijkheden: Kies tijdens het rondlopen één filmpje om dit klassikaal te bespreken aan de hand van de checklist op de volgende dia. Maak een circuit waarin groepjes elkaar hun filmpjes laten zien op de telefoon en bespreken aan de hand van de checklist op het werkblad ‘Beoordelingsformulier leerling’. Verzamel de filmbestanden of links naar de filmpjes en bekijk en beoordeel die na de les aan de hand van het ‘Beoordelingsformulier docent’. Geef de leerlingen op een ander moment nog kort (algemene) feedback. Koppeling met competentie C2 en het belang ervan: Het maken van een filmpje is een van de beste manieren om te oefenen deze competentie. De leerlingen zijn met verschillende facetten bezig: met de techniek (het filmen, camerastand), het bepalen van de inhoud/boodschap, nadenken hoe ze dit kunnen vertalen naar de doelgroep die etc. Door regelmatig onder begeleiding van een docent filmpjes te maken, leren leerlingen wat kwaliteit is en hoe ze aantrekkelijke content kunnen maken. Ze begrijpen bovendien beter dat óók bij berichten in de media vooraf nagedacht is over inhoud en de toon en het onderliggende doel. Bekijk het werkblad - ‘Stappenplan’
7
Maak een filmpje (optioneel) Tips over het maken van een filmpje? Klik hier: Optionele dia! Dit instructiefilmpje is optioneel voor scholen die meer tijd dan één lesuur aan deze activiteit willen besteden. In dat geval kan de instructie dat het filmpje in één shot gemaakt moet worden, vervallen.
8
Aan de slag Wat: Maak een nieuwsfilmpje van 1 minuut.
Tijd: Over een half uur moet je online! Je krijgt 3 minuten om een nieuwtje te kiezen. Voeg extra informatie toe, doe onderzoek op internet: max 5 minuten. Maak eerst op papier een plan, 5 minuten. Neem het filmpje op in één shot. Beoordeling:[klassikaal, in groepjes, docent] Loop voortdurend rond tijdens het werken aan de filmpjes. Maak voor de afronding van de les een keus uit deze drie mogelijkheden: Kies tijdens het rondlopen één filmpje om dit klassikaal te bespreken aan de hand van de checklist op de volgende dia. Maak een circuit waarin groepjes elkaar hun filmpjes laten zien op de telefoon en bespreken aan de hand van de checklist op het werkblad. Verzamel de filmbestanden of links naar de filmpjes en bekijk en beoordeel die na de les aan de hand van het ‘Beoordelingsformulier docent’. Geef de leerlingen op een ander moment nog kort (algemene) feedback. (Zie ook ‘Toets’.) Aandachtspunt: Beslis zelf vooraf of u wilt dat de filmpjes ook echt gepubliceerd worden op YouTube bijvoorbeeld. Maak daar vooraf heldere afspraken over.
9
Check! Is het filmpje technisch gelukt? (geluid, belichting)
Is het filmpje mooi om te zien? (achtergrond, uitsnede, geen bibberbeeld) Heb je de indruk dat het waar is wat in het filmpje verteld wordt? Kan er ruis ontstaan door dit filmpje? Tenslotte: “Zullen we delen?” Zou jij dit filmpje delen op Facebook, Twitter? Bespreek de filmpjes aan de hand van de checklist: Is het filmpje technisch gelukt? (geluid, belichting) Is het filmpje mooi om te zien? (achtergrond, uitsnede, geen bibberend beeld) Heb je de indruk dat het waar is wat in het filmpje verteld wordt? Kan er ruis ontstaan door dit filmpje? Zou je dit filmpje delen op Facebook, Twitter, enz.? Waarom wel of niet?
10
Terugblik Kun je na deze les… …informatie vinden en verwerken
…filmpjes maken Ben je je bewust of je je filmpje zou willen publiceren of delen. In de checklist komen alle drie de competenties van de groep ‘communicatie’ terug. Maak hier expliciet verwijzingen naar in de bespreking: Informatie vinden en verwerken “Jullie hebben eerst op NU.nl gekeken en eventueel extra informatie erbij gezocht.” Content creëren “Jullie zijn zelf actief bezig geweest met media om een nieuw samen te stellen.” Participeren in sociale media “Jullie hebben je afgevraagd of je dit bericht zou willen publiceren en/of delen met anderen.” (overstijgend: Interactief uitwisselen met anderen via media)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.