Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTania Vos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
19 maart 2014
2
Product manager Scania Benelux
Hans Binnendijk Product manager Scania Benelux Ik zal mijzelf eerst eens voorstellen; Ben Hans Binnendijk en ben werkzaam bij Scania Benelux. Daar vervul ik de functie Product manager waar ik verantwoordelijk ben voor het vrachtwagen product. Ik wil vandaag stil staan bij het onderwerp alternatieve brandstoffen van Scania en de zienswijze van Scania op deze alternatieven.
3
Op het pad van vandaag naar de toekomst van morgen
De wettelijke focus ligt nog op verlagen stikstofoxide en roetuitstoot Gedateerde regelgeving? Uitputting van fossiele aardolie bronnen Zijn we een deel van het probleem, of een deel van de oplossing? DIESEL Vandaag en ben ervan overtuigd dat dit morgen ook nog zo is bewandelen we het pad van de emissies rechtdoor die bepaald wordt door de regelgeving die uit Europa komt. De wettelijke focus ligt op het verlagen van NOx en Roet. Hier zijn al enorme verbeterstappen in genomen als je dit bekijkt van euro 3 naar Euro 6. Let ook de stap Euro 5 naar Euro 6 is gemaakt met een reductie van maar liefst -50% op roet en -80%op NOx. Je kunt jezelf de vraag stellen heeft deze regelgeving nog toekomst,, omdat de bodem reeds bereikt is. Daarnaast zal je ook stil moeten staan of diesel nog een grote toekomst heeft omdat de bronnen uitgeput raken. Wij zijn ervan overtuigd dat de transport wereld niet alleen bij diesel blijft. En dan kan je nu de vraag stellen blijven we afwachten of anticiperen we hierop.
4
Op het pad van vandaag naar de toekomst van morgen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen Gericht op winst, met respect voor de mens en wat goed is voor onze planeet Aandacht verplaatst naar CO2 verlaging Transport efficiënter inrichten Focus op de chauffeur en specificatie van het voertuig Ik denk dat we daarom ook hier bij elkaar zijn om een stil te staan bij de mogelijke alternatieven. De verantwoording nemen voor de maatschappij in ons werk. Zoals gezegd de bodem van de emissie regelgeving is bereikt en daarom zal ook de aandacht verplaatsen naar het verlagen van de CO2 uitstoot. Brandstofkosten zijn een grote kost in de operationele kosten van de onderneming. Wanneer bedrijven dit al inzien kunnen ze ook hulp krijgen bij het efficiënter inrichten van hun transport. Daarnaast kan er ook winst behaald worden wanneer er gefocust wordt op de chauffeur en de specificatie van het voertuig. Hiervoor hebben we binnen Scania diverse producten beschikbaar. Zoals Scania Ecolution en Fleet management.
5
Op het pad van vandaag naar de toekomst van morgen
Alternatieve brandstoffen nodig, omdat aardolie bronnen uitgeput raken Fabrikanten moeten zich voorbereiden op een mix van brandstoffen Verdere verlaging van CO2 uitstoot Lagere uitstoot van roet en NOx Lage geluidsproductie Zodra we op het pad van CO2 verlaging zitten kunnen we ook de overweging maken om over te schakelen waarbij we kijken naar alternatieve brandstoffen. De fabrikanten worden ook gedwongen om zich voor te bereiden op een mix van verschillende brandstoffen. Alleen diesel is niet de toekomst. Met deze alternatieve brandstoffen waar Scania nu biodiesel en CNG in Euro 6 kan leveren zal de CO2 uitstoot verder verlaagd kunnen worden. Daarbij kan er met gas nog een verlaging gerealiseerd worden op roet en NOx uitstoot en een lagere geluidsproductie
6
Visie Scania alternatieve brandstoffen
Focus van Scania ligt op: Energie efficiëntie, verlagen van CO2 Alternatieve brandstoffen; biodiesel, CNG en LNG Scania komt alleen op de markt wanneer de oplossing duurzaam, efficiënt en betrouwbaar is Alternatieve oplossingen mogen een meerprijs hebben t.o.v. diesel, maar wel met een sluitende business case De visie van Scania over alternatieve brandstoffen is voor mij transparant. Momenteel ligt de focus op energie efficiëntie waar we diverse producten voor kennen. Daarnaast kunnen we ook alternatieve brandstoffen leveren zoals biodiesel en CNG. De CNG oplossing is de basis voor LNG. Hybride testen die worden op dit moment uitgevoerd door Scania en daarbij wordt er gericht op de busmarkt en het distributie- huisvuilsegment. Hierbij is de visie van Scania dat de producten op de markt komen zodra de oplossing duurzaam, efficiënt en betrouwbaar is. De alternatieven mogen wel een meerprijs hebben tov. diesel maar wel met een sluitende business case. Scania wil hier een betrouwbare partner zijn voor nu en de toekomst.
7
Overwegingen voor alternatieve brandstoffen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Business case ………..? Quiet truck NOx verlaging CO2 verlaging Wat zijn voor u de overwegingen om voor alternatieve brandstoffen te kiezen. Is dit vanwege een stiller voertuig. Moet u zo’n stil voertuig hebben voor uw transport in de diverse gemeente waar venstertijden gelden. heeft u voldoende transport capaciteit om uw dagen op te rekken buiten de venstertijden. Is uw overweging CO2 verlaging voor een groen imago of om uw transport kosten te verlagen. Wordt u gedreven door de overheid die eisen stellen aan NOx uitstoot. Zijn de beschikbare alternatieven te verantwoorden in uw business case. Al deze overwegingen worden niet apart bekeken, maar zal een ‘en – en’ verhaal zijn waarbij u maatschappelijk verantwoord wilt ondernemen. Piek (Quiet truck) Een eis van de omwonende bij winkels, lokale overheden en daarmee ook van de verladers Piek alleen nodig in dagrand beleveringen, dus het verplaatsen van je transport activiteiten binnen de 24 uur van een dag. CO2 verlaging Een eis van de verladers voor oa. een groen imago, transportkosten te verlagen (brandstofkosten 30%) en binnen Lean and Green programma NOx verlaging Steeds actueler onderwerp vanuit de landelijke overheid, mogelijke subsidieprogramma Euro 6 gasmotoren hebben een lagere NOx uitstoot dan de Euro 6 dieselmotoren Business case Iedere commerciële klant wil geld verdienen Keuze voor transport oplossing wordt financieel gemaakt CNG/LNG toepassing afhankelijk van productkosten Volume voertuigen Brandstofbeschikbaarheid Kip en ei Wetgeving en techniek en voertuigen en brandstofbeschikbaarheid Deze overwegingen tezamen is voor de klant ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. Het zijn geen aparte overwegingen maar een ‘en - en’ verhaal De overwegingen van een fabrikant; een voertuig met 5 poten
8
Situatie Scania LNG Wij (her)kennen en erkennen de vraag naar LNG in de Nederlandse markt Andere markten hebben groeiende vraag naar LNG Lobby van grote brandstofleveranciers voor LNG De basis is aanwezig met CNG Euro 6 LNG af fabriek oplossing in ontwikkeling Prototype deze zomer op Nederlandse wegen Quiet truck certificering Euro VI De situatie bij Scania over LNG is gelijk aan die bij de andere Europese truckfabrikanten, iedereen is afwachtend. Dit heeft met regelgeving te maken, het volume welke af te zetten is in de markt (fabrikant oogpunt) en de beschikbaarheid van de brandstof. De basis is aanwezig in de vorm van de CNG motor Daarbij groeit de vraag ook op andere markten en kennen we een sterke lobby van de grote brandstofleveranciers om het ‘kip en ei’ verhaal te doorbreken. Bij Scania wordt momenteel de complete scoop LNG bekeken. Hierbij zien wij de noodzaak voor een LNG product, maar waar we wel de eis hebben dat het LNG product geïntegreerd moet zijn in de gehele Scania organisatie van hoog tot laag. Daarnaast zien wij ook de noodzaak voor een Quiet truck certificaat die voor de Euro 6 gehaald zal worden.
9
Scania gasmotor Otto-motor met bougie ontsteking, voldoet aan Euro VI norm 5 cilinder Scania motor Multi-point gasinjectie Compressieverhouding 12.6 : 1 Stoichiometrische verbranding λ = 1 3-weg katalysator Een excellent motorrendement van 40% Zoals gezegd de basis voor een LNG voertuig is de CNG motor. Dit is een Otto-motor met bougie ontsteking die voldoet aan de Euro VI norm. Het gaat hierbij om een 5-cilinder motor met multi-point gasinjectie waarbij de compressieverhouding is ontwikkeld voor CNG/LNG gas. De Euro VI norm wordt gehaald met een stoichiometrische verbranding en de nabehandeling in de uitlaat wordt uitgevoerd door een 3-weg katalysator. Het rendement van een Scania gasmotor mag als excellent bestempeld worden met maar liefst 40%, wat dicht tegen een dieselrendement ligt (ca. 42%). Een normale benzinemotor rendement ligt op ca. 35%.
10
Scania gasmotor De Scania gasmotor rijdt als een diesel
Gas Euro 6 280Pk Euro 6 diesel Gas Euro 6 320Pk Euro 6 diesel OC gasmotor OC gasmotor 9,3 liter 280 Pk bij 1900 omw/min 1350 Nm bij 1000–1400 omw/min 9,3 liter 340 Pk bij 1900 omw/min 1600 Nm bij 1100–1400 omw/min Scania kent een tweetal gasmotoren te weten een 280Pk met 1350Nm koppel en een 340Pk met 1600Nm koppel. Mijn persoonlijke ervaring is dat deze gasmotoren rijden als een dieselvoertuig.
11
Conclusie Scania bereidt zich voor op een mix aan brandstoffen
Er is een rol weggelegd voor alternatieve brandstoffen Keuze voor alternatieve brandstoffen verschilt per bedrijf LNG gaat een bijdrage leveren in de brandstofmix LNG vraag breidt zich uit Scania gasmotoren gelijkwaardig aan diesel Gasvoertuigen nu de basis voor Quiet truck We gaan de pioniersfase achter ons laten Samenvattend kan ik zeggen dat Scania zich voorbereidt op een mix aan brandstoffen. Er is wel degelijk en rol weggelegd voor alternatieve brandstoffen. De keuze voor alternatieve brandstoffen verschilt per bedrijf. LNG brandstof gaat een bijdrage leveren in de brandstoffen mix. Daarbij zal de vraag alleen maar groter worden. De Scania gasmotoren zijn gelijkwaardig aan dieselmotoren. De gasvoertuigen zijn nu de basis voor Quiet trucks (stille voertuigen) Wat betreft het doorpakken op alternatieve brandstoffen is het standpunt van Scania dat de pioniersfase achter ons gelaten wordt
12
Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.