De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Windtechnologie Annet Kops 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Windtechnologie Annet Kops 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Windtechnologie Annet Kops

2 Waarom deze ontworpen wereld?
Achtergrond Milieutechnologie en Afval 2012 Duurzame energie Werktuigbouwkunde Wind en water (en zon)

3 Leerdoelen - Verdieping in de ontwikkeling duurzame energie. - Verdieping en verbreding in de ontwikkeling van wind technologie. - Een koppeling te maken naar de 5 pijlers van Mens en Technologie. - Een koppeling te maken naar de kennisbases van Werktuigbouwkunde. - Een koppeling te maken naar de praktijk, mijn werk. - Nieuw verworven kennis verwerken/omzetten in lesmateriaal. - Het maken van een webpagina, waarin alle verworven kennis toegankelijk is. - De koppeling te maken de kennisbases vakdidactiek Docent Technische beroepen.

4 Opdrachtomschrijving
. Verdieping je in de huidige technologische ontwikkelingen van windtechnologie en verwerk dit in een document. Verdieping in nieuwe ontwikkelingen over windenergie en toegepaste technieken. Koppel deze technieken aan de kennisbasis van werktuigbouwkunde.

5 Windtechnologie op de Noordzee
Verdieping in de huidige windtechnologie (paragraaf 1.0 t/m 5.0) - Verdieping in alle nieuwe ontwikkelingen over wind energie en toegepaste technieken en verwerk dit in een document (paragraaf 6.0 t/m 10.0) - Koppel deze technieken terug naar de kennisbasis werktuigbouwkunde

6 Vakdidactische opdracht
Het organiseren van een excursie naar een windmolen op zee of land. Het maken van een les voor en na de excursie m.b.t. windenergie. Het ontwerpen en fabriceren van twee soorten windmolens. Het maken van lesmateriaal voor - praktijkschool de Viaan ( + webpagina) - VMBO, MBO 5. Het maken van het curriculum.

7 De excursie En toen ……. tegenslag nummer 1 Wat nu?.... de korenmolen

8 Vakdidactische opdracht praktijkschool de Viaan
1. Korenmolen lesbrief 2. lesbrief de Korenmolen de Viaan 3. vakdidactisch curriculum de Viaan 4. het maken van een webpagina 5. het organiseren van een excursie

9 Vakdidactische opdracht Ontwerp WINDMOLEN
het maken van lesmateriaal en curriculum (VMBO, MBO) 1. Lesbrief project WINDMOLEN 2. Docentenhandleiding project WINDMOLEN 3. Ontwerp windmolen Kops

10 Lesbrief project windmolen
Opdracht omschrijving Ontwerp een windmolen voor de rugzak toerist die hen helpt om een elektrisch toestel op te laden op een plek waar geen elektrische voorzieningen zijn. Geef in dit ontwerp in verschillende fases weer hoe je dit project aanpakt en stel een pakket van eisen samen.

11 Ontwerpen van de windmolens
Savonius 3D windmolen

12 Hoe deed ik dat? ONDERZOEKEND LEREN
Plan van aanpak Onderzoekfase – markt – en doelgroep onderzoek Ontwerpfase Bouwfase

13 PVA/PVE Sterk Licht (niet meer dan 4kg) Geluidloos Compact (rugzak)
Eenvoudig

14 Doelgroep Backpackers

15 Ontwerpfase

16 Bouwfase Savonius 3D WINDMOLEN

17 Koppeling naar WTB, hoe? Windtechnologie op de Noordzee
Ontwerpen van de windmolens Windenergie en de toegepaste technieken Onderzoekend leren, vragen stellen

18 OFFSHORE WINDPARKEN NU EN IN DE TOEKOMST
Ik wil me in deze module verdiepen in;   Koppeling naar - Windtechniek in de toekomst praktijk en productie techniek, montage en onderhoud Een van de vragen die mij bezighoudt in deze module is;  - Hoe kunnen we het plaatsen van windturbines op zee effectiever maken?

19 Rotorbladen Een onderzoek wat ik wil gaan doen heeft te maken met de volgende vragen; Hoe lang zijn de rotorbladen van de windturbines die nu geplaatst worden? Waarom wordt er gekozen voor 3 rotorbladen? Wat is de beste vorm van een rotorblad? Waar worden rotorbladen van gemaakt? Is het mogelijk om rotorbladen te maken die zich aanpassen op de windbelasting?

20 Rotorbladen Lift en drag Materiaalkunde Meettechniek
Stromingsleer en Aerodynamica

21 Leerling staat centraal
Vakdidactisch curriculum Segmenten model van de Kennisbasis vakdidactiek Technische beroepen Segment A Leerling staat centraal

22 Identiteit van de docent
Wie ben ik? - De techneut en de onderwijzer - De relatie tussen de theorie en de praktijk zoeken - Rolmodel, - Docent als coach/begeleider

23 Kennis van de inhoud, het vak
B Content Kennis van de inhoud, het vak Technologische inhoud Technologische geletterdheid ICT toepassen

24 waarvoor wordt opgeleid
C Context Kennis van - Leeromgeving - Onderwijsomgeving Maatschappelijke context waarvoor wordt opgeleid

25 D Doelgroep - Belevingswereld van de lerende - Communicatie
Kennis van de doelgroep en haar diversiteit - Beginsituatie - Belevingswereld van de lerende - Communicatie - Differentiatie binnen de doelgroep

26 E Didactische methoden
Kennis van didactische modellen en werkvormen en het bijbehorende handelingsrepertoire. Motivatie theorieën Denk en leerprocessen Didactische modellen en werkvormen Evalueren en beoordelen

27 Waar haalde ik mijn kennis vandaan?
Dhr.Meijer HvA Leeuwenburg Dhr.Frans Vestas IJmuiden Dhr. Spaans Vestas IJmuiden Installatie bedrijf Besseling Online kennis Infocentrum Noordzee wind Collegerama Open Course Ware TU Delft Windenergy Aerodynamics and Wind energy Introductie basisprincipes Stromingsleer

28 Omdenken…

29 Vragen?


Download ppt "Windtechnologie Annet Kops 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google