Download de presentatie
1
Het puberbrein – een handleiding
H.V.V. Hollandia| Hoorn 16 januari 2015| dr. Aletta Smits
2
Waar gaan we het over hebben?
Wie zijn pubers? Wat gebeurt er met pubers? Hoe kunnen ‘wij’ er mee omgaan?
3
Wie zijn pubers? En wie zijn wij?
4
Twee dingen zijn belangrijk
Een puber heeft biologisch gezien een ander tijdsbesef en Een puber wordt sociaal gemotiveerd
5
Wie zei dit? Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training – jonge mensen … spreken hun ouders tegen…en tiranniseren hun leraren. Socrates (ca BC) Wie heeft zijn puberdroom waargemaakt? Groots en meeslepend leven In mijn gedichten wil ik wonen Ik ben onsterfelijk Hans van Mierlo
6
Lesgeven aan pubers/Ouder zijn van pubers
Wat kom je tegen? / Wat is prachtig aan ze? / Wat is ongelooflijk irritant aan ze? Ze komen te laat Ze vergeten alles / Alles kan ‘straks’ Grote mond Het moet altijd NU! Ze zitten aan hun mobiel vastgeplakt Humor en onbevangen Waarom helpt ‘straffen’ niet zo goed? Waarom maken ze hun huiswerk niet? Waarom komen ze te laat op hun stage? Waarom besluiten ze al na drie weken om weer een andere studie te doen? Ze lijken niet vatbaar voor de meest logische argumenten, ze hebben zelf eindeloze reeksen argumenten om hun eigen beslissingen te onderbouwen, ze maken onnavolgbare keuzes en roepen – naast een beetje nostalgie – vaak wrevel en onbegrip op. De lezing 'Puberbrein' – over resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van de hersenen bij pubers – geeft op humoristische wijze uitleg en stelt de vraag hoe opleiders, stagebegeleiders, roosteraars en docenten in kunnen spelen op die ontwikkeling: aansluiten bij hun ontwikkeling en ruimte geven? Of toch gewoon opvoeden en klaarstomen voor de volwassen maatschappij die geen boodschap heeft aan het bioritme van een puber?
7
Puber/Adolescent maakt vier dingen mee
Lichamelijke en seksuele ontwikkeling - puber-ontwikkeling, slaap- en waakritme Doorontwikkeling van hersenschors/cortex - complexe vaardigheden; cognitieve ontwikkeling Doorontwikkeling van de eigen identiteit - ontwikkeling van de professionele identiteit Sociaal-emotionele ontwikkeling - inzicht in jezelf en anderen
8
1. Lichamelijke en seksuele ontwikkeling
Vandaag Gisteren
11
1. Lichamelijke en seksuele ontwikkeling
Vandaag Gisteren
12
2. Doorontwikkeling van cortex
13
2. Doorontwikkeling van cortex
Impulscontrole Beoordelingsvermogen Abstracte redeneringen Probleemoplossing Planning Sociaal gedrag Geheugen
16
3. Drie identiteiten, hartstikke veel werk
Hoe ik echt ben Hoe ik doe Hoe anderen mij zien
17
4. Sociaal-emotionele ontwikkeling
‘Met m’n vrienden chillen op een random plek’ ‘Dat kun je niet maken!’ ‘Wie zegt mij dat ik dat niet kan?’
18
Wat zie je? Wat ziet een puber?
19
De mens is een chemisch proces
20
Opbouw van de hersen 1) We delen met amfibieen en reptielen: hersenstam en kleine hersenen 2) Ganglia en limbisch systeem: fundament van het gevoelsleven – amygdala, hypothalamus, insula 3) Cortex/Hersenschors
21
Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen
22
Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen
23
Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen
24
Onderwijs en begeleiding
Steunen met structuur –niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij zakelijkheid Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight
25
Onderwijs en begeleiding
Neem het niet te persoonlijk Steunen met structuur – betekent niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij ratio Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk
26
Selectie uit referenties
Crone, E Het puberende brein: Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Bert Bakker. Nelis, H & Y. van Sark Puberbrein binnenstebuiten: wat beweegt jongeren van 10 tot 25 jaar? Utrecht: Kosmos Uitgevers Paap, M Het kiezen van een MBO-opleiding. PvdA Concept-voorstellen verbetering VMBO. Tbv. PvdA congres 24 november 2008. Smits, A Checlist Studierendement. Leiden: Universiteit Leiden Traineepool Weten wat je wilt. Amsterdam: Gemeente Amsterdam Van der Boom, E., R. van der Aa & G. de Bruin Goed voorbeeld doet goed volgen. Rotterdam: Ecorys. Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Ministerie van OC&W. Van Grinsven, V & E. Elphick Aansluiting vmbo mbo: een gedeelde zorg. Utrecht: Adviesgroep MBO Van Reijendam, W. “Het studeert niet makkelijk met euro schuld”. In: Mbo Magazine, december 2008. Elk, R. van, Steeg, M. van der & Webbink, D. (2009). The effect of early tracking on participation in higher education. Den Haag: Centraal Planbureau. Kemenade, J. van. (2008). Een voorwerp van aanhoudende zorglijkheid. Rede bij zijn afscheid als hoogleraar bij de Open Universiteit. Congresmap Lustrumcongres Ruud de Moor Centrum.
27
Aletta Smits Facebook: Wilt u de presentatie? Mail even, en ik zend hem toe!
28
Aletta Smits - info@deloeftraining
Aletta Smits - De Loef Training en Advies: Lezingen & Presentatietrainingen & Gesprekstechnieken Workshops Activerende didactiek & E-learning Onderwijsontwikkeltrajecten Docentprofessionalisering en -coaching ] ]]]]]]]]]]]]]]]
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.