Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrancisca Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Rapporteren over duurzaamheid Wat is onze impact?
2
ACTIVITEITEN INPUTS Time
3
ACTIVITIES OUTPUTS OUTCOMES IMPACT INPUTS
4
Ricardo.Wilson-Grau@inter.nl.net OUTCOME INPUTS ACTIVITY INPUTS ACTIVITY INPUTS ACTIVITY INPUTS OUTPUT ACTIVITY OUTPUT OUTCOME
5
Werken met controle, invloed en interesse sfeer Gebaseerd op Outcome Mapping: Actorbenadering: ontwikkeling gaat over hoe mensen samenwerken en omgaan met hun omgeving Outcomes = gedragsveranderingen van mensen, groepen en organisaties
6
Controle, invloeds- en interessesfeer Een leefbaar inkomen voor boerenfamilies Boerenfamilies Verhoogd inkomen Sterkere positie Verhoging veerkracht … Boerenorganisaties Ondernemerschap Collectieve vermarkting Betere dienstverlening leden … Interesse of ambitiesfeer Invloedssfeer Controlesfeer Privébedrijven Afname van boeren Eerlijke contracten Investeren in boeren … Dienstverleners Kredieten Technische ondersteuning Certificering …
7
Impact is niet alleen ‘meten’, maar ook … Boerenfamilies Boerenorganisaties Interesse of ambitiesfeer Invloedssfeer Controlesfeer Privébedrijven Dienstverleners Is het verhoogd inkomen een effect van het programma? Hebben de aankooppraktijken positieve effecten op het leven van boeren? Heeft een beter functioneren van de organisatie positieve effecten op het leven van boeren? Hoe hebben activiteiten van Vredeseilanden bijgedragen aan gedragsveranderingen partners?
8
Impact meten? Elke 3 jaar Focus op: -Inkomen -Leefomstandigheden -Ondernemerscapaciteiten Leefomstandigheden boerenfamilies Verhoogd inkomen Sterkere positie Verhoging veerkracht Duurzamer gebruik natuurlijke hulpbronnen Verbeterde voedselzekerheid
10
Impact meten? Boerenorganisaties Organisatiebeheer Zakelijke vaardigheden Marketing Ondernemerschap verhogen Betere dienstverlening leden …
12
“De prijzen die de boeren dit jaar kregen voor hun sesam waren nog nooit zo hoog. Dat gebeurde doordat we via SMS op de hoogte gehouden werden van de prijzen en ons verkoopscomité heel goed onderhandelde.” Cheikh Oumar Sy, Senegal
13
Sensemaker – innovatief meten & leren -Verzamelen groot aantal verhalen (> 300) -Micro-narratives/fragments -Verhalen/ervaringen getriggered door 1 vraag -Verhalen worden gecodeerd door de verhalenverteller -Geen interpretatie door een externe persoon
14
Codering Multi-choice vragen Polaire schalen Driehoeksvragen SenseMaker
16
Bedankt! Vredeseilanden Blijde inkomststraat 50 3000 Leuven 016/31 65 80 caroline.huyghe@vredeseilanden.be info@vredeseilanden.be www.vredeseilanden.be/impact Facebook.com/vredeseilanden Twitter: @vredeseilanden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.