Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnemie Moens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
‘Overheidscommunicatie beweegt’ op 18 november 2013 12-1-2015 Alles draait om impact
2
De impact van impact 12-1-2015 2 Wat betekent het ?
3
Groeten uit Den Haag 12-1-2015 3
4
Op het eerste oog: tekenen des tijd Micromobilisatie: Snelheid, Openheid en Schaal Beeldcultuur: het oog wil ook wat Juridisering: ‘see you in court’ Doe-democratie: publiek oplossend vermogen … 12-1-2015 4
5
Op het tweede oog: krachtige onderstromen Compliance: basale bereidheid (‘wij snappen ook dat … ’) Procedurele rechtvaardigheid: ‘neem ons serieus, a.u.b.’ Hoge transactiekosten: contact > contract > control Schurende verwachtingen: beleidslogica versus publiekslogica 12-1-2015 5
6
Het derde oog….ziet een vierde golf KanaalOntvangerProfessie 1Vrije mediaJournalistenVoorlichting 2Eigen mediaBurgersCommunicatie 3Media van de massa NetwerkenInteractie 4GedragOrganisatieImpact 12-1-2015 6
7
180 graden draaien, collega’s 12-1-2015 7 Stop zelf roeptoeteren. Alle ballen op binnen. Help impact ontdekken. Wat betekent het?
8
Aldus een persvoorlichter “70 procent van mijn tijd gaat naar toerusten van de binnenwereld” 12-1-2015 8
9
Het begon in 1986. Mijn lijflied. 12-1-2015 9 It ain’t what you do, it’s the way that you do it (Bananarama)
10
Maar Simon Sinek surft op de vierde golf 12-1-2015 10 It ain’t what you do, it’s the why that you do it
11
Waar zullen we het dus over hebben? Wat = persberichten, folders (techniek, systeem) Hoe = procedures (gesprekken, de leefwereld) Waarom = motivatie (drijfveren, de bedoeling) 12-1-2015 11 Neocortex: ratio Limbisch brein, emotie
12
12-1-2015 12 Ne Jupiter quidem omnibus Waarom werk ik hier?
13
12-1-2015 13 Zelfs Jupiter kan het niet iedereen naar de zin maken
14
12-1-2015 14 SORRY…
15
Aldus Paul Frissen 12-1-2015 15 Jullie zijn leedbezorgers. Erken dat nou eens.
16
12-1-2015 16 “U spreekt met de afdeling Beleidsreparatie …”
17
Waar sta ik? 12-1-2015 17 Media Bureaucratie Bestuur Burger
18
Baf! 12-1-2015 18
19
Baf! 12-1-2015 19
20
12-1-2015 20 www.genietenvanweerstand.nl
21
De Factor C: een opmaat 12-1-2015 21 K1 Krachtenveld Van wie is deze kluif? K2 Kernboodschap Wat is ons antwoord op welke vraag? K3 Kalender Wanneer en hoe spreken we elkaar?
22
Impact. Des poedels kern: Het gaat niet om wat wij willen dat mensen doen. Het gaat om wat ze doen. Om hoe we er op aansluiten…. …en dat van perspectief (kunnen) voorzien. 12-1-2015 22
23
Het olifantenpaadje 12-1-2015 23
24
12-1-2015 24 Aansluiten en perspectief bieden
25
Beleid = communicatie 12-1-2015 25
26
‘Wat je niet ziet, bestaat niet’ (Wagemans, 2002) A E E 12-1-2015 Overheid B C C B 26 A = burgerperspectief. B = gemeenschappelijk gebied
27
De kernboodschappenmethode: een hefboom 1.Naar buiten: wat doen zij? 2.Naar binnen: wat bieden wij? 3.‘Matchen’: wat verbindt (of niet…)? 4.Boodschap: hoe sluiten we aan? 5.Check: wat bewijst onze belofte? 12-1-2015 27
28
Niet bij communicatie alleen 12-1-2015 28 MetafoorActiviteitBron ZweepRegelsRecht PeenDienstenEconomie PreekVoorlichtingSociale psychologie Tja, hoe thuis ben ik in die domeinen?
29
Twijfel expliciteren als professie 12-1-2015 29
30
Vooruit. Een formule. I= A x P Impact = Aansluiting x Perspectief 12-1-2015 30
31
12-1-2015 31
32
Eh…Van wie is deze kluif? Dat zei je toch… 12-1-2015 32
33
De coach: wat-ie ooit zelf kon biedt-ie het team 12-1-2015 33
34
Kortom? Competenties 12-1-2015 34 Kennen Besef van beleid en bestuur Mobilisaties in netwerken Kunnen Matchen van eigen doelen en publieke frames Faciliteren en modereren van twijfelaars Willen 180 graden draaien Een demper op de roeptoeter
35
Kortom? Help vanuit relaties te denken 12-1-2015 35
36
Kortom? Help onderstromen aan te boren 1.Expliciteer ‘raar gevoel’: welke woorden en waarden doen er toe, waar zit de pijn? 2. Plaats buitenspiegels: ‘scharnierfiguren’ op de randen van (vak)gebieden, beleg zwartkijksessies 3. Identificeer de doorvertellers: meestribbelaars, verknopers en weifelmoedigen 4. Organiseer de reflectie: intervisie, vorming learning stories 12-1-2015 36
37
Kortom? Voer een impactparagraaf in 12-1-2015 37 Onderwerp: Toelichting: Financiële consequenties: Communicatie: Verdere procedure: Gevraagd advies: Bijlagen: Impact: - Wie doet ertoe in welke rol? - Wat is de (kern)boodschap? - Wie is de boodschapper?
38
Kortom? Wordt zwermwerker 12-1-2015 38 Wat betekent het?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.