Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKlaas Hermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Verwaarding verduurzaming champignonteelt Resultaten kwalitatief consumentenonderzoek December 2012 Elvi van Wijk-Jansen (LEI). Elvi.vanwijk@wur.nl/ 06-55340008Elvi.vanwijk@wur.nl/ Elvi van Wijk-Jansen (LEI). Elvi.vanwijk@wur.nl/ 06-55340008Elvi.vanwijk@wur.nl/
2
Aanleiding Maatschappelijke opgave BO-programma ‘Innovatieve Tuinbouw’: realiseren duurzame bedekte teelten Paddenstoelen: ● verminderen van benodigde hoeveelheid compost ● alternatieve groeimedia Kennisopgave: ontwerpen en toetsen van nieuwe technieken of bedrijf- en teeltconcepten gericht op het sterk verminderen van emissies/nagenoeg emissievrij zijn Tevens mogelijk bijdrage aan andere duurzaamheids- vraagstukken
3
Vraag aan LEI, onderdeel van WUR Het LEI voert sociaaleconomisch onderzoek uit rond verduurzaming van voeding en leefomgeving. Hoe is duurzame champignonteelt te verwaarden richting consument? Überhaupt nog weinig kennis over consumenten in relatie tot champignons
4
Centrale onderzoeksvragen 1.Welke spontane associaties hebben consumenten bij champignons? 2.Wat zijn (achtergronden van) affiniteit, aankoopgedrag en gebruik van champignons? 3.Hoeveel en wat weten consumenten over de wijze waarop champignons worden geteeld? 4.a. Welke associaties hebben consumenten bij duurzaam geteelde champignons? b. Welke van deze associaties maken champignons vooral aantrekkelijker voor consumenten? c. Wat zijn hiervan achtergronden? 5.Welke beelden in de communicatie over duurzaam geteelde champignons spreken consumenten aan?
5
Methode Kwalitatief onderzoek Groepsinterviews Semigestructureerde interviews
6
Opzet onderzoek Vier groepsinterviews met in totaal 32 respondenten Eindproduct; deze Power Point Werving respondenten door CG Selecties Uitvoering ‘s middags en ‘s avonds op dinsdag 20 en donderdag 22 november 2012 Facilitatie: Elvi van Wijk-Jansen, consumentenonderzoeker bij het LEI Expert in de meekijkruimte (Bart van Tuijl van PPO- WUR), die laatste half uur vragen beantwoordde Interviews duurden 3 uur 50 euro vergoeding voor respondenten
7
Selectiecriteria respondenten tussen de 18 en 65 jaar (mede) verantwoordelijk voor de dagelijkse boodschappen affiniteit met champignons (ze kopen ze minstens 1 keer per maand) spreiding vlees eten spreiding leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen, woonomgeving (stedelijk-landelijk), arbeidssituatie en gezinssituatie
8
Draaiboek Eerste associatie bij champignons Stelling ‘Ik houd van champignons’. Eens-Oneens? Vragen over achtergronden affiniteit, gebruik, etc. Wat weet men over de teelt? Hoe duurzaam schat men de teelt in? Welke duurzaamheid maakt champignons aantrekkelijker? Welke beelden zou men inzetten in reclamecampagne voor duurzaam geteelde champignons (collagetechniek)?
9
Tijdschriften
11
Samenstelling steekproef Tabel 1 Kenmerken van de deelnemers aan het kwalitatieve onderzoek (N=30) VariabeleCategorie% GeslachtMan47 Vrouw53 Leeftijd18-3017 31-4023 41-5020 51-6440 Hoogst genoten opleidingMAVO/LBO4 MBO33 HAVO/VWO17 HBO33 WO13 ArbeidssituatieWerkzaam66 Huisvrouw14 Studerend10 Niet werkzaam10 GezinssituatieSamenwonend + kinderen10 Alleenstaand + kinderen17 Getrouwd + kinderen24 Samenwonend zonder kinderen10 Alleenstaand zonder kinderen27 Getrouwd zonder kinderen6 Thuiswonend6 VleesconsumptieEet regelmatig vlees en denkt hier niet heel bewust over na33 Ik probeer het eten van vlees te minderen.40 Vegetarier27 WoonomgevingLandelijk56 Stedelijk44
12
Resultaten Eerste associaties bij champignons: ● ‘bakken’ of ‘wokken’ ● ‘kan bij veel gerechten’ ● ‘bij biefstuk’ of ‘bij vlees’ ● ‘lekker’ ● ‘bij pasta’ ● combinatie met knoflook en soep
13
Achtergronden affiniteit: ● passen en kunnen bij alles ● kunnen niet mislukken ● makkelijk en snel klaar ● lekker ● “ze zijn het brood bij de wijn”
14
Hoe en waarin worden ze gegeten? ● bij vlees ● als voorgerecht ● in pasta(saus) ● in nasi/bami ● in champignonsoep ● bij omelet ● in wok gerecht ● in salade ● op pizza
15
Hoe bereidt men champignons? ● bakken of wokken ● oven ● rauw Hoe vaak? ● van 1 keer tot 5 keer per week
16
Rol van champignons Voor de meerderheid zijn ze ‘voor erbij’; een bijgerecht, iets extra’s, vergelijkbaar met uien, versterker van de smaak, opvulling Voor een enkeling zijn ze heel soms de groente, voor de meerderheid hooguit een onderdeel van de groente Voor een enkeling onder de vegetariërs vervangen ze het vlees, voor de meerderheid vervangen ze vlees hooguit in combinatie met bijvoorbeeld bonen
17
Schoonmaken? ● Meerderheid wast ze niet ● Borsteltje, keukenpapier of mesje Koopt men ze heel/ gesneden? ● Heel!
18
Welke soorten eet men? ● vooral de witte ● gevolgd door kastanje Waar koopt men ze? ● vooral in de supermarkt Lastig? ● snel minder lekker/ donkerder ● schimmel ● zwarte spul; schadelijk? ● poep?
19
Kennis over de teelt Een deel weet niets over de teelt In het donker Vochtig Kassen, rekken, bossen, grotten, kelders, hallen Poep, aarde, speciale aarde, geen aard Koel, koud, warm Trekken, snijden, steken (asperges)
20
Niet duurzaam, vanwege: Energie (licht, oogsten, klimaatbeheersing, koeling) Plastic verpakking Transport Bestrijdingsmiddelen Groeiversnellers Water Overbelasting van groeiplekken Genetische manipulatie Resistentie tegen ziekten Zware arbeidsomstandigheden Restafval
21
Wel duurzaam vanwege: Weinig energieverbruik Duurzamer dan vlees en kassen Weinig bestrijdingsmiddelen Weinig restafval Hergebruik mest Los van de grond Regionaal product Meer voedingsstoffen=duurzamer
22
Welke verduurzaming maakt champignons aantrekkelijker? 1.Duurzamere verpakking (geen plastic) 2.Minder/ niet gebruiken van bestrijdingsmiddelen 3.Minder energiegebruik (of zonne-energie) Minder transport, minder/geen groeiversnellers, keurmerk, minder/ geen restafval, minder CO2 uitstoot grotere bijdrage aan werkgelegenheid, geen genetische manipulatie, kleinere footprint, hydrocultuur en meer voorlichting over het duurzame van de teelt Rijker maken van champignons qua voedingsstoffen
23
Welke plaatjes zou u inzetten in een reclamecampagne voor duurzaam geteelde champignons?
31
Keuze kleur achtergrond Bruin (herfst, warm, knus) Groen (natuur, duurzaamheid) Wit, blauw
32
Vragen voor de expert Op poep geteeld? Hoeveel graden? Voedingswaarde bij bakken? Gezond? Bestrijdingsmiddelen? Energiegebruik? Arbeidsintensief? Ziektes? Plastic belastend? Duurzaamheidsissues? Ecologische voetafdruk? Waar komt de compost vandaan? Wordt de voedingsbodem hergebruikt? Hoe moet je champignons bewaren? Hoe snel groeien champignons? Kan het zwarte spul op champignons kwaad?
33
Conclusies 1.Champignons worden in veel verschillende gerechten gebruikt 2.Champignons zijn makkelijk 3.Champignons zijn vooral ‘voor erbij’ 4.In de vorm van tapas en soep spelen champignons de hoofdrol en worden ze vooral als lekker beoordeeld 5.De kennis over de teelt varieert en is over het algemeen matig
34
Conclusies 6.Inschattingen over de duurzaamheid van de teelt lopen uiteen en de ingeschatte en als relevant beoordeelde duurzaamheidsissues zijn vaak niet de feitelijke issues 7.In de communicatie over duurzaam geteelde champignons spreken bepaalde beelden velen aan
35
Aanbevelingen 1.Communiceer op of rond de verpakking over het relatief lage energiegebruik, het niet gebruiken van bestrijdingsmiddelen en over de relatief duurzame verpakking 2.Communiceer t.z.t. op en rond de verpakking dat en waarom restafval en transport duurzaamheidsissues zijn bij de champignonteelt en dat hieraan gewerkt is. 3.Overweeg om “pakketjes” met onder andere champignons te ontwikkelen
36
Aanbevelingen 4.Sluit aan bij hedonistische associaties bij champignons 5.Maak in de communicatie gebruik van de beelden die champignons aantrekkelijker maken 6.Overweeg het eiwitrijker maken van champignons 7.Toets in hoeverre de aanwijzingen van dit onderzoek representatief zijn
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.