Download de presentatie
GepubliceerdLucas Pieters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte
Leren van Feedback Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte
2
Programma Eigen ervaringen met feedback Wat is feedback precies?
Hoe effectief is feedback? Leerbevorderende feedback Feedback en emoties De ouder als feedbackgever Hier komt de footer tekst
3
Eigen ervaringen Welke feedback heeft indruk op u gemaakt?
(Dit kan zowel positieve als negatieve feedback zijn) Waardoor heeft deze feedback veel indruk gemaakt? Hier komt de footer tekst
4
Wat is feedback? Huidige situatie Gewenste situatie Feedback
Feedback dicht het gat tussen waar de leerling staat en zou moeten staan Hier komt de footer tekst
5
Feedback - Voor wie ? Voor zowel slecht als goed presterende leerlingen. Geen enkele leerling doet alles meteen goed, en weet wat hij daarna moet doen. Het maken van fouten is niets anders dan het verschil tussen wat de leerling weet/kan en wat de leerling wil of ‘moet’ weten/kunnen. Zorgt voor kansen en opent de weg naar succesvolle schoolcarrière. Hier komt de footer tekst
6
Is feedback effectief? Hattie, 2012 Hier komt de footer tekst
7
Welke Feedback bevordert leren?
Dat was een goede presentatie ! Mooie website zeg! Leidt tot glimlach en fijn gevoel. Bevordert het leren echter niet. De leerling prijzen en feedback op taak of proces zijn verschillend. Hier komt de footer tekst
8
3 Feedback vragen (Hattie, 2012)
Feed-Up Heldere doelen Uitdagende doelen Hoe ziet succes er uit? Waar naar toe? Wat zijn mijn doelen? Wat heb ik gedaan? Welke vooruitgang heb ik geboekt? Volgende stap Wat kan ik doen om nog beter te worden? Feed-Forward Feed-back Heel veel leerlingen kunnen deze niet formuleren en komen alleen tot vage doelen als: een taak inleveren, een toets maken, een filmpje maken Deze doelen hebben ze vaak wel helder voor sportactiviteiten of hun sociale leven. Leraar moet heldere doelen stellen: wat moet je precies kunnen/kennen aan het einde van de les/blok of voor de toets. Volgende stap is ervoor te zorgen dat de leerling ook weet wat dat doel inhoudt en hoe succes op dat gebied eruit ziet. Want wie een helder doel heeft kan daar ook naar toe werken Werken aan zelfcontrole Kennis dieper verwerken of automatiseren Andere strategieën Intenties lln helder krijgen Vragen stellen/discussies Individuele feedback op taak/proces Hier komt de footer tekst Leraar geeft feedback
9
Deze vragen werken op 3 niveaus
Taak: Hoe goed is de taak begrepen? Proces: Het proces dat nodig is om de taak te begrijpen of uit te voeren Zelfregulatie: Zelfcontrole, ondernemen van actie Hier komt de footer tekst
10
Feedback op de Taak ‘Je doel was om een chronologisch verslag te maken van gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Het begin is goed maar daarna loopt alles door elkaar heen. Bekijk wat je hebt geschreven, nummer de volgorde waarin dingen gebeurd zijn en herschrijf het stuk dan in deze volgorde.’ ‘Je hebt je dit keer vooral gericht op het mooi maken van het filmpje. En dat is goed gelukt. De volgende keer zou je je kunnen focussen op je Engelse uitspraak’. Feed- up Feed-back Feed- Forward Hier komt de footer tekst
11
Feedback op het Proces Toen je net een Frans woord niet wist, keek je me aan en wachtte je op het antwoord in plaats van het zelf uit te zoeken. Wat zou je nog meer kunnen doen om achter de betekenis te kunnen komen? Je opdracht is om deze 2 recensies met elkaar te vergelijken. Wat je kunt proberen is om te kijken waar ze overeenkomen en waar ze verschillen. Hier komt de footer tekst
12
Feedback op Zelfregulatie
‘Tijdens de les zie ik dat je voortdurend afgeleid bent door je buurman/vrouw’ Wat zou je kunnen doen om ervoor te zorgen dat je geconcentreerd kan werken? Je mailde me gisteravond dat je niet wist wat je voor de toets van vandaag moest leren en vroeg me zo snel mogelijk te antwoorden. Waarom kwam je daar pas gisteravond achter? Had je op Schoology gekeken? Heb je het aan andere leerlingen gevraagd? Wat kun je voor de volgende keer veranderen aan je voorbereiding op een toets? Hier komt de footer tekst
13
Feedback en Emotie Emoties liggen aan de basis van leren, falen en succes. ‘Ik heb mijn wiskundetoets verknald dus ik ben dom. Op de basisschool was ik ook al slecht in rekenen’ Ruimte voor emoties> benoemen, bespreken Positieve stemming > betere leerprestaties Leg de nadruk op kwaliteiten Bewustwording van kwaliteiten > Oplossen van problemen Hier komt de footer tekst
14
De ouder als feedbackgever
Ouders geven hun kinderen ook voortdurend feedback. Wat kun je hiervan als ouder toepassen? Hier komt de footer tekst
15
Enkele situaties Je kind komt voor de derde keer thuis met een onvoldoende voor wiskunde en heeft het proefwerk in de tas. Je kind moet samenwerken met 2 anderen voor een project en je merkt dat hij/zij alles doet en de rest meelift. Dit levert een hoop stress op. Je kind kent thuis voor een grammatica-toets de regels uit zijn hoofd maar haalt toch een slecht cijfer. Je kind luistert tijdens het huiswerk maken naar harde muziek en beantwoordt tegelijkertijd een paar whatsapp berichten. De cijfers laten het wat afweten de laatste tijd. Hier komt de footer tekst
16
Bronnen Bos, W & Voerman, L (2010). Van “Goed zo” is onvoldoende … Wat wel? over feedback waar leerlingen iets mee kunnen John Hattie (2012) Visible learning for teachers Routledge (New York & London) isbn Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81 Hier komt de footer tekst
17
Vragen? Mail naar mhoeks@gsf.nl of vandeguchte@uva.nl
Hier komt de footer tekst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.