Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIvo Smits Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Agenda Zaalhockey bij de Almeerse Hockey Club. Wie doen er mee. Training en wedstrijden. Rollen en taken. Het Digitale Wedstrijd Formulier. De wedstrijdtafeldienst / zaalleiding. Waarom deze dienst. Taken van de diensten. De tijdklok. Tips en wetenswaardigheden. Coaches & trainers. Laatste vragenrondje.
3
Zaalhockey bij de Almeerse Het is gewoon een leuk spelletje voor in de winter. Vergeleken met veldhockey: sommige spelregels zijn anders. De zijlijnen zijn vervangen door zaalbalken. Je mag alleen de bal pushen. De bal mag alleen bij een schot op goal hoog worden gespeeld, voor de rest moet de bal rollen. De Senioren spelen 5 tegen 5, de rest 6 tegen 6. In principe ga je als veldteam de zaal in. Je hockeytechniek wordt er beter van.
4
Wie doen er mee? Alle hockeyverenigingen van Midden Nederland doen dit jaar weer mee. Deelname is facultatief, dus niet alle teams doen mee. De Almeerse doet dit jaar mee met 71 teams: Senioren: 7 teams. Junioren: 60 teams. Jongste Jeugd: 4 teams (5 teams). Daarnaast gaan ook de overige E-teams kennismaken met de zaal. Onze G-hockeyers gaan voor hun training ook dit jaar weer de zaal in.
5
De zaaltrainingen Je traint met je zaalteam in de week dat je een wedstrijd speelt, en in de andere week indien zaalruimte beschikbaar is. We zijn afhankelijk van de beschikbaarheid aan sporthallen. We zijn een veldvereniging. Kijk goed in het schema waar en wanneer je een training hebt. De trainingen zijn op verschillende dagen, op verschillende tijdstippen en in verschillende sporthallen. We trainen dit jaar alleen in sporthallen, niet in sportzalen en niet op het veld.
6
Zaalwedstrijden Zaalwedstrijden speel je op een zaterdag of een zondag in een sporthal. Je speelt niet elk weekend een wedstrijd. De wedstrijden worden in “wedstrijdblokken” gespeeld. Een wedstrijdblok bestaat uit een aantal wedstrijden. Je speelt 2 wedstrijden per wedstrijdblok. Afhankelijk van de grootte van je poule en het niveau zijn de blokken twee of vier uur groot. De wedstrijdtijd gaat in op de vastgestelde aanvangstijd en de tijd wordt nooit stilgezet.
7
Zaalwedstrijden (vervolg) Per wedstrijd mogen per team maximaal 12 spelers in de zaal. Bij meer spelers, nemen zij tijdelijk op de tribune plaats. Thuiswedstrijden speel je in Almere, maar ook in sporthallen van andere verenigingen. Ditzelfde geldt voor uitwedstrijden… Bij slecht weer: kijk op de site. Vroeg spelende teams ontvangen een SMS. Mochten wedstrijden uitvallen (bijvoorbeeld door hevige sneeuwval), dan worden deze in beginsel niet ingehaald.
8
Speeldagenkalender 2014-2015 Speeldagen (SD) Topklasse senioren topklasse junioren reservesenioren overige klasses jongste jeugd zat06.dec SD zon07.dec SD zat13.dec SD zon14.dec SD zon04.jan SD zat10.jan SD zon11.jan SD zat17.jan DKSD zon18.jan DKSD zat24.jan LKDKSD zon25.jan LKDKSD zat31.jan LKSD zon01.feb LKSD zat07.feb SD zon08.feb SD zat14.feb SD zon15.feb SD
9
Schoenen, stick, etc. Draag schone zaalschoenen waarvan de zool niet afgeeft. Dit geldt voor de spelers, maar ook voor de begeleiding. In de zaal speel je met een zaalstick en met een zaalhandschoen. Scheenbeschermers zijn verplicht en het dragen van een bitje wordt sterk aangeraden. Elk zaalteam krijgt voor de wedstrijden een zaaltas met zaalballen, een hesje (voor een vliegende keep) en een scheidsrechtersfluit.
10
Uitreiking zaaltas Registratie en uitreiking van de zaaltas met zeven ballen, een hesje (voor een vliegende keeper), een fluitje en indien gewenst een lege zaalmap. Deze zaaltas moet aan het eind van het seizoen worden teruggegeven. Borg van € 20,- Uitreiking van de keeperszaalbandjes. De zaalbandjes moeten aan het eind van het seizoen worden teruggegeven. Borg van € 10,-
11
De begeleider/coach De coach is verantwoordelijk bij jeugdteams. Schade wordt verhaald op het team. Bij de wedstrijden: kleedkamers gaan op slot (vraag de beheerder om de sleutel). Controleer samen de kleedkamer bij aankomst en vertrek. De coach zorgt er voor dat de zaal + kleedruimtes netjes wordt achtergelaten.
12
Scheidsrechters De zaalteams zijn zelf verantwoordelijk voor het regelen van de scheidsrechters. Als het team er niet uit komt, dan kan de scheidsrechterscommissie ondersteuning leveren. Bondsscheidsrechters bij Topklasse Senioren, Topklasse A en misschien Topklasse B. Senioren leveren ieder 1 scheidsrechter voor de eigen wedstrijd. Jeugdteams: de vereniging die de wedstrijdtafeldienst heeft levert beide scheidsrechters voor het hele wedstrijdblok. Jongste jeugd: zowel thuis- als uitvereniging levert een spelleider.
13
Het Digitale Wedstrijd Formulier (DWF) Naast de coaches krijgen de scheidsrechters dit jaar een eigen afmeldcode. Begin een wedstrijd pas als de teams zijn ingevuld. Rond het het DWF gelijk na de wedstrijd af. Log in via je eigen vereniging met je eigen code. De KNHB gaat boetes opleggen voor niet goed ingevulde formulieren of te laat afgeronde formulieren. Het DWF moet uiterlijk op maandag 12:00 uur volledig zijn afgerond.
14
Wedstrijdtafeldienst / zaalleiding Ouders worden ingedeeld bij het team van hun kind. Je kunt er je barborg helaas niet mee terugverdienen. Zonder wedstrijdtafel, geen wedstrijd. Bij verhindering: zelf een andere ouder zoeken. Weet van tevoren wat er van je verwacht wordt. => info avond…
15
Waarom wedstrijdtafeldienst / zaalleiding? Iemand moet de leiding hebben in de zaal: Voor de Almeerse: de zaalcommissie deelt de wedstrijdtafeldienst / zaalleiding in. Indeling gebeurt in blokken van 2 uur. De zaalleiding zit achter de wedstrijdtafel. Zaalleiding of wedstrijdtafel is niet de coach of scheidsrechter. Kent de regels van de zaal en het zaalhockey. => site van de KNHB > Zaalhockey Is 15 minuten voor aanvang dienst aanwezig zijn.
16
Taken zaalleiding Houd orde in de zaal (op en rond het veld, controleert de kleedkamers, douches en toiletten). Houd toezicht op: -Zaalschoenen (schoon) verplicht, geen veldsticks, speciale keeperstick wel toegestaan. -Geen metalen gespen in de keepers uitrusting. Keepers mogen NIET spelen met metalen gespen, ook niet als deze afgeplakt zijn.
17
Taken Wedstrijdtafeldienst Bemand en beheert de wedstrijdtafel. Ziet toe op het juist neerleggen van de balken en het weer opruimen daarvan aan eind van de dag (Almere). Bedient de tijdklok. “Beheert” het digitale wedstrijdformulier. Beheert de wedstrijdbal en eventueel de hesjes. ( begeleiders, coaches: laat onze zaalteams standaard het thuis- en uittenue meenemen )
18
Voor de wedstrijd Heeft een of meerdere wedstrijdballen. Houd in de gaten of de scheidsrechters zich voor de wedstrijd melden. “Controleert” het digitale wedstrijdformulier. Laat de coach voorafgaand aan de wedstrijd de spelers invullen op het DWF. Houd toezicht op: -Zaalschoenen (schoon) verplicht, geen veldsticks, speciale keeperstick wel toegestaan. -Geen metalen gespen in de keepers uitrusting. Keepers mogen NIET spelen met metalen gespen, ook niet als deze afgeplakt zijn.
19
Tijdens de wedstrijd Beheert de tijdklok Houd de stand bij Let op orde in de zaal Teams mogen niet alvast inspelen naast de balken Checkt kleedkamers, douches, toiletten Maximaal 6 wisselspelers en 4 volwassen begeleiders op de bank. Geen broertjes, zusjes op de bank Spelers die door de scheidsrechters uit het veld gestuurd zijn, dienen hun straftijd bij de wedstrijdtafel uit te zitten => Houd straftijd bij.
20
Na de wedstrijd Neemt de wedstrijdbal en eventueel de hesjes in Zorgt dat het digitale wedstrijdformulier wordt afgerond Zet de klok gereed voor de volgende wedstrijd
21
De zaalwedstrijden Wedstrijden worden in blokken gespeeld: twee wedstrijden per team in dezelfde hal. Topteams spelen meestal in een blok van vier uur: 2x 20 minuten met 5 minuten rust (= 45 minuten). Tussen de wedstrijden zit een pauze van 15 minuten. Overige teams spelen in een blok van twee uur: 1x 30 minuten zonder rust (= 30 minuten). Tussen de wedstrijden zit een pauze van 10 minuten.
22
Tijdklok Klok instellen 0 - 9 Start/stop + en - Score thuisclub Score gasten Belsignaal
23
Tijdklok Instructie tijdklok van de voorganger aan de wedstrijdtafel of als je de eerste bent in de zaal: van de beheerder 3 minuten voor aanvang wedstrijd de zoemer laten gaan, opdat de teams zich kunnen opstellen Voor aanvang wedstrijden wordt de tijdklok ingesteld op 20 minuten, dan wel 30 minuten. Indien er een rust is, stel deze dan in op 3 minuten. De zoemer gaat vervolgens waarna de teams zich kunnen opstellen voor de 2 e helft. De tijd wordt tijdens een wedstrijd NOOIT stopgezet. Niet op verzoek van (bond)scheidsrechters Niet voor blessures. Er zijn immers wisselspelers. De zaal is voor een vaste tijd gehuurd. Uitloop is niet mogelijk.
24
Het digitale wedstrijdformulier (DWF) Om deze in te vullen heb je een inlogcode, een wedstrijdcode en een smartphone/tablet of computer nodig met abonnement. Er is niet altijd een gratis WiFi verbinding. Alle coaches/begeleiders die in LISA staan ontvangen voor de wedstrijd de LISA-inlogcode en de wedstrijdcode. Voor de wedstrijd inloggen om de spelerslijst in te vullen Na de wedstrijd vullen de scheidsrechters vullen met eigen code de eindstand in op het DWF en de eventueel uitgedeelde kaarten. Vervolgens moeten de coach/begeleider van beide teams het wedstrijdformulier bevestigen en voltooien. ROND HET WEDSTRIJDFORMULIER NA DE WEDSTRIJD AF
25
Indien er een schade in de hal optreedt, vul een schadeformulier in met de beheerder van de hal. De Almeerse is verantwoordelijk voor de sporthal op de door haar gehuurde uren: trainingsuren en wedstrijduren. Overige formulieren
26
Tot slot 1/4 Voor het wedstrijdschema: zie standenmotor zaal op site van de KNHB Voor afgelastingen: zie site van de KNHB (www.knhb.nl) Elk team krijgt in bruikleen een zak met zaalballen, een hesje en een fluitje Vergeet niet een pen + papier mee te nemen
27
Tot slot 2/4 Belangrijke informatie over het zaalhockey naast de presentatie gegeven tijdens de zaalbriefing is te vinden op de site van de KNHB: http://www.knhb.nl/knhb/districten/district+midden+nederlan d/zaalhockey/cDU832_Zaalhockey.aspx
28
Tot slot 3/4 Ik adviseer om de volgende documenten door te nemen. Maak zelf een printje van de voor jou belangrijke info voor in je zaalmap!
29
Tot slot 4/4 Contactpersoon zaalhockey Almeerse Hockey Club: Henry Pieters, telefoon: 06-55883600 Manoah Acda, telefoon: 06-17738846
30
Coaches en trainers door Dominique van der Meulen Kunee
31
Vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.