Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerda Sanders Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs - @CentNijs
2
kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de sector ondersteunt
3
TELLEN = VERTELLEN METEN = WETEN
4
DE WERELD
5
+4.000% Miljardste toerist Internationale aankomsten (UNWTO)
6
Bron: UNWTO +201% +924% 64% 22% 8% 52% 16% 23% 5% Internationale aankomsten (UNWTO)
8
België 37 e met 7,6 miljoen Bron: World Tourism Organisation (UNWTO) Frankrijk Verenigde Staten Spanje China Italië Turkije Duitsland Verenigd Koninkrijk Rusland Thailand Internationale aankomsten (UNWTO)
9
VLAANDEREN
10
2013 - Aantal aankomsten en overnachtingen in Vlaanderen Bron: Algemene Directie Statistiek
11
2003-2013 – Evolutie overnachtingen en aankomsten in Vlaanderen overnachtingen aankomsten +2% +28% Bron: Algemene Directie Statistiek
12
2003-2013 – Evolutie buitenlands overnachtingen en aankomsten in de kunststeden overnachtingen aankomsten +20% +21% Bron: Algemene Directie Statistiek
13
2013 - Verdeling van de overnachtingen in de kunststeden Bron: Algemene Directie Statistiek
14
2012 - Verdeling van de overnachtingen in de Vlaamse regio’s
15
2013 - Overnachtingen in Vlaanderen naar herkomstland: binnenland-buitenland 50/50% Bron: Algemene Directie Statistiek
16
2012 - Overnachtingen in Vlaanderen naar logiesvorm en naar motief
17
ECONOMISCH GEWICHT
18
2011 - Gemiddelde bestedingen recreatieve verblijfstoerist per persoon per nacht (in euro) Variaties kunststeden: 131 174 158
19
2013 – Bestedingen meeting en congres industrie Wat brengt dit op? Totale economische impact van de Vlaamse meeting industrie = € 1,41 miljard Wie is verantwoordelijk voor deze bestedingen? 50% organisatoren 41% meeting venue (zaalhuur, catering, audiovisuele voorzieningen,…) 9% excursies, restaurantbezoek, … 50% deelnemers 23% logies 27% andere uitgaven (souvenirs, shopping, restaurantbezoek,…) Bron: Toerisme Vlaanderen
20
**ongeacht of consumptie is gebeurd in toeristische of niet-toeristische industrie *ongeacht of consumptie door toeristen is gebeurd 2012 - Economisch gewicht toerisme in Vlaanderen: Toerisme Satelliet Rekeningen
21
Relatieve belang van verschillende bedrijfstakken in directe bruto TW 31% van directe bruto TW komt van niet-toeristische bedrijfstakken! 2012 - Toerisme binnen de Vlaamse economie Bron: Studiedienst van de Vlaamse Regering
22
2011 - Totale tewerkstelling in de toeristische sector in jobs in Vlaanderen
23
Vincent Nijs Diensthoofd Kennisbeheer vincent.nijs@toerismevlaanderen.be www.toerismevlaanderen.be/cijfers @centNijs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.