De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO."— Transcript van de presentatie:

1 Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO

2 Programma Voorwoord Clickspaan: situering en doelstellingen De resultaten van het onderzoek Debat ‘Jong in Kortrijk’ Receptie

3 Clickspaan: situering en doelstellingen

4 Situering en doelstellingen Website + interviews met sleutelfiguren Babbelbox: Student Welcome Concert Woutergroep Enquête Doel

5 Clickspaan: onderzoeksresultaten

6 Identificatiegegevens 473 respondenten 49 % vrouwen / 51% mannen 98% Belgische nationaliteit / 2% niet Belg Gemiddelde leeftijd 19 jaar 97% studenten

7 Identificatiegegevens Woonplaats van de respondenten

8 Identificatiegegevens Opleidingsniveau van de respondenten

9 Cultuur in Kortrijk De Kortrijkse Schouwburg 63 % kent het aanbod niet  Respondenten uit Kortrijk Centrum en/of Groot Kortrijk beter op de hoogte  Meer vrouwen dan mannen kennen het aanbod

10 Cultuur in Kortrijk De Kortrijkse Schouwburg Een voorstelling in de Kortrijkse Schouwburg: betaalbaar?

11 Cultuur in Kortrijk De Kortrijkse Schouwburg Wat geldt voor jongeren die op de hoogte zijn van het aanbod van De Kortrijkse Schouwburg:  betaalbaarheid: ongeveer zelfde percentages als vorige grafiek  17% voelt zich voor sommige zaken of helemaal niet aangesproken  44,6% vindt het programma te weinig afgestemd op jongeren

12 Cultuur in Kortrijk Andere culturele organisaties/evenementen We vroegen de respondenten welke organisaties voor hen gekend zijn  De Kreun en Buda zijn best gekend: Ieder 46%  Gevolgd door  Antigone: 35%  Humorologie 21%  Vetex: 13%  Unie der Zorgelozen: 10%

13 Cultuur in Kortrijk Andere culturele organisaties/evenementen  30% kent geen van de vermelde organisaties of evenementen  Kennis is sterk afhankelijk van woonplaats.  Bij jongeren uit Kortrijk Centrum en/of Groot Kortrijk: algemeen (veel) beter gekend dan overige respondenten  Vrouwen kennen meer dan mannen de vermelde organisaties en/of evenementen  20% van de vrouwen t.g.o. 40% van de mannen kent geen enkele Kortrijkse organisatie

14 Cultuur in Kortrijk Andere culturele organisaties/evenementen Deelname aan activiteiten van vermelde organisaties  70% neemt nooit deel  14% neemt soms deel aan activiteiten van Buda, gevolgd door De Kreun (11%) en Antigone (9%). Rest: < 5%  Woonplaatsgebonden: Hoe dichter bij het centrum, hoe groter de deelname  Gender: grotere deelname bij vrouwen (uitzondering: De Kreun met 12% mannen t.g.o. 9% vrouwen)

15 Uitgaan in Kortrijk in het weekend 44% ervaart een gebrek aan uitgaansmogelijkheden  Wat mist deze groep jongeren?  goede fuifzalen (16%)  goede cafés (18%)  goede dancings (23%)

16 Eten in Kortrijk 77% is tevreden over het aantal restaurants/eetgelegenheden 76% vindt het aanbod zeer (8,4%) of redelijk duur (67,6%)

17 Shoppen in Kortrijk Minder dan de helft vindt shoppen in Kortrijk een aanrader (46%)  Vooral vrouwen vinden minder hun gading (slechts 40% t.g.o. 53% mannen) Waarom shoppen in een andere stad?  Ruimer aanbod (75%)  Betere collecties (24%)  Goedkoper (22%)  Mannen gaan voor goedkoper, vrouwen kiezen vaker voor een ruimer aanbod

18 Hobbyclubs, Sportclubs en verenigingen in Kortrijk Deelname  Sportclub (33%)  Vereniging (23%)  Hobbyclub (4%)  Bewoners van Groot Kortrijk zijn meer lid van club of vereniging dan die van Kortrijk Centrum of die buiten Kortrijk  Minder vrouwen als lid, dan mannen  48% is geen lid van club of vereniging!

19 Voldoende aanbod van Sportclubs in Kortrijk?

20 Voldoende aanbod van Hobbyclubs in Kortrijk?

21 Voldoende aanbod van Verenigingen in Kortrijk

22 Problemen i.v.m. huidig aanbod van sport-, hobbyclubs en verenigingen? Te duur (5,8%) Niet vernieuwend genoeg (8,2%) Niet afgestemd op jongeren (9,2%)

23 De jonge kunstenaar in Kortrijk  76% doet niet actief aan kunst

24 De jonge kunstenaar in Kortrijk Welke tekorten?  Zalen/lokalen (21,2%)  Materiaal (26,5%)  Kans om naar buiten te komen (20,4%) 36,8% van de kunstenaars is aangesloten bij een organisatie. Zij melden vooral een tekort aan lokalen en materiaal. 63,2% is niet aangesloten en mist vooral de kans om naar buiten te komen. Wie een lokaal MOET huren, vindt dit redelijk duur (63%) tot zeer duur (23%).

25 Werken in Kortrijk Voorkeur plaats van werk?  30% van bewoners Kortrijk Centrum geeft voorkeur aan andere stad!

26 Ondernemen in Kortrijk 21% wil ooit als zelfstandige aan de slag 21% verkiest hierbij Kortrijk Centrum, 28% een randgemeente en 50% een andere stad  Het is duidelijk dat wie van plan is zelfstandig te werken de voorkeur geeft aan de plaats waar hij/zij woont  Prijs handelspanden  Geen idee: 60%  Duurder dan elders: 28%  Geen verschil met elders: 10%  Goedkoper dan elders: 2%

27 Clickspaan: Debat ‘Jong in Kortrijk’

28 Clickspaan: Bedankt! Bedankt aan iedereen die zijn medewerking verleende aan dit project!


Download ppt "Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO."

Verwante presentaties


Ads door Google