Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Wat is belangrijk om te leren?
Carla van den Heuvel Broklede, 2014
3
Leren is een samenspel IK Omgeving
4
Ik: samenspel bij het leren
intelligentie motivatie omgeving controle functies
5
Ik: samenspel bij het leren
Intelligentie Meting bandbreedte Verbaal / performaal Moment opname Vergelijking met leeftijdgenootjes Belangrijk verschil: verbaal sterk en performaal minder of anders om = VP kloof = zetten je op verkeerde been. Kan meer of wordt overschat. Controle functies Motivatie Omgeving
6
Intelligentie Groot deel van intelligentie erfelijk bepaald
Dat is de bovengrens van intelligentie De rest zijn omgevingsfactoren opvoedingsstijl van de ouders de cultuur waarin je opgroeit scholing vriendenkring voeding
7
Ik: samenspel bij het leren
Motivatie Karakter/persoonlijkheid Goed in je vel zitten Groeimindset Succesfactoren Intelligentie Controle functies Omgeving
8
Motivatie Karakter Vaardigheden liggen niet vast Groeimindset
Zelf kiezen Actie ondernemen Doelen stellen Kans op succes Groeimindset Oefenen Regelmatig oefenen
9
Ik: samenspel bij het leren
Controle functies Werkgeheugen Planning en organisatie Zelfbewustzijn Focus Rem (inhibitie) Flexibiliteit Intelligentie Motivatie Omgeving
10
Werkgeheugen kunnen vasthouden van lesstof en instructies
vermogen om feiten te combineren dirigent van het brein betere voorspeller schoolprestaties dan IQ oefenen om het werkgeheugen te verbeteren
11
Werkgeheugen Gevolgen bij problemen vermoeiend
onmachtsgevoelens en teleurstelling opgeven problemen spelen in de pubertijd meer op
12
Werkgeheugen schrijf dingen op schrijf huiswerk in de agenda
maak een checklist vaker dan gemiddeld de stof bekijken geheugensporen maken gebruik audiotapes
14
Planning vermogen om je eigen aandeel in gebeurtenissen te zien
Problemen zien hun eigen aandeel niet schatten tijd die nodig is verkeerd in
15
Zelfbewustzijn Helpt om jezelf en anderen beter te beoordelen. Problemen: hard praten, niet goed inschatten van effect eigen gedrag op andere, niet goed in voorspellen van cijfers en resultaten
16
Zelfbewustzijn Nodig o.a. bij:
Met andere leerlingen aan project werken Inschatten hoe goed je een proefwerk of overhoring hebt gemaakt Je gevoelens over iemand anders beschrijven Je proefwerk nog een keer nakijken voordat je het inlevert Meeleven Zien wanneer een ander eenzaam, somber, verdrietig is
17
Focus Focus helpt om met een taak
bezig te blijven, ondanks afleidingen om je heen Taken afmaken Op tijd beginnen Opgeruimde kamer, rustige plek vooraan Aandacht vasthouden
18
Rem/inhibitie vermogen om ergens aan te beginnen of mee te stoppen
Gedrag inhouden, stoppen Verzetten tegen afleidende prikkels
19
Flexibiliteit vermogen om van aanpak te wisselen als de omstandigheden veranderen of als je merkt dat je aanpak niet succesvol is leerlingen/kinderen met een (zeer) gebrekkige cognitieve flexibiliteit raken ernstig van slag als je onverwachte dingen doet
20
Rem en flexibiliteit Gezonde leefstijl Prioriteiten stellen
Stoppen, nadenken, doen Leren inschatten hoeveel tijd iets kost Maak een schema Weerbaar worden Tegen ‘nee’ kunnen Van fouten willen leren Het recht op eigen ervaringen en fouten mogen maken
22
Omgeving: samenspel bij het leren
Intelligentie Motivatie Controle functies Omgeving Ondersteuners thuis Ondersteuners op school Andere ondersteuners buiten school
23
Omgeving: jij en je ouders
Zorg voor rituelen en routines Studeren moet een gewoonte worden Zorg voor vaste plekken Probeer te focussen op één actie tegelijk Voldoende rust Lichaamsbeweging Goede voeding Rustige plek (alle stoorzenders uit) Leren eerst na te denken wat je nodig hebt voor je begint (checklist)
24
Omgeving: ouders Toon interesse Bekijk samen de agenda (kort en lang)
Help bij vaststellen prioriteiten Bied hulp Plan de controle- en overhoormomenten Houd rekening met voldoende pauzes Overhoren is scoren Kijk samen in Magister Ga naar rapportavonden Deel emoties rond resultaten Geef complimenten/positieve feedback
25
Omgeving: ouders Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig
Gebruik LSD: Luister, Samenvatten, Doorvragen Laat OMA thuis: Oordeel, Mening, Advies Neem ANNA mee: Altijd Navragen Nooit Aannemen Smeer veel NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander En maak je DIK: Denk In Kwaliteiten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.