Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
KBC-Fotoclub Flitsen °2014
2
KBC-Fotoclub : cursus flitsen
INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen
3
KBC-Fotoclub : cursus flitsen
INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen
4
KBC-Fotoclub : cursus flitsen
INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen
5
KBC-Fotoclub : cursus flitsen
INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen
6
KBC-Fotoclub : cursus flitsen
INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen
7
KBC-Fotoclub : cursus flitsen
INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen
8
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding
Wanneer een flits gebruiken ? Dit kan om diverse redenen, maar meestal is de voornaamste reden te weinig licht om een goede/gelukte foto te bekomen. Andere redenen kunnen zijn om speciale effecten te bekomen of het ophelderen van buitenopnames. Zie bijgaande foto’s voor meer uitleg …
9
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding
Wanneer een flits gebruiken ? Dit kan om diverse redenen, maar meestal is de voornaamste reden te weinig licht om een goede/gelukte foto te bekomen. Andere redenen kunnen zijn om speciale effecten te bekomen of het ophelderen van buitenopnames. Zie bijgaande foto’s voor meer uitleg …
10
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding
Wanneer een flits gebruiken ? Dit kan om diverse redenen, maar meestal is de voornaamste reden te weinig licht om een goede/gelukte foto te bekomen. Andere redenen kunnen zijn om speciale effecten te bekomen of het ophelderen van buitenopnames. Zie bijgaande foto’s voor meer uitleg …
11
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding
zonder flits met flits
12
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding
zonder flits met flits
13
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding
zonder flits met flits bewegingsonscherpte scherp
14
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding
zonder flits met flits bewegingsonscherpte scherp
15
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding
zonder flits met flits
16
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding
zonder flits met flits
17
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe Ringflitsers (meestal reflexcamera’s)
18
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe Ringflitsers (meestal reflexcamera’s)
19
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Interne vaste flitsers
20
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe Ringflitsers (meestal reflexcamera’s)
21
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Interne opklappende flitsers
22
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe Ringflitsers (meestal reflexcamera’s)
23
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Externe cameraflitser 1200 × photofacts.nl
24
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe Ringflitsers (meestal reflexcamera’s)
25
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Externe staafflitsers
26
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe ringflitsers (meestal reflexcamera’s)
27
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Externe ringflitsers
28
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Elke soort flitsers heeft zijn eigen voor- en nadelen : Interne flitsers werken beter samen met de camera (zelfde computeraansturing) maar zijn meestal zwakker. Externe flitsers zijn (meestal) sterker maar werken niet altijd naadloos samen met de camera (zeker niet als één van beide ouder is, of als ze niet van hetzelfde merk zijn).
29
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Elke soort flitsers heeft zijn eigen voor- en nadelen : Interne flitsers werken beter samen met de camera (zelfde computeraansturing) maar zijn meestal zwakker. Externe flitsers zijn (meestal) sterker maar werken niet altijd naadloos samen met de camera (zeker niet als één van beide ouder is, of als ze niet van hetzelfde merk zijn).
30
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Elke soort flitsers heeft zijn eigen voor- en nadelen : Interne flitsers werken beter samen met de camera (zelfde computeraansturing) maar zijn meestal zwakker. Externe flitsers zijn (meestal) sterker maar werken niet altijd naadloos samen met de camera (zeker niet als één van beide ouder is, of als ze niet van hetzelfde merk zijn).
31
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Een andere opdeling is die van merkeigen flitsers (Nikon, Canon, Sony/Minolta, Pentax, …) en andere flitsmerken (Metz, Sunpak, Sigma, Nissin, …). Ook hier geldt de regel dat meestal de merkeigen flitsers beter samenwerken met de camera maar dan meestal ook duurder zijn. Studioflitsers worden niet in beschouwing genomen, daar dit buiten de optiek van deze cursus valt.
32
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Een andere opdeling is die van merkeigen flitsers (Nikon, Canon, Sony/Minolta, Pentax, …) en andere flitsmerken (Metz, Sunpak, Sigma, Nissin, …). Ook hier geldt de regel dat meestal de merkeigen flitsers beter samenwerken met de camera maar dan meestal ook duurder zijn. Studioflitsers worden niet in beschouwing genomen, daar dit buiten de optiek van deze cursus valt.
33
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers
Een andere opdeling is die van merkeigen flitsers (Nikon, Canon, Sony/Minolta, Pentax, …) en andere flitsmerken (Metz, Sunpak, Sigma, Nissin, …). Ook hier geldt de regel dat meestal de merkeigen flitsers beter samenwerken met de camera maar dan meestal ook duurder zijn. Studioflitsers worden niet in beschouwing genomen, daar dit buiten de optiek van deze cursus valt.
34
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Om de kracht van een flitser uit te drukken, gebruikt men het richtgetal. Volgens Wikipedia : Het richtgetal van een flitser is een maat voor de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en de benodigde diafragmawaarde. Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser, bij dezelfde diafragmawaarde. Het richtgetal is altijd gedefinieerd bij een bepaalde filmgevoeligheid, waarbij 100 ISO/ASA de standaard is. Een fabrikant kan het richtgetal ook bij 200 ISO opgeven en dan wordt het richtgetal 1,4 maal (√2) zo groot. Meestal wordt het richtgetal in metrische maten opgegeven, een enkele maal wordt voor de Amerikaanse markt het richtgetal (Guide number) ook wel gebaseerd op voeten. De referentiewaarde voor het diafragma is doorgaans 1:1. De brandpuntsafstand hierbij is meestal 105 mm.
35
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Om de kracht van een flitser uit te drukken, gebruikt men het richtgetal. Volgens Wikipedia : Het richtgetal van een flitser is een maat voor de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en de benodigde diafragmawaarde. Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser, bij dezelfde diafragmawaarde. Het richtgetal is altijd gedefinieerd bij een bepaalde filmgevoeligheid, waarbij 100 ISO/ASA de standaard is. Een fabrikant kan het richtgetal ook bij 200 ISO opgeven en dan wordt het richtgetal 1,4 maal (√2) zo groot. Meestal wordt het richtgetal in metrische maten opgegeven, een enkele maal wordt voor de Amerikaanse markt het richtgetal (Guide number) ook wel gebaseerd op voeten. De referentiewaarde voor het diafragma is doorgaans 1:1. De brandpuntsafstand hierbij is meestal 105 mm.
36
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Om de kracht van een flitser uit te drukken, gebruikt men het richtgetal. Volgens Wikipedia : Het richtgetal van een flitser is een maat voor de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en de benodigde diafragmawaarde. Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser, bij dezelfde diafragmawaarde. Het richtgetal is altijd gedefinieerd bij een bepaalde filmgevoeligheid, waarbij 100 ISO/ASA de standaard is. Een fabrikant kan het richtgetal ook bij 200 ISO opgeven en dan wordt het richtgetal 1,4 maal (√2) zo groot. Meestal wordt het richtgetal in metrische maten opgegeven, een enkele maal wordt voor de Amerikaanse markt het richtgetal (Guide number) ook wel gebaseerd op voeten. De referentiewaarde voor het diafragma is doorgaans 1:1. De brandpuntsafstand hierbij is meestal 105 mm.
37
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Relatie tussen richtgetal, diafragma en bereik van een flitser : Richtgetal = diafragma x maximale afstand Een voorbeeld maakt dit duidelijker : RG 40 = 4 x 10 (bij diafragma 4 is de maximale flitsafstand 10 meter) RG 40 = 8 x 5 (bij diafragma 8 is de maximale flitsafstand 5 meter) RG 40 = 2 x 20 (bij diafragma 2 is de maximale flitsafstand 20 meter)
38
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Relatie tussen richtgetal, diafragma en bereik van een flitser : Richtgetal = diafragma x maximale afstand Een voorbeeld maakt dit duidelijker : RG 40 = 4 x 10 (bij diafragma 4 is de maximale flitsafstand 10 meter) RG 40 = 8 x 5 (bij diafragma 8 is de maximale flitsafstand 5 meter) RG 40 = 2 x 20 (bij diafragma 2 is de maximale flitsafstand 20 meter)
39
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Relatie tussen richtgetal, diafragma en bereik van een flitser : Richtgetal = diafragma x maximale afstand Een voorbeeld maakt dit duidelijker : RG 40 = 4 x 10 (bij diafragma 4 is de maximale flitsafstand 10 meter) RG 40 = 8 x 5 (bij diafragma 8 is de maximale flitsafstand 5 meter) RG 40 = 2 x 20 (bij diafragma 2 is de maximale flitsafstand 20 meter)
40
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Relatie tussen richtgetal, diafragma en bereik van een flitser : Richtgetal = diafragma x maximale afstand Een voorbeeld maakt dit duidelijker : RG 40 = 4 x 10 (bij diafragma 4 is de maximale flitsafstand 10 meter) RG 40 = 8 x 5 (bij diafragma 8 is de maximale flitsafstand 5 meter) RG 40 = 2 x 20 (bij diafragma 2 is de maximale flitsafstand 20 meter)
41
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Relatie tussen richtgetal, diafragma en bereik van een flitser : Richtgetal = diafragma x maximale afstand Een voorbeeld maakt dit duidelijker : RG 40 = 4 x 10 (bij diafragma 4 is de maximale flitsafstand 10 meter) RG 40 = 8 x 5 (bij diafragma 8 is de maximale flitsafstand 5 meter) RG 40 = 2 x 20 (bij diafragma 2 is de maximale flitsafstand 20 meter)
42
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Het richtgetal wijzigt wanneer de gevoeligheid wordt aangepast (zoals gezegd is de standaard steeds bij ISO 100) : ISO 100 = RG 40 ISO 200 = 40 x √(200/100) = 40 x √2 = 40 x 1,4 = 56 ISO 400 = 40 x √(400/100) = 40 x √4 = 40 x 2 = 80 Verhoging van de gevoeligheid levert wel een groter flitsbereik op, maar kan gepaard gaan met kwaliteitsverlies (ruis van de sensor). Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt.
43
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Het richtgetal wijzigt wanneer de gevoeligheid wordt aangepast (zoals gezegd is de standaard steeds bij ISO 100) : ISO 100 = RG 40 ISO 200 = 40 x √(200/100) = 40 x √2 = 40 x 1,4 = 56 ISO 400 = 40 x √(400/100) = 40 x √4 = 40 x 2 = 80 Verhoging van de gevoeligheid levert wel een groter flitsbereik op, maar kan gepaard gaan met kwaliteitsverlies (ruis van de sensor). Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt.
44
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Het richtgetal wijzigt wanneer de gevoeligheid wordt aangepast (zoals gezegd is de standaard steeds bij ISO 100) : ISO 100 = RG 40 ISO 200 = 40 x √(200/100) = 40 x √2 = 40 x 1,4 = 56 ISO 400 = 40 x √(400/100) = 40 x √4 = 40 x 2 = 80 Verhoging van de gevoeligheid levert wel een groter flitsbereik op, maar kan gepaard gaan met kwaliteitsverlies (ruis van de sensor). Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt.
45
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Het richtgetal wijzigt wanneer de gevoeligheid wordt aangepast (zoals gezegd is de standaard steeds bij ISO 100) : ISO 100 = RG 40 ISO 200 = 40 x √(200/100) = 40 x √2 = 40 x 1,4 = 56 ISO 400 = 40 x √(400/100) = 40 x √4 = 40 x 2 = 80 Verhoging van de gevoeligheid levert wel een groter flitsbereik op, maar kan gepaard gaan met kwaliteitsverlies (ruis van de sensor). Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt.
46
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
ISO 100 ISO 1600 bewegingsonscherpte scherp
47
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
ISO 100 ISO 1600 bewegingsonscherpte wegens lange sluitertijd scherp
48
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Het richtgetal wijzigt wanneer de gevoeligheid wordt aangepast (zoals gezegd is de standaard steeds bij ISO 100) : ISO 100 = RG 40 ISO 200 = 40 x √(200/100) = 40 x √2 = 40 x 1,4 = 56 ISO 400 = 40 x √(400/100) = 40 x √4 = 40 x 2 = 80 Verhoging van de gevoeligheid levert wel een groter flitsbereik op, maar kan gepaard gaan met kwaliteitsverlies (ruis van de sensor). Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt.
49
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt waardoor er ruis optreedt. ISO 1600 ISO 100
50
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt waardoor er ruis optreedt. ISO 1600 ISO 100
51
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt waardoor er ruis optreedt. ISO 100 ISO 1600
52
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal
Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt waardoor er ruis optreedt. ISO 100 ISO 1600
53
direct of indirect flitsen high speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen high speed synchronisatie low speed synchronisatie synchronisatie op 2de gordijn
54
direct of indirect flitsen high speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen high speed synchronisatie low speed synchronisatie synchronisatie op 2de gordijn
55
direct of indirect flitsen high speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen high speed synchronisatie low speed synchronisatie synchronisatie op 2de gordijn
56
direct of indirect flitsen high speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen high speed synchronisatie low speed synchronisatie synchronisatie op 2de gordijn
57
direct of indirect flitsen high speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen high speed synchronisatie low speed synchronisatie synchronisatie op 2de gordijn
58
direct of indirect flitsen
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt. Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder). Door het indirect flitsen heb je minder lichtopbrengst van het flitser : het licht moet een grotere afstand overbruggen, van flitser naar reflectievlak en dan naar het onderwerp, ook de kleur van het reflectievlak bepaalt mee het afgeleverde licht op het onderwerp.
59
direct of indirect flitsen
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt. Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder). Door het indirect flitsen heb je minder lichtopbrengst van het flitser : het licht moet een grotere afstand overbruggen, van flitser naar reflectievlak en dan naar het onderwerp, ook de kleur van het reflectievlak bepaalt mee het afgeleverde licht op het onderwerp.
60
direct of indirect flitsen
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt.
61
direct of indirect flitsen
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt.
62
direct of indirect flitsen
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt. Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder). Door het indirect flitsen heb je minder lichtopbrengst van het flitser : het licht moet een grotere afstand overbruggen, van flitser naar reflectievlak en dan naar het onderwerp, ook de kleur van het reflectievlak bepaalt mee het afgeleverde licht op het onderwerp.
63
direct of indirect flitsen
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder).
64
direct of indirect flitsen
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder).
65
direct of indirect flitsen
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder). Opgelet : als het reflectievlak gekleurd is ...
66
direct of indirect flitsen
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt. Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder). Door het indirect flitsen heb je minder lichtopbrengst van het flitser : het licht moet een grotere afstand overbruggen, van flitser naar reflectievlak en dan naar het onderwerp, ook de kleur van het reflectievlak bepaalt mee het afgeleverde licht op het onderwerp.
67
high speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK high speed synchronisatie High speed synchronisatie is het fotograferen met een korte sluitertijd, waarbij de sluitertijd korter is dan de flitssynchronisatietijd. Dit heeft tot gevolg dat slechts een (klein) deel van de opname door de flitser zal belicht worden. Vroeger was de flitssynchronisatietijd standaard 1/60ste of trager, met de moderne camera’s kan dit sneller (1/125ste, 1/250ste of zelfs nog sneller).
68
high speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK high speed synchronisatie High speed synchronisatie is het fotograferen met een korte sluitertijd, waarbij de sluitertijd korter is dan de flitssynchronisatietijd. Dit heeft tot gevolg dat slechts een (klein) deel van de opname door de flitser zal belicht worden. Vroeger was de flitssynchronisatietijd standaard 1/60ste of trager, met de moderne camera’s kan dit sneller (1/125ste, 1/250ste of zelfs nog sneller).
69
high speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK high speed synchronisatie High speed synchronisatie is het fotograferen met een korte sluitertijd, waarbij de sluitertijd korter is dan de flitssynchronisatietijd. Dit heeft tot gevolg dat slechts een (klein) deel van de opname door de flitser zal belicht worden. Vroeger was de flitssynchronisatietijd standaard 1/60ste of trager, met de moderne camera’s kan dit sneller (1/125ste, 1/250ste of zelfs nog sneller).
70
high speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK high speed synchronisatie Dit is eigenlijk het gebruik van de invulflits.
71
low speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie Low speed synchronisatie is het fotograferen met een langere sluitertijd, waarbij de sluitertijd langer is dan de flitssynchronisatietijd. Dit heeft tot gevolg het aanwezige licht mee de opname kan bepalen.
72
low speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie Low speed synchronisatie is het fotograferen met een langere sluitertijd, waarbij de sluitertijd langer is dan de flitssynchronisatietijd. Dit heeft tot gevolg het aanwezige licht mee de opname kan bepalen.
73
low speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie
74
low speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie
75
low speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie
76
low speed synchronisatie
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie
77
synchronisatie op 2de gordijn
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK synchronisatie op 2de gordijn Een sluiter van een compactcamera of reflexcamera werkt meestal met 2 gordijnen, die afhankelijk van de sluitertijd een grotere of kortere tijdspanne laat tussen het vertrek van beide gordijnen. Een middenformaatcamera of technische camera werkt meestal met centraalsluiter (zoals een diafragma).
78
synchronisatie op 2de gordijn
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK synchronisatie op 2de gordijn Een sluiter van een compactcamera of reflexcamera werkt meestal met 2 gordijnen, die afhankelijk van de sluitertijd een grotere of kortere tijdspanne laat tussen het vertrek van beide gordijnen. Een middenformaatcamera of technische camera werkt meestal met centraalsluiter (zoals een diafragma).
79
synchronisatie op 2de gordijn
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK synchronisatie op 2de gordijn Een sluiter van een compactcamera of reflexcamera werkt meestal met 2 gordijnen, die afhankelijk van de sluitertijd een grotere of kortere tijdspanne laat tussen het vertrek van beide gordijnen. Een middenformaatcamera of technische camera werkt meestal met centraalsluiter (zoals een diafragma).
80
synchronisatie op 2de gordijn
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK synchronisatie op 2de gordijn 1ste gordijn : flits bij het begin van de beweging 2de gordijn : flits bij het einde van de beweging
81
synchronisatie op 2de gordijn
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK synchronisatie op 2de gordijn 1ste gordijn : flits bij het begin van de beweging 2de gordijn : flits bij het einde van de beweging
82
TOEBEHOREN & ACCESSOIRES
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Gary Fong Puffer Pop-up Diffusor
83
TOEBEHOREN & ACCESSOIRES
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Interfit Strobies White Softbox
84
TOEBEHOREN & ACCESSOIRES
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Lumiquest Mini kit
85
TOEBEHOREN & ACCESSOIRES
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Lumiquest Pocket Bouncer
86
TOEBEHOREN & ACCESSOIRES
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Gary Fong Lightsphere
87
TOEBEHOREN & ACCESSOIRES
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Better Beamer
88
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits
Met invulflits wordt bedoeld het fotograferen van een onderwerp met zowel bestaand licht als flitslicht. Meestal is het de bedoeling om het onderwerp extra te belichten, zonder de achtergrond verloren te laten gaan (m.a.w. het contrast verkleinen). Meestal wordt dit gebruikt voor het fotograferen van personen tegenover een lichte achtergrond (zon in de rug van een persoon of groep personen), maar kan eveneens voor andere onderwerpen gebruikt worden.
89
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits
Met invulflits wordt bedoeld het fotograferen van een onderwerp met zowel bestaand licht als flitslicht. Meestal is het de bedoeling om het onderwerp extra te belichten, zonder de achtergrond verloren te laten gaan (m.a.w. het contrast verkleinen). Wordt voornamelijk gebruikt voor het fotograferen van personen tegenover een lichte achtergrond (zon in de rug van een persoon of groep personen), maar kan eveneens voor andere onderwerpen gebruikt worden.
90
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits
Met invulflits wordt bedoeld het fotograferen van een onderwerp met zowel bestaand licht als flitslicht. Meestal is het de bedoeling om het onderwerp extra te belichten, zonder de achtergrond verloren te laten gaan (m.a.w. het contrast verkleinen). Wordt voornamelijk gebruikt voor het fotograferen van personen tegenover een lichte achtergrond (zon in de rug van een persoon of groep personen), maar kan eveneens voor andere onderwerpen gebruikt worden.
91
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits
Met invulflits wordt bedoeld het fotograferen van een onderwerp met zowel bestaand licht als flitslicht. Meestal is het de bedoeling om het onderwerp extra te belichten, zonder de achtergrond verloren te laten gaan (m.a.w. het contrast verkleinen). Wordt voornamelijk gebruikt voor het fotograferen van personen tegenover een lichte achtergrond (zon in de rug van een persoon of groep personen), maar kan eveneens voor andere onderwerpen gebruikt worden.
92
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits
HOE ? Om goed in te vullen, kiest de fotograaf voor een correcte belichting van de omgeving/achtergrond. De flitser kan nu het onderwerp correct belichten door dikwijls een klein flitsje af te geven. De sterkte van de flits kan worden aangepast, maar met moderne camera's belicht de flitser het onderwerp nu correct. Er zijn camera's waarop via menu-instellingen de sterkte van de flits kan worden ingesteld op 1/3, 1/2, of 1/8 van de intensiteit. Het vinden van de goede combinatie van invulflits en ander licht kan leiden tot een foto waarop zowel onderwerp als achtergrond correct zijn belicht.
93
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits
enkel reflectiescherm gebruikt, geen lichtjes in de ogen
94
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits
invulflits gebruikt, wel lichtjes in de ogen
95
KBC-Fotoclub : cursus flitsen : vragen
???
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.