Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIrma Aerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
5 november 2014 Wegwijs bij pesten 5 november 2014 Laura Mol, School en Veiligheid/Pestweb
2
Zitten en staan….
3
School en Veiligheid bevorderen van een sociaal veilig klimaat informatie geven en deskundigheid bevorderen adviseren van schoolleiders, leraren, vertrouwenspersonen, ouders en leerlingen via de helpdesk Stichting School en Veiligheid wordt gesubsidieerd door het ministerie van OCW. www.schoolenveiligheid.nlwww.schoolenveiligheid.nl | www.ppsi.nl | www.gayandschool.nl | www.pestweb.nlwww.ppsi.nl www.gayandschool.nlwww.pestweb.nl
4
Website Pestweb en CSV
5
Chat 1168 E-mail 700 E-mail 700 Telefoon 320 Gesprekken in 2013
6
Wat moet ik er tegen doen? Hiiiiiii, Ik heb een heel stom meisje in me klas. ZELFS 4 en ze pesten miijjjj Ze Roddelen Over Mijj Zeggen Dat Ik Lelijk Ben Echt Heel Stom En EEntje Schold mijjj Uit! ik bind het niet leukkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11 Ze nbeten Kim en Elyuuhzee en nog twee hele Lelijke Namen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111 Kunnen jullie Me Helpwn! En zE breanwachen mijn BFFFFF!!!!!!!!!!!!!!! Die gaad Aleen met hun om!!!!1 EEn van de Meisjeswas eerst Mijn Vriendin maar Die Deed Stom tegen Mij! En nu doe ik Goed Arguumeten tegen Hun, Maar Zij Lachen Mij Uit!!!!!!!!! E ze zzEGGEN dat Ik Arm Ben! IK Haat ZE! Wat Moet Ik er Tegen Doen????????????????????????????????????????????????????????
7
Werkwijze Pestweb Gespreksmethodiek inzetten Compliment maken Luisteren, doorvragen, samenvatten Kind stimuleren zelf oplossing aan te dragen Advies op maat Wat durf je, en wat kan je? 3 opties geven
8
Casus Toch maar even afwachten? Je voelt dat er iets speelt in je klas, maar je krijgt niet boven tafel wat er nu echt aan de hand is. Af en toe zijn er flauwe grapjes gemaakt over een jongen uit de klas; niet stiekem, gewoon waar hij bij is. Je hebt na een les al eens met de bewuste jongen gesproken, maar hij zegt dat hij niet gepest wordt en dat hij nergens last van heeft. Als je in een daaropvolgende les in de hele klas aan de orde stelt dat je de grapjes wel erg flauw vindt en dat zulke opmerkingen onbedoeld kunnen kwetsen, reageert de groep met de opmerking dat er eigenlijk helemaal niets aan de hand is en dat het allemaal wel meevalt. Het was maar een geintje! Moet je het dan ook maar hierbij laten of onderneem je toch verdere actie?
9
Actie ondernemen De klas (laten)observeren Bespreken met de klas: wanneer is iets een geintje? Normen stellen voor de klas Ouders betrekken bij dit onderwerp, in een vroeg stadium Duidelijk zijn: “dit tolereer ik niet” Klasse contract opstellen Vraag stellen: ”Hoe zorgen we met elkaar dat we ons fijn voelen in de klas? Dit incident laten zitten> volgende incident direct oppakken “De zandbak in” introductieweek gebaseerd op groepsdynamicagroepsdynamica Werken met DenkbeeldenDenkbeelden Leerlingen zich laten verplaatsen in een ander (hoe voelt die jongen zich?) De klas observeren mbv een sociogram Omgangsvormen/ normen en waarden benoemen aan het begin van het schooljaar
10
Aanpakken en voorkomen Prima Pestmeter en e-learning Prima Investeren in sfeer: Gouden wekenGouden weken Filmmateriaal/lesmateriaal Filmmateriaallesmateriaal Veiligheidsbeleid
11
Helpdesk Helpdesk Pestweb Voor ouders en leerlingen met vragen over pesten. Telefoon: 0800 - 28 28 280, gratis nummer E-mail: pestweb@schoolenveiligheid.nlpestweb@schoolenveiligheid.nl Website: www.pestweb.nlwww.pestweb.nl Helpdesk Centrum School en Veiligheid Voor schoolprofessionals met vragen over veiligheidsbeleid, pedagogisch klimaat of ongewenst gedrag. Telefoon: 030 - 285 66 16 E-mail: csv@schoolenveiligheid.nlcsv@schoolenveiligheid.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.