Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Contentmarketing Meten
2
Geen cijfers om cijfers
Wat betekenen de cijfers? Link de data met je strategie, weet wat je evalueert en waar je naartoe werkt
3
Meten Awareness Consideration Conversion
4
Continu proces ‘Tracking user performance and feedback is key to optimizing’ Meten – bijsturen – meten Bereik Sentiment Engagement Impact van elk stukje content meten
5
Meetbare doelen Als content marketing wordt ingezet om een boodschap te laten delen = tactiek De gekozen tactiek kan aan meetbare doelen worden verbonden Voorbeeld: Strategie van ‘brand awareness’ kan worden vertaald naar een tactiek van ‘content sharing’. De middelen zijn bijvoorbeeld tips via Twitter en Facebook of infografieken op Pinterest en instructiefilms op YouTube
6
Onderzoeksmethodieken
Kwantitatief onderzoek Kwalitatief onderzoek Webstatistieken Gebruikerstest (usability) (online) enquête Eyetracking A/B test en multivariate test Klantbeoordelingen en feedback Eyetracking (registreren oogbewegingen ) Persona’s Expert onderzoek Benchmarking
7
5 fases van je content marketing
Bereik Potentiële klanten kunnen je merk zien/beleven Acquisitie Gebruikers bezoeken je site/page/app via verschillende kanalen Activatie Gebruikers gebruiken je site en engageren er mee Retentie Gebruikers komen terug, meerdere keren (via newsletters, apps…) Revenue Gebruikers brengen je geld op
9
Meten is Weten
10
Doelen kwantificeren Per kanaal of tactiek wordt een doel gekwantificeerd Deze concrete doelen zijn dan meetbaar Ze dienen bijgesteld te worden indien de doelen niet worden gehaald Voorbeeld: na 3 maanden 150 likes erbij op Facebook op die bepaalde content Voorbeeld: discussie starten op LinkedIn, na 1 maand aantal leden met 10% laten toenemen
12
Weeral KPI’s KPI’s bepalen waarom je iets doet
Metrics bepalen waar en hoe je daaraan werkt Als het management je kpi’s niet bekrachtigt heb je geen steun Optimaliseren maar behoud de focus Onderscheid opvallend, dringend en belangrijk. Doelen en targets voor afgelijnde taken zorgen daar voor
14
Methode Verschillende KPI’s nemen en combineren die een ‘interestscore’ geeft per item Enkels de artikels die goed scoren op de homepage Inhoud bundelen en inzetten op verschillende kanalen
15
http://www. arteveldehogeschool
16
Algemene data die wordt gemeten
Bekijk altijd databundels, niet op microniveau (per pagina) Pdf content meten en papieren vanaf p 19
17
Algemene data die wordt gemeten
Bezoekers Aantal bezoeken & nieuwe bezoekers Terugkerende bezoekers Bezoekers uit hoeveel/welke landen Bounce rate (bezoekers die de site meteen verlaten) Bezoekers die actie ondernemen Bezoekers die een aankoop doen
18
Algemene data die wordt gemeten
Links Welke sites linken naar jou? Helpt dat, of net niet? Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)
20
Algemene data die wordt gemeten
Thema’s Tijd op de site/pagina Welk is de meest populaire content Welke thema’s worden veel bezocht Welke combinatie aan pagina’s is populair Op welke pagina’s landen bezoekers? Gaan ze dieper in de site of vertrekken ze? Hebben ze de pagina doorgenomen? Hebben ze iets opgebracht? Welke zijn de beste pagina’s (via GA, aangepaste rapporten)
22
Algemene data die wordt gemeten
Hoe komen ze op de site Via welke campagne komen ze op de site Via welke social media kanaal komen ze op de site Hoeveel nieuwe vs terugkomende bezoekers Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)
23
Algemene data die wordt gemeten
Thema’s Via welke kanaal/campagne komen ze op de site Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)
24
Algemene data die wordt gemeten
Meet bezoekers uit specifieke campagnes Via Google Analytics URL Builders Voorbeeld: Source = Facebook Medium = CPC Keyword = naam van het woord
26
Algemene data die wordt gemeten
Beste moment Op welke dagen komen bezoekers? Op welke uren komen ze? Momenten zijn heel belangrijk Hierop moet je je socialmedia afstemmen Je leeft mee op het ritme van je publiek Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)
28
Brand data Brand mentions: Hoe regelmatig spreken mensen over ons?
Brand sentiment: Met welke emotie spreekt men over u? Share of voice: Hoe verhoud uw aantal ‘mentions’ zich met deze van je concurrentie? Branded search: Hoe regelmatig zoeken mensen ons op? Brand positioning: Met welke keywords (ev. Combinaties) doen ze dit
29
Social media data Welk toestel/browser gebruiken ze
Socialmedia impressies Hoeveel volgers/subscribers Hoeveel shares/likes Hoeveel reviews Feedback monitoren Comments mentions Social posts
30
Social media data Facebook: Twitter: YouTube:
wekelijks totaal bereik (‘saw this post’) nieuwe fans ÷ totaal fans Twitter: totaal followers & totaal retweeters nieuwe followers ÷ totaal followers YouTube: totaal views Nieuwe subscribers ÷ totaal followers
31
Social media data Google Plus: LinkedIn:
totaal ‘toegevoegd aan hun Circle’ & totaal van mensen die content delen ‘Newly added to Circles’ ÷ ‘have you in Circles’ LinkedIn: totaal impressies nieuwe followers company page ÷ totaal followers company page
35
Best kleine stukjes content regelmatig posten
Recycleren = oude content hergebruiken
38
Retentie Klanten behouden! Meet hoe regelmatig bezoekers terugkomen
Iemand behouden is beter dan enkel de focus te leggen op nieuwe klanten Meestal bezoeken mensen de pagina verschillende keren voor ze converteren (bvb iets kopen) Meet hoe regelmatig bezoekers terugkomen Hoeveel tijd hebben ze nodig om te converteren?
40
Loyalty Loop
43
Tools Website Real-time monitoring Social media
Google Analytics (Gigya,…) Real-time monitoring Socialbakers Social media Hootsuite Simplymeasured (gratis + data naar Excel) Netpeak
44
Tools Benchmark (vergelijken met concurrentie)
monitor.wildfireapp.com (gekocht door Facebook) (15tal brands vergelijken, betalend, 14 gratis) Google Trends (
48
Tools Influencers Klout: meet het effect van je eigen activiteiten, en je kan vergelijken met anderen, je kan analyseren wie per topic invloedrijk is. Peerindex Kred Appinions
49
Bronnen How to create change Door Oscar Berg Handboek Content Strategie Door Patrick Petersen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.