Download de presentatie
GepubliceerdAndreas Brabander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
(Digitale) voorlichting aan ouderen
Voorstellen, welkom, uitdaging Renate Agterhof, verpleegkundig specialist geriatrie
2
Programma Resultaten effectieve communicatie Wat is oud?
Beïnvloedbare factoren in de communicatie Betrekken van de naasten Communicatie behoeften Digitale communicatie Take home
3
Resultaten effectieve communicatie
Hogere tevredenheid met de zorg Minder depressie en angst Verbetering van: Zelfzorg Therapietrouw Algemeen welbevinden Kwaliteit van leven Aantal onderzoeken gedaan naar communicatie met ouderen, dit zijn de mooie resultaten, tijdens mijn onderzoek/voorbereiding op de presentatie kwam ik erachter hoe belangrijk effectief communiceren is. (Ong LML et al 1995, Stewart MA.1995)
4
Wat is oud? Frailty een kwetsbaar begrip Inter-individuele variatie
Ouderen met kanker grootste risicogroep voor miscommunicatie (Adelman RD et al 2000, Sparks L et al 2008)
5
Beïnvloedbare factoren in de communicatie met ouderen
Complexe problemen fysiek als sociaal Comorbiditeit Polyfarmacie Functionele beperkingen Emotionele problemen Gebrek aan sociale steun
6
Beïnvloedbare factoren in de communicatie met ouderen
Leeftijdsgerelateerde factoren Cognitieve achteruitgang Zintuiglijke achteruitgang Kennis, perceptie en attitude Minder proactief Opleidingsniveau, intelligentie, emotionele stress
7
Beïnvloedbare factoren in de communicatie met ouderen
Informatieverwerkingsproces minder soepel Effortful processes Werkgeheugen neemt af Inhibitie vermindert
8
Betrekken van naasten bij de communicatie
Beeld van de relatie Head turning sign Balans tussen de aandacht voor de patiënt en voor de naasten bij andere behoeften Steun ook de naasten, mantelzorg
9
Communicatie behoeften
Begrijpen = cognitieve/instrumentele behoefte Uitleg / advies Begrepen worden = affectieve of socio-emotionele behoefte Steun / acceptatie Empathie en sociale steun essentieel > 50%
10
Belangrijk doel van communicatie
Begrijpen, onthouden en kunnen reproduceren van informatie Recall Onderzoek bij ouderen met kanker gemiddeld 23% recall (Jansen J et al 2008)
11
Communicatie behoeften
Persoonlijk gemaakte informatie wordt beter verwerkt. Elaboration Likelihood Model (ELM) Onderzoek: Question Prompt Sheet (QPS) Lijst met mogelijke gespreksonderwerpen/ aankruismogelijkheden Communicatietraining (Jansen J et al 2008) (Weert JCM van et al 2010)
12
Digitale communicatie
- 30% vond wat men zocht - 83% had problemen de informatie te begrijpen Veel (website) informatie is geschreven op een te hoog leesniveau (Rice & Katz 2006) (Berland et al., 2001; Doak et al., 1998; Graber et al., 1999)
16
Uitkomst Recall Geen leeftijdsverschillen in recall Tevredenheid Ouderen én jongeren; Hogere score op aantrekkelijkheid bij afbeelding, zowel cognitieve als affectieve afbeelding Jongeren hogere score op begrijpelijkheid dan ouderen Ouderen hogere score op emotionele steun dan jongeren
17
Voorlichting op maat Ken de patiënt! Krachten Beperkingen
18
Voorlichting op maat In de communicatie met ouderen is het essentieel om optimaal aan te sluiten bij de individuele situatie, behoefte, wensen, voorkeuren en doelen van de individuele oudere patiënt en zowel gebruik te maken van instrumentele als van affectieve communicatie.
19
10 tips effectieve communicatie
20
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.