Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLander Geerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Data warehousing theorie & modelling technieken
Case: supermarkt keten
2
Case: De supermarkt keten
1. Stappen in het ontwerpproces 2. Beschrijving van de supermarkt keten 3. Welk proces moduleren 4. Ontwikkelen van star schema 5. Verdere ontwikkeling
3
1. Stappen in het ontwerpproces
1.1. Kies bedrijfsproces 1.2. Kies de fijnmazigheid 1.3. Kies de dimenties 1.4. Kies de feiten van de feitentabel
4
2. Beschrijving supermarkt keten
500 supermarkten, in 3 staten (VS) Elke supermarkt verschillende afdelingen: vlees, bakkerij, drank, diepvries,… verschillende producten product = SKU (stock keeping unit) bar code = UPC (universal product code) De data wordt opgeslagen: kassa, laadingang POS = point of sale
5
2. Beschrijving supermarkt keten
management heeft vragen over: bestellingen, voorraden in de winkelrekken, verkooptrends producten, winst maximalisatie management beslissingen: prijszetting & promoties Promotie: tijdelijke prijsreducties (temporary price reductions: TPR's), ads in kranten Betere zichtbaarheid in de winkel Trade off volume vs. prijs
6
3. Welk proces moduleren We bouwen een dagelijkse verkoop database
Welke producten worden verkocht in welke supermarkt, tegen welke prijs op welke dag fijnmazigheid: SKU per winkel per dag
7
4. Ontwikkelen sterschema
4 dimensies: tijd, product, winkel and promotion
8
4.1. Feitentabel 4 dimensies: tijd, product, winkel and promotion
9
4.2. Tijdsdimensie
10
4.3. Product dimensie
11
4.4. Winkel dimensie
12
4.5. Promotie dimension
13
4.6. Supermarkt feiten Vier meetbare feiten:
Verkochte hoeveelheid Inkomsten Kosten Aantal klanten additive, non-additive, semi-additive
14
5. Verdere ontwikkelen VALUE CHAIN Later kunnen we nog ontwikkelen:
Bevoorradingsproces Financieel proces ...
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.