Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErna Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
3
Energiearmoede: oorzaken en gevolg
Beperkte kennis Verkeerd gedrag Niet prioritair Energie-armoede Energiearmoede: oorzaken en gevolg Weinig middelen Slechte huisvesting Hoge energiekosten Schulden Laag inkomen 3 3
4
Wat leren cijfers ons? 4 4
5
Wat is de Energiejacht? CO2uitstoot daalt Energietips toepassen
Bewustzijn energie verhogen Begeleiding Energietips toepassen Meterstanden noteren Gas- en elektriciteitsverbruik terugdringen CO2uitstoot daalt Comfort stijgt Gezinnen uit energiearmoede Preventief i.p.v. curatief 5 5
6
Doel van de Energiejacht?
Energie besparen en energiebewustzijn verhogen (door gedragsverandering) DUS geen (of kleine) investeringen 6 6
7
Welke resultaten levert dit nu al op?
11,54 % besparing Gemiddeld 150 euro besparing kWh gas // bespaard kWh elektriciteit // bespaard Groter gezinsbudget Empowerment Groot potentieel 7
8
En in Limburg? 20,18 % besparing Gemiddeld 400 euro besparing
kWh gas // bespaard kWh elektriciteit // bespaard 148 ton CO2 70000 euro besparing 8
9
Mooie vangst Van de 12 actieve groepen 11 besparen
7 besparen meer dan 10 %
10
Sterkste jagers OCMW Heusden-Zolder 33,63 % Energie Lanaken 25,05 %
OCMW Lummen 17,60 % OCMW Hasselt 15,85 % SVK Midden-Limburg 10,76 %
11
Waarom deelnemen? gezinnen besparen geld
gezinnen stoten minder CO2 uit gezinnen krijgen besparingstips gezinnen helpen mee blackout vermijden gezinnen krijgen controle over verbruik gezinnen krijgen een beloning 11
12
Beloning voor deelnemers
welkomstgeschenk beloning voor deelnemers die tot het einde meedoen besparingspakket (voor wie energiescan laat uitvoeren) 12
13
Focus op kansengroepen
groepsmethodiek energiemeester = vertrouwenspersoon aangepaste opleiding aangepast campagnemateriaal beloning voor deelnemers = Energiejacht op maat 13
14
Hoe verloopt de Energiejacht?
Campagnemateriaal verspreiden Energiemeester aanstellen Deelnemers werven Deelnemers begeleiden 14
15
Waarom in groep? betere resultaten elkaar stimuleren
begeleiding energiemeesters beter doen dan de buren vergelijken met gemiddelden 15
16
Wie is energiemeester? medewerker van organisatie krijgt opleiding
krijgt campagnemateriaal begeleidt deelnemers fungeert als contactpersoon krijgt ondersteuning 16
17
Wat doet de energiemeester?
krijgt aangepaste opleiding werft deelnemers registreert deelnemers noteert/controleert meterstanden motiveert/stimuleert deelnemers verspreidt tips/hulpmateriaal/prijzen 17
18
werken met online meettool
Wat omvat de opleiding? REG elektriciteit REG verwarming werken met online meettool sociale maatregelen werven deelnemers vervolgsessies 18
19
Welk campagnemateriaal is voorzien?
affiche folder handleiding energiemeesters online energietest nieuwsbrief met tips 19
20
Welke acties staan gepland?
van energietest tot meetcampagne van eenmalig tot regelmatig engagement van online tot huiskamers van tips toepassen tot monitoren van oktober tot juni 20
21
Wat doen we in oktober? 21
22
Wat doen we in oktober? Expertenpanel 22
23
Wat doen we in november? Powershare energieavond 23
24
Wat doen we in december? Meetcampagne 24
25
Wat doen we in januari? Energiequiz 25
26
Wat doen we in februari? Terugkomdag 26
27
Wat doen we in maart? Besparingsresultaat 27
28
Wat doen we in april? Hang het eens uit 28
29
Hoe deelnemen? bevestiging deelname (21/10) deelnemers werven (19/11)
opleiding volgen (vanaf 21/10) deelnemers registreren meterstanden bijhouden uitleendienst materialen 29
30
Welke rol speelt de provincie?
ambitie: Limburg klimaatneutraal aandacht voor kansengroepen + energiearmoede informeren + betrekken gemeenten bij Energiejacht op maat financiële ondersteuning = Gratis deelnemen Gratis opleiding Gratis campagnemateriaal Beloning voor deelnemers 30
31
Welke rol speelt Infrax?
logistieke ondersteuning = Zalen voor infosessies Meetgegevens deelnemers Communicatie campagne financiële ondersteuning = Gratis energiescans Gratis workshops van Ecolife ° Beloning voor deelnemers °interactief en max. 2 u °min. 5 en max. 15 deelnemers °aanvragen via 31
32
Welke rol speelt Ecolife?
opleidingen energiemeesters workshops deelnemers redactie nieuwsbrieven 32
33
Energiescan: eerste stap
energiescan = ideale start Energiejacht meettool = opvolging gratis voor kansengroepen Via Stebo Tel 33
34
Energiescan: eerste stap
34
35
Tips om deelnemers te werven
persoonlijk aanspreken vertel over geschenk geef alvast wat tips gebruik getuigenissen 35
36
FAQ Hoe groot is de ideale groep? Hoeveel tijd besteed ik eraan?
Kunnen mensen met een budgetmeter meedoen? Wat als een deelnemer geen eindafrekening heeft? 36 36
37
Vragen over Energiejacht?
Marc Steens 37 37
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.