Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiana Michiels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Gebruikersgerichte digitale zorg Wat willen gebruikers zelf?
Marloes Martens Projectleider
2
Gebruikers willen participeren
‘Het staat als een paal boven water dat je cliënten en naasten laat participeren bij de ontwikkeling van digitale zorg.’ Cliënten en naasten willen participeren in zowel de planning, ontwikkeling als de implementatie van digitale zorgtoepassingen
3
Actieve participatie De kwaliteit gaat omhoog
Ontwikkelaars krijgen inzicht in wat aanpassingen nodig heeft en waarom Er wordt ervaringskennis ingebracht De kans op gebruik wordt vergroot De empowerment van mensen wordt gestimuleerd Kortom meer zekerheid op aansluiting bij je einddoelgroep Door (actieve) participatie: * gaat de kwaliteit van de digitale zorgtoepassing omhoog; * kunnen ontwikkelaars duidelijker in kaart krijgen wat en waarom aanpassingen nodig heeft; * brengen ervaringsdeskundigen hun kennis in die mensen zonder psychische klachten niet hebben; * is de kans op (toekomstig) gebruik groter; * wordt de empowerment van mensen gestimuleerd.
4
En door actieve participatie
‘Digitale zorg levert ook nog een bijdrage aan de empowerment en zelfvertrouwen van mensen. Dat is fantastisch joh. Je wordt eindelijk gezien en gehoord als mens.’ ‘Ik vind het erg leuk om kritisch naar teksten te kijken. Dat zijn klusjes waarbij mijn perfectionisme nu eens geen last is maar juist een voordeel, dus laat maar komen.’
5
Maar……… We hebben maar weinig mensen met psychische klachten gesproken die ervaring hebben opgedaan met participatie *Cliënten zijn niet bereid * Technisch niet mogelijk * Cliënten willen niet veranderen *Cliënten worden overvraagd
6
Of heeft het te maken met…….
Stellen we wel de juiste vragen? Zijn we niet te terughoudend? Zijn cliënten en naasten daarin uniek? Zijn cliënten en naasten wel op de juiste manier benaderd? Op welk moment zijn ze benaderd? Stellen we wel de juiste vragen? Zijn cliënten daarin uniek? Hoe zijn ze benaderd?
7
Kortom Begin bij de gebruiker, dan is digitale zorg dichterbij dan ooit!
8
Wat doet Grip op eHealth?
Visie September ‘14 Boekje gebruikers Oktober ‘14 Handen uit de mouwen September ’14 – dec ‘15
9
Bruggetje (1)
10
Bruggetje (2) ‘Dan wordt je ook veel actiever en anders wacht je maar steeds zo’n gesprek af en dan verwacht je ook meer van de behandelaar. Ik verwacht heel veel van de behandelaar, hij moet me handvatten geven, terwijl ik het eigenlijk moet doen. Maar zo ervaar ik het eigenlijk niet dat ik het moet doen. Het is meer dat zij me dingen moeten brengen en zij moeten zorgen dat ik het oppak. Het klinkt misschien een beetje egoïstisch maar zo voelt het wel.’
11
Volg ons m.martens@rescon.nl www.facebook.com/gripopeHealth
project_vraagsturing
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.